HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En av de aktuella står i mitt lyssningsrum....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:27:40  Show Profile Send Staffan a Private Message
Ja,jag sitter för nära mina men det rummet jag använder
tillåter inget annat,så jag ser fram mot något bättre.
Dämpa inte för mycket bakom bara, Pjotre.
Ser mycket trevligt ut,hur funkar dom ihop med Grendel?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:29:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Grendel och ML funkar lysande ihop...

Jag har ju mina "biodraperier" bakom högtalarna och bakom dem glasullskorvar för basdämpning... Tror du det är för mycket dämpning för ML???
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:30:07  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Så här ser det ut...

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:32:09  Show Profile Send Staffan a Private Message
Hur långt har du till draperierna?Är det besvärligt att
hänga undan dom och "korvarna"?
Kan helt klart vara värt att prova utan.

Edited by - Staffan on 2003/11/14 22:52:49
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:33:28  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kul att dom funkar bra. Coltrane borde vara bättre då dom kostar 210000 kr mer! men det är ju inte säkert man gillar dom mer...
Dessutom finns det väl ingen matchande center till dom....
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:45:21  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Nä, att coltrane inte har en matchande center måste ju vara huvudanledningen till att de inte står hemma i fler vardagsrum än de gör nu..

Ser ju helt klart läckra ut de där ML-högtalarna...mitt minne från Luleå-mässan är ju att Neptunus inte är direkt små..vad är det som du saknar med dem, för det borde ju finnas en rationell anledning att ersätta dem..

..eller det behöver det ju såklart inte men...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:53:52  Show Profile Send Pjotre a Private Message
marbrink, en center till Coltrane är på G men vad jag vet utan diamantdiskant... När den kommer är nog oklart...
Ja, vi skall prova Coltrane också! Rapport härom kommer så småningom... Jag vågar dock inte prova dom än då dom förnärvarande inte ryms inom min budget och blir man förälskad så kan det bli tokigt.....
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:16:03  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Staffan, jag skall prova i morgon att ta bort korvarna och hänga undan draperierna så gott det går... Får jag skylla på dig sen när frun skall hänga upp dem snyggt igen..
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:01:31  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag vågar dock inte prova dom än då dom förnärvarande inte ryms inom min budget och blir man förälskad så kan det bli tokigt.....

Det kan bli lika tokigt som med den här mannen från Indien som igår beställde kablar av mig. Han är en entusiast som reste från Indien för att vara med alla dagarna på Frankfurtmässan.
Första dagen han kom till "the Swedish room" så var bröderna Olofsson ute på lunch och jag hade demorollen. Han hade en egen cdskiva med Indisk musik och blev helt exalterad över att höra saker som han aldrig hade hört tidigare på den skivan.
När leif Olofsson kom tillbaka efter lunchen så var han fortfarande kvar i rummet. Och jag presenteráde honom inför "maestro" Leif så var det ett par händer ihop mot pannan och ett tag i Leifs han och han kysste Leif på handen. "You are a hifigood" sa Indiern till en rodnade Leif. Under resten av mässan släpade Indiern in en mass folk in i vårat rum och efter mässan mejlade han om sin 10 i topplista över bästa ljud. "The Swedish room" var nummer 1 på hans lista.
Det verkar som ingen av 270 utställare på mässan har missat den här mannen och så är han "pleased" för att jag inte har glömt honom
Hur tusan skulle man kunna glömma en sådan entusiast som gick omkring på mässan med ett leeende som smittade av sig på alla.
När han beställde 6 st. nätkablar av mig så såg han till att jag inte skulle missa beställningen.
Först en beställning via mitt beställningsformulär som jag har på mina hemsidor. Sedan ringde min Taiwanesiska distributör mig igår morse och meddelade att den här Indiern ville beställa kablar av mig och ovanpå detta ett mejl med beställningen och en hälsning från Vitus Audio som hade rekomenderat kablarna.
Här kommer ett litet utklipp från mejlet angående Coltrane som han inte riktigt verkar att ha råd med. Hade jag haft det lite bättre ställt ekonomiskt så hade jag kabske skjutit till den summa som fatts för att han skulle ha råd att få ihop till sin stora dröm:



"Hello !

How are you ?
It was really nice to have gotten a chance to speak with you over the phone last evening.
I was pleased to know that you still remember me.

Do try your best to work some 'magic' on Lief Olofsson, I have
XXXXX/- US $'s ready and I can have it sent next week itself.
If he agrees, I will fly to Sweden, pay him, listen to the speakers,
pack it up and bring it back with me. I SIMPLY LOVE THE PRODUCT
and must have it. My music cannot be enjoyed by me; This is like a
drug that I have taken once, it is in my system. I need it again to
get OK. That drug is 'COLTRANE'.
I am not fussy about the wood finish. I just want the speakers.

I beg you, do somthing.

We shall stay in touch

Best regards,
XXXXX"

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:03:31  Show Profile Send svejk a Private Message
Dom är inte roliga att ställa upp men när man får till det är det värt besväret. Någon som funkat bra för mig är att ha diffusorer på bakvägg. Ser att du har några, golden horn? Om du inte kollat denna länk så kanske du får lite tips. Jag har bokhyllor bakom mina. Dämpar och diffuserar väl en del. Min uppställning är för närvarande en smula sabbad, städhjälp var för seriös! Skall ge mig på det nästa helg. Det blir att börja om, stön!

http://www.martinloganowners.com/index2.html


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:07:39  Show Profile Send MaS a Private Message
MMMM

Det låter som när en människa har förtått Lundells ,Thåströms, Sundströms, Johanssons,. Poesi, kort å gott torsk på Mårten.

Mas

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:08:51  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jorma, kan det vara en viss Mazher Bashir JAFFAR? Trevlig kille som jag mailkonverserat lite då och då med! Hifivärlden är liten....om det nu är han vill säga.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/11/15 00:16:01
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:12:20  Show Profile Send marbrink a Private Message
Pjotre: Du funderar inte på att pröva nån annan ML högtalare? om du funderar på Coltrane kan du ju testa lite dyrare modellor också? bör ju vara en rättvisare jämförelse mot Coltrane.
Vilka fler kandidater är med på lyssningslistan förresten? =)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:14:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Rydberg det är han

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:18:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sedär, jag var nära att köpa hans Gryphon Adagio så det är därför jag snackat med honom, verkar vara en otroligt trevlig kille att dömma utifrån hans mail.

Fint system har han ju också




I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:29:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En av dom mest positiva människor som jag har träffat och som vi sa per telefon att vi ska träffas igen på Munchenmässan nästa år.
Det blir en god anledning till att ställa ut i Munchen som kommer att ersätta Frankfurtmässan.
Här är en bild på "maestro" och "entusisten".
Att det goda humöret smittar syns väl på bilden

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/11/15 00:30:24
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:31:58  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Marbrink, jo men det finns ingen Prodgidy hos någon handlare i närheten som kan släpa hit dem.... Jag kommer nog, om det skulle bli ML köra på ett par Prodgidy och sen utvärdera dem....

Har just kikat på Trippel X på DVD i källaren och maken till bra bioljud i frontarna har jag aldrig hört....
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:35:08  Show Profile Send pesa a Private Message
Pjotre: Härliga bilder! Spännande äventyr, ser fram emot lyssningsintryck. ML är ju kluriga att sätta upp så det skall bli intressant att höra vad du tycker när Du kunnat joxa med dom ett tag... Mina provlyssningsintryck av ML har varit omväxlande, den enda gemensamma nämnaren har varit att det har varit annorlunda från andra lyssningsupplevelser (ibland bra...ibland dåligt...)

Jorma: Härlig anekdot...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:37:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jorma> Japp det är ju han (har sett ett par bilder innan). Han berättade för mig i ett mail hur mycket han tyckte om Coltrane. Sen skulle han köpa TEAC's nya värsting cdkombi. Lite pengar verkar han ju ha..

Tufft att vi båda snckat med honom, jag menar hur stora är oddsen..

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:38:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
Ok. Prodigy är den dyrare och bättre modellen?

Trippel X! hehe...maken till overklig film!=) men den var hyfsat underhållande och hade lite trevliga effekter. Kan inte vara helt fel att se den i din hemmabio! =)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:53:38  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Rydberg:
Han verkar att ha kontakt med alla hifidårar i hela världen.
Och vi är väl inte så många
Hans adress avslutades inte med INDIA. Han lade till Asia.
Han skulle väl ha lagt till Universe också
Så liten känns den här världen som ibland.
Alla känner alla på något sätt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/15 :  01:26:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Alltid kul att möta gelikar, verkar vara en sant oförglömmelig man.

Bravo
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/15 :  06:35:33  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Pjotre - Ahh skall bli intressant tt höra vad du tycker om ML uppsättningen framför neptunusen. ML är enligt mig en klart trevligare högtalare, men smaken är ju delad.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/15 :  23:53:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
ahh

ML´s absolut bästa högtalare hemma hos dej Pjotre, inte illa

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/11/16 :  04:54:31  Show Profile Send pesa a Private Message
Pjotre: Hur går det med provlyssningen. Jag är nyfiken...

Måste också nämna att hustrun efter att ha sett en av bilderna i tråden utbrast: "Det där ser ut som Martin Logan...". Det är så man blir tårögd...

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2003/11/16 04:55:10
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000