HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hmm... varför kopieringsskydda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/14 :  12:44:36  Show Profile Send skalet100 a Private Message
vet inte om detta är rätt forum
men man blir ju förbannad
har precis köpt A Perfect Circle´s "Thirteen step"
schysst platta men som vanligt med nya plattor
har man massa kopieringsskyddsinfo på omslaget
vilket är väääldigt irriterande tycker jag

och där står det alla spelare som skivan är kompatibel med
men det står även att med vissa spelare kan det bli problem
att spela upp skivan... varför gör man skivor som inte funkar för alla ?? hur kul är det om man köper nåt som inte funkar
speciellt för oss som samlar visa artister...

nu funka skivan för mig men jag blir förbannad ändå
för det första ser det förjävligt ut med alla kompatibelinfo
på omslagen och sen kanske man köper nån apparat nångån som
det blir problem med... dessutom så är väl det knappast
optimalt å lägga in massa onödig info på skivorna ...

nu har jag skrivit av mig......

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/14 :  13:36:37  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Det vanligaste kopieringsskyddet (i alla fall för mig) är att tillverkaren lägger in logiska fel på skivan, varvid det inte får lov att kallas CD längre. Vissa spelare kan hantera dessa fel, andra inte. Det enda som vi konsumenter kan göra för bli av med sådant trams är att helt enkelt bojkotta de artister som använder sig av kopieringsskydd.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2003/11/14 :  13:46:13  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Jaja, det er jo intet problem å kopiere "kopisikrede" cder da. Har enda til gode å finne en som ikke lar seg kopiere.

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/14 :  13:50:12  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det har sagts förut, men kan sägas igen. Det enda som uppnås med detta "kopieringsskydd" som egentligen ju är ett "uppspelningsskydd" är att konsumenter blir förbannade. Att kopiera skivan går fortfarande finfint om man vet vad man pysslar med, så uppenbarligen förhindrar inte "skyddet" detta.

Tyvärr funkar det nog inte att bojkotta skivor som har kopieringsskydd på sig. För att det skulle ha någon märkbar effekt skulle det behövas en satsning på så bred front att det blir orimligt. Många artister blir också förbannade f.ö., eftersom skivbolagen tydligen trycker in detta 'kopieringsskydd' på deras skivor utan att ens fråga.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2003/11/14 :  13:52:51  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Her i Norge er det endel som kjøper plater og når de er kopieringsbeskyttede så sendes de i retur til plateselskapet med krav om pengene igjen. Å ja pengene kommer de.
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/14 :  13:53:49  Show Profile Send skalet100 a Private Message
man får hålla sig till mindre skivbolag som inte bryr sig om sånt där trams...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/14 :  13:56:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
För min del skulle det vara omöjligt att låta bli att köpa musik jag tycker om bara för att skivbolaget dummat sig. Hör jag bra musik måste jag ha den, så är det bara.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:09:57  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
tja... en temporär lösning är ju att göra SACD-hybrider som påfallande ofta inte kan spelas av datorer men väl av vanliga CD-spelare. Sedan kan man ju ändå lätt kringgå detta skydd genom att kopiera skivan med tex Aheads Nero som läser av CD-lagret ifall du behöver en mp3 för din bärbara

Som sagt, de som vill kopiera kommer ändå lätt runt kopieringsskyddet och alla artister finns som mp3 på nätet... så det kopieringsskyddet var ju inte mycket värt annat än att vissa kunder inte kan spela sin lagligt köpta skiva hemma på vissa spelare samt att andra får klickljud och liknande...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:11:48  Show Profile Send skalet100 a Private Message
inte konstigt att man blir förbannad...
vissa band vill man ju ha allt med
och ska man då stå ut med klickljud ??
vilka idioter...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/14 :  16:35:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja, att få en produkt som inte fungerar och med sämre kvalitet är inget man skall betala för, pengarna tillbaka och total bojkott gäller!

Bravo
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/14 :  19:36:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message
I Tyskland så bojkottade man genom att skicka tillbaka skivan till skivbolaget med krav på återbetalning på pengarna. Vilket ledde till att det inte förekommer "kopieringsskydd" längre, varför gör vi svenskar inte likadant det har jag undrar.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000