HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pickuper - svårartat känslomässigt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/11/14 :  10:35:07  Show Profile Send NtR a Private Message
Vakna nu vinylvänner, jag behöver hjälp!

Jag har kört med en ca 10 år gammal Shure VST V på min LP 12:a länge nu och till slut blir ju nålen utsliten. Jag har testat en massa annat också, som Denon DL304, Audio technica OC 9 o.s.v, men kommit fram till att upp till 4-5 tusen får man mer musik för pengen om man håller sig till MM. Nålslipningen på min VST, Micro-Ridge, är vida överlägsen de elliptiska slipningar som brukar finnas på MC-puppor i de här prisklasserna. Det hörs f.ö. tydligt på kvinnliga röster som flyter ut och blir jättestora så fort de börjar ta i lite. Jag är övertygad om att detta beror på snål nålslipning.

Nåja, jag kom efter en massa funderande fram till att jag skulle köpa en ny nål till VST:n istället för ny pickup. Detta bl.a p.g.a att shure själva säger att VST:n i allt väsentligt är identisk med deras nuvarande toppmodell V15V xMR. När jag sedan kikade i Shures referenslista om nålar till olika puppor så var originalnålen utgången, men det fanns en uppgradering tillhands. Skillnaden var att den nya var en "nude"-variant av Micro-Ridge. Borde vara ännu bättre tyckte jag och beställde från en firma i USA där de kostade halva pengen jämfört med här. Fick nålen och installerade:

Visst är den en uppgradering i vissa stycken, mer skjuts i basen, mer luft och atmosfär och såna där typiska hifi-parametrar. Men den översta diskanten är mycket framträdande och dessutom kornig. Cymbaler och hihat låter tzz, tzz och det konstigaste av allt är att rösterna far omkring lite i mitten på samma sätt som de brukar göra med billiga slipningar. Totalbilden är iaf att den är så ljus att den är oanvändbar (för mig) och att den gamla nålen åkt på igen. Den är mycket bättre, men är ju på sista versen. Så vad ska jag ta mig till.

Varm och mjuk puppa med juste nålslipning sökes av vinylfilosof.

Nicke the Rocker

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/11/14 :  11:50:56  Show Profile Send Daniel a Private Message
Har du kollat alla andra parametrar? VTA mm. Är det inte så att inställningarna blir viktigare när nålslipningen är mer noggrann? Jag har en god vän som kör en Shelter 501mkII på sin LP12 och den låter fantastiskt fint i toppen. Själv har jag två MC-puppor, en dyr och en billig, och ingen av dem är vass i toppen, visst kan det på vissa skivor vara lite s-ljud, men inga som är obehagliga. Symbaler låter aldrid dåligt utan utsträckt med en härlig metallklang. Är VTA felinställd så kan de iofs låta vasst i toppen. Ofta beror hårda s- och t-ljud på andra saker.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:05:53  Show Profile Send NtR a Private Message
Jodå, alla parametrar är OK. Har kollat på alla upptänkliga sätt, och det är ju dessutom samma puppa vi pratar om här. Bara ny nål alltså, som Shure kallar en uppgradering. Den gamla låter bra, den nya vasst. Nu vet minnesgoda forumbesökare att jag är väldigt känslig för vass och ljus utrustning och gärna dissar sådan skoningslöst. Faktum är att det bokstavligt talat börjar klia i öronen (!) och så var den utrustningen diskvalificerad.

Nej, jag tycker att det är jättekonstigt. Jag kan inte minnas att Shure VST låtit vasst en enda gång jag hört den. Det konstiga är också att knäpp och knaster verkar ha ökat med den nya nålen.

Vad är det för MC-puppor du har? Har du erfarenhet av andra som låter mjukt? Jag har inget emot lite extraskjuts i basområdet.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:20:08  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Kan det inte vara så att den nya nålen behöver spelas in?

www.selleri.de
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:24:53  Show Profile Send NtR a Private Message
Jo, Hepcat, det tror jag också. Men min erfarenhet säger mig att det sällan blir så stor skillnad som skulle krävas i det här fallet. Å andra sidan kan man ju undra om det går att bygga in en så här stor skillnad i bara en nål.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:33:43  Show Profile Send Hepcat a Private Message
NtR:

kan ju bara säga att när jag böt till Linn Adikt så fick jag rätt vass diskant och kornighet i diskanten kändes inte helt naturligt om än fortfarande väldigt bra men jobbigt på vissa skivor. Men efter att jag spelat ca 50 timmar med skivor som var lite snällare i de övre registrerna så mjuknade det och det började flyta på mer naturligt. Det var rätt så stor skillnad betydligt större skilnad mellan inspelad icke inspelad Adikt än det var med K9 och K18II. Framförallt var det just kornigheten som försvann på Adikten.

www.selleri.de
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:57:56  Show Profile Send gcs a Private Message
En pickup om något skulle nog behövas spelas in. Men jag har en fundering som skulle vara intressant att få prova med hjälp av två skivor varav den ena är ospelad. Kan det möjligen vara så att när en skiva spelas av med en ny pickup så kommer nålen att nöta lite annorlunda än den ordinarie pickupen som man spelat med tidigare, där av det lite hårdare ljudet. Ja det här är bara en fundering som jag har. En anna grej som jag faktiskt ska börja med är att göra en frekvensgångscheck med hjälp av en skiva som innehåller rosa brus.
Man kan undra om basen är tillräkligt bra med en ny ospelad pickup. Är rörligheten maximal med en ospelad pickup eller behöver man mjuka upp rörligheten innan den är maximal.

gcs
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/11/14 :  15:25:39  Show Profile Send Daniel a Private Message
NtR

Jag är också oerhört känslig för vasst och hårt ljud. Kan då sällan lyssna mer än några sekunder innan jag ger upp. Nej, varmt lugnt, fylligt och mjukt skall det vara.

Mina puppor är Ortofon Jubilée i en SME 309, och en Benz Micro Gold i en Nottingham Analogue Specearm. Både låter fint men det är klart att jag har kämpat lite med andra saker för att det skulle bli så, tonarmskablar, vibrationsdämpning, signalkablar mm. Jubiléen är dessutom betydligt mer kontrollerad i toppen än Benzen. Det skiljer ju trots allt mycket pengar mellan dem. Och spacearmen är dessutom lite förlåtande.

Jag håller med tidigare talare om inspelning, ge den nya nålens upphängnig minst 50 timmar innan du ger upp. Du kan ju alltid dammsuga medans du spelar in den.
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/11/14 :  17:48:07  Show Profile Send HighLife a Private Message
Misströsta inte, det kan ta tid innan den är inspelad. Min nya Grado skaffade mig många gråa hår. Jag var rejält besviken och skulle gladeligen bytt bort den många gånger om. Efter två, tre månader var den inspelad och jag skulle aldrig byta bort den idag.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/11/14 :  18:38:58  Show Profile Send NtR a Private Message
Ja, ni kanske har rätt. Jag kan vara väl snabb att döma ibland, det vet jag. Å andra sidan är det ju just spårning p.g.a mjukhet i upphängningen och fin slipning som Shure är kända för. Jag inbillade mig att deras puppor skulle kräva mindre inspelning. Jag kan som sagt inte minnas att den lät hårt när den var ny heller.

Tack för tipsen i övrigt också, Adikt har jag funderat på som ersättning, och då är det ju bra att känna till det där. Jubilée har jag inte råd med och Benz Gold har jag hört utan att tycka ngt vidare om dessvärre. Benz håller sig ju dock med fina Geigerslipningar i allmänhet.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000