HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sänka "ingångskänsligheten" i slutsteg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/14 :  07:34:11  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hej!
Jag brukar få bra råd här, så jag prövar igen.
Jag har två slutsteg, utan möjlighet till nivåreglering, som ger olika utnivå. Jag vill använda dessa till biamping. Finns det ett enkelt sätt att med hjälp av lödkolv och motstånd el dyl. "bromsa" det ena steget?

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/11/14 :  09:07:17  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Du kan antingen ändra förstärkningen i det ena steget eller sätta en spänningsdelare på ingången på det steg som spelar högst. En spänningsdelare är det säkraste (i fråga om stabilitet mm) och genomförs enklast med en flervarvig trimpot. Då kan du justera tills de visar exakt lika.

/Marcus
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/14 :  10:35:20  Show Profile Send patrikf a Private Message
Tackar, men hur ska den kopplas? Jag är inte så duktig på elektronik, men förstår om det förklaras lite mer detaljerat var poten ska sättas, och gärna vilket värde poten ska ha.
Tack på förhand!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/14 :  11:17:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag föreslår att du köper ett tvåvägs elektroniskt delningsfilter från Behringer kostar runt en tusenlapp. Då har du bästa kontroll över alla nivåerna och bästa ljud.

gcs
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/14 :  11:33:53  Show Profile Send patrikf a Private Message
Tack, det är ett alternativ, men jag vill prova denna variant först!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000