HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon jämfört Primare A30.1 mot Pre30 + A30.2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:08:55  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Hejsan forumet

Jag ska i helgen låna hem en Primare A30.1 för att se hur den presterar. Tanken är att den skall driva ett par Jamo Concert 11 som vill ha rätt mycket effekt för att ge sitt bästa. Kravet på effekt och förmågan att leverera ström gör att jag även sneglar lite grann på en uppsättning med en Primare Pre30 + A30.2

Tyvär har jag ingen möjlighet att lyssna på för och slutstegskombination så det jag undrar är om det finns någon här som har haft möjlighet att jämföra A30.1 mot Pre30 + A30.2 Hur mycket skiljer det? Är det bättre kanalseparation? Är det bättre stabilitet i slutsteget?

Ev. kan jag test på så sätt att jag driver en A30.2 via försteget på en A30.1 men då kommer det inte vara balanserat och därmed kanske inte jämförelsen blir rättvis rent ljudmässigt?

Någon som har några kommentarer på hur man lägger upp detta på bästa sätt?

Orsaken till att jag testar Primare är att jag känner för att handla en svensk produkt samt att den är visuellt tilltalande, dessutom har den fått omdömen som tyder på att den skulle kunna passa in hemma. Ev. skulle även Advantage Thor kunna bli aktuell, någon som har jämfört Advantage mot Primare?

Mvh
Patrik B

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:50:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har inte jämfört just PRE30 utan efterträdaren SP 31.7 ,nu är jag inte helt säker på om man kan kalla Sp 31.7 för efterträdare, men ändå?

Visst Sp 31.7 spelar och låter bättre ,framför allt i kanalseparation men märkväl det är inga "natt och dag-skillnader" mellan de två uppsättningarna. Dvs A30.1 mot Sp 31.7 med A30.2. Men skillnaden finns och den ger sig även tillkänna vid krävande passager i musiken. Det finns en större kraft men den är inte så påtaglig och om det inte vore för att SP 31.7 har så sofistikerade DAomvandlare för det flerkanaliga ljudet och jag inte etersökt just en flerkanlig uppsättning så var frågan om det var värt att byta till förförstärkare/ processor SP31.7 med A30.2 istället för A30.1.

Om man bara söker ett bra stereoljud så tycker jag inte att det är värt att byta upp sig.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/13 :  12:19:51  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Whiskyman > Du tänker väl på P30 som var föregångaren och inte PRE30 som är det rena 2-kanals försteget.

http://www.primaresystems.com/swwwing/app/cm/Browse.jsp?PAGE=1120


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/13 :  12:36:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja visst tänker jag på den.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/13 :  12:36:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja visst tänker jag på den.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/13 :  14:11:37  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Hur mycket skiljer det sig rent tekniskt mellan A30.1, A30.2 och A30.3 om man ser på slutstegsdelarna?

Alla är monouppbyggda med egna ringkärnor. Effekten är ungefär densamma med A30.1 med 100W i 8ohm och A30.2/3 med 120W i 8 ohm.

Sedan är det priset som förvirrar mig...
A30.1 för 17500kr 2 kanaler 8750kr/kanal (inkl försteg)
A30.2 för 15000kr 2 kanaler 7500kr/kanal
A30.3 för 13500kr 3 kanaler 4500kr/kanal

Mao så är rätt stor prisdifferensen för till synes snarlika produkter! Varför är A30.3 så billig i jämförelse med A30.2? Är kanske .3 ett enklare slutsteg tänkt att driva surrondkanalerna? Vilken typ utav slutsteg sitter då i A30.1?

Hmm... Man hinner tänka mycket då man för en sekund tappar fokus på jobbet!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/11/13 :  14:30:47  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Norska lyd & bild var lyriska över kombin pre 30& A30.2,,kolla om det kanske finns nåt på deras hemsida om detta.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/13 :  15:28:48  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Om man jämför 30.2 och 30.3 så är väl 30.2 balanserad. Jag tror också att transformatorerna och kondensatorbankarna till varje kanal är större i 30.2 än 30.3, jag kan dock ha fel. Både 30.2 och 30.3 väger dock 16 kg, så det talar för att det sitter mindre prylar per kanal i 30.3 än 30.2.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/13 :  15:48:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja så torde det vara inte minst eftersom ju A30.2 kostar för två kanaler mer än vad A30.3 kostar för tre kanaler.A30.2 skall även vara det bättre valet för stereoåtergivning.A30.3 är å andra sidan likvärdig men A30.5 men till ett lägre pris eftersom det ju är fem kanler för A30.5 och endast tre för A30.3.

Att det skulle sitta fler eller färre delar i de olika effektförstärkarna kan jag dessvärre inte bekräfta eftersom jag inte öppnat och tittat efter.

Men det kan ju som sagt ha med det faktum att A30.2 är balanserad att göra att den kostar mer förutom att den skall vara kraftfullare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/13 :  16:10:48  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Saxat från Primares hemsida:

quote:
Two of the A30.1's inputs are balanced so listeners may enjoy the enhanced fidelity of a balanced signal path right through the system, when used with other Primare 30 Series components like the Primare D30.2 CD player.


Ska man misstänka att A30.1 har mer gemensamt med A30.2 än med A30.3?

Det blir ruggigt svårt när tillverkarna gör så många snarlika produkter, man vet inte omdömena som man läser/hör gäller även för produktsyskonen.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/11/13 :  18:55:22  Show Profile Send nik a Private Message
Har själv testat Primare A30.1 med mina Jamo Concert 11, för ca 2 år sedan. Tyckte att den förstärkaren gjorde ett kanonjobb med den högtalaren. Jag hade nog köpt den om inte en begagnad för- och slutstegskombination av Copland kom i vägen.

Mvh
Nik
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/13 :  18:57:38  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Intressant information du kom Nik! Testade du några förstärkare som gjorde ett sämre eller bättre jobb (utöver Copland kombinationen?) än Primaren?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/11/13 :  19:12:47  Show Profile Send nik a Private Message
Jag hade en Amplifix innan dess. Den gjorde ett bra jobb tills den havererade, troligen pga av åska. Av naturliga skäl kunde jag inte köra Primaren mot Amplifixen. Vad jag minns så var ljudet mer behagligt med Primaren tillsammans med Concert 11. Amplifixen kunde ibland spela rätt påträngande.Ljudet via Primaren var lite varmare och mjukare med väldigt bra kontroll.
Berätta gärna om dina intryck efter testet.

Mvh
Nik
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2003/11/13 :  19:46:27  Show Profile Send erixon a Private Message
Som inbiten Primareägare (A30.1 och D30.2) läste jag med intresse tråden eftersom jag också funderar på just kombinationen PRE30 och A30.2. Vad jag känner till så är den integrerade A30.1 en helbalanserad konstruktion, så även tvåkanalsslutsteget A30.2. Kretsmässigt finns det vissa likheter i uppbyggnaden mellan dessa två. Uteffekten är dock något högre från slutsteget A30.2. När det gäller A30.3 och A30.5 är dessa enklare konstruktioner som inte är balanserade. Dock har de fått mycket positiv kritik i de tester som jag har läst.

Jag har skrivit om detta i en tidigare tråd där jag även hänvisade till några tester från engelska tidningar. Det borde gå att hitta tråden om du söker här på forumet.

//erixon

"life is to short for boring hifi"

Edited by - erixon on 2003/11/13 19:48:08
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/13 :  21:11:10  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Är det någon som har sett en kubmätning på Primare A30.1? Hittade kommentaren nedan i en arkiverade tråd där man diskuterade Naim mot Primare A30.1.

quote:
Att döma av testen som gjordes i snaste H&M är kanske inte Primare någon lämplig förstärkare att ansluta till kinkiga högtalarlaster då den tappar rejält under 4ohm särskilt vid kapacitiva och induktiva laster. Primaren presterar 67 A vilket dock är mycket bra. Men huvudsaken är ju hur det låter. Och förstärkaren i testen i 20 är billigare än 30.1. Och kanske rent av bättre


I och för sig så var inlägget lite förvirrande men det påståendet är ändå värt att kolla upp då mina högtalare är nere och vänder vid 3,2ohm.

Edit: Testet som näms i citat syftar till ett nummer utav Hifi&Musik som utkom precis innan 2003-02-02... Någon som har den tidningen tillgänglig och som kan berätta vilken Primare produkt som testas?

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2003/11/13 21:20:35
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2003/11/13 :  21:22:59  Show Profile Send erixon a Private Message
Det var mellanmodellen I20 som testades. För övrigt en mycket positiv test för Primares del.

//erixon

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/13 :  21:28:45  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Hittade nu ett annat nummer utav Hifi & Musik där dom testar A30.3 och det slutsteget har en riktigt fin kub med alla kanaler driva vilket tyder på fin stabilitet:
  • 125W/8ohm
  • 238W/4ohm
  • 416W/2ohm
  • 520W/1ohm

Dessutom så tryckte slutsteget ur sig +85 ampere och -92 ampere.

Som sagt: Hur mycket skiljer mellan slutstegsmodulen mellan A30.1 och A30.3?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/13 :  21:32:01  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Tack för svaret Erixon! Jag börjar nu så smått bli övertygad om att A30.1 i teorin borde ha dom kraft resurser som jag är ute efter.

Dessutom är den skitsnygg (det är en viktig parameter!) och helsvensk (ännu bättre, nästan lika bra som att handla lokalt ). Nu är det bara lyssningsintrycket kvar...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/16 :  19:45:51  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Lyssningsintrycken efter helgens lilla provlyssning i hemmet kan så smått börja sammanfattas.

Min nuvarande förstärkare är ett Rega Cursa försteg som driver ett Rega Maia slutsteg, slutsteget är specat till 2x80W/8ohm och 2x130W/4ohm och skall helst inte anslutas till högtalare med lägre impedans än 8ohm. Högtalarna som jag har är ett par Jamo Concert 11 som är har en impedans på 4ohm (men som har en lägsta impedans omkring 3.2ohm, källan till denna information är bortglömd ).

Förstärkaren som jag har lyssnat till är en Primare A30.1 som i recentioner har fått bra kritik.

Vad blir då omdömet?
Förstärkaren låter helt klart bra med fin kanalseparation samtidigt som den lägger en härlig tyngd i ljudet. Jämfört med Regan så är ljudet renar och mindre beslöjat vilket ger en mycket distinktare (och samtidigt större) stereobild. Den ger även en mer kontrollerad bas.

Med en jämförelse i huvudet kring hur samma uppställning lät via ett Musical Fidelity A3 försteg och Rotel RB991 slutsteg så är ljudet nu mera neutralt då MF A3 försteget gav ett lite ljusare ljud. Sedan gav slutsteget så mycket kraft att lasten inte påverkade ljudet oavsett hur högt man spelade. Den största invändningen som jag har mot Primare förstärkaren är just kanske avsaknaden utav stabil kraft då ljudet hårdnar då volymet ökar och då det kommer kraftfullare passager i ljudet.

Slutsats: En bra, svensk förstärkare! Kommer jag köpa den? Vet inte, måste pröva ytterliggare någon förstärkare och se om dom klarar av högtalarna bättre.

Förstärkaren skall få en chans till i morgon då volymkontrollen skall upp på lite högre nivåer! 19:30 känns som en gräns för när man får spela hög musik med småbarnsföräldrar som grannar.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/16 :  21:27:27  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Innan du gör något förhastat kanske du borde testa Primares för och slutsteg. Är Rotels kärkraftverk motståndaren så kan säkert Primares A30:2 behövas för att övertyga om att Primare är med i matchen.

Har du högtalare som inte är alltför knepiga i lasten köper du 2 st A30:2 och bryggkopplar dem till 2 monoblock á 400 watt. Då jäklar.....

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:31:13  Show Profile Send Patrik B a Private Message
A30.2 står nog näst på tur för en provlyssning!

Hmmm, bryggkoppla! Om vi ändå är ute och valsar runt i drömmarnas land där priset inte spelar någon roll... Jag köper 4 st A30.2 och bryggkopplar alla 4 och biampar högtalarna med dom! Tjohoo!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/17 :  07:47:13  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Är man inne i hifi träsket blir man aldrig klar. Ibland irrarman runt utan strategi och hursomhelst så kommer det att rinna iväg en massa pengar för dig på hifi även i framtiden. Det kan ju därför vara en strategi att köpa et A30:2 nu, sedan då du blir uppgraderingssugen köper du ett till, och därnästa gång 2 st. Där har du en slutstegsplan för de kommande 5 åren

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:30:38  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag är själv lite intresserad av Primares prylar att driva mina JMLab Electra 926 med. Slutsteget har jag testat men då var det sprillans nytt ur kartong och lät inte så kul. Ska försöka testa igen och kanske jämföra med den integrerade.
Jag är inte helt säker på att A30.2 är helt balanserad. På Primares hemsida så står det att A30.2 använder samma slutsteg som i A30.3. Det står även att när man bryggar den så blir den ett "1x380W balanced mono amplifier". Så den kanske bara är helt balanserad i bryggat läge. Nån som vet?
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/11/20 :  11:27:44  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Den är helbalanserad. Och låter Kanon!

Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/20 :  14:24:18  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Tifosi: Hur tyckte du det lät när slutsteget inte var ordentligt inspelat? Jag hade en hårdhet i den översta toppen (inte mycket men det fanns där) som var tröttande. Jag misstänker att den A30.1 som jag lånade inte hade varit spelade så många timmar... Typiskt var det på diskant slag där det i den allra översta toppen lät konstigt. Inte så att cymabalen lät onaturlig utav bara att det verkade finnas mycket energi i ljudet pga av några rikigt högfrekventa deltoner ifrån cymbalerna.

Min sambo uttryckte sig så här: Primaren låter renare men det låter vasst med vissa skivor. Då är den gamla bättre trots att den låter grötigt.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/11/20 :  16:44:48  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Det jag upplevde med A30.2 när rden var ny var just lite jobbig hårdhet i toppen och att basen var lite bummlig.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000