HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bubblor i fanéret! Vad göra? Hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/11/12 :  20:40:08  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej alla!

Håller på med ett par HFLS-1:or som står i källarförrådet mellan byggpassen. En del av er kanske har sett lite av bygget på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21105.

Var nere i källarförådet för att lämna lite grejer och passade på att inspektera högtalarlådorna lite. Fanérade lite i helgen och ville kolla. Såg att det hade blivit ett par bubblor på sidorna.

Vet inte om detta beror på att de står i källaren nu och att det kanske är lite fuktigare luft där. Kan det stämma?
I så fall borde ju bubblorna "lägga sig " om jag tar upp lådan i lägenheten igen, eller?

Men vad göra om det inte beror på detta? Om det helt enkelt är så att jag är en semi-amatör på att fanéra?

Jag har hört något om strykjärn och att stryka ut bubblor.
Någon som känner igen detta?

Please help!

Mvh
/pegul



Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2003/11/12 :  20:52:28  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Kanske du var lite snabb med att lägga på faneret, har för mig att man ska vänta ett tag så att lösningsmedlet i limmet ska hinna avdunsta en del, annars får man 'gasblåsor'. Inget jag provat själv, bara något som for förbi i minnesbanken.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/12 :  21:23:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Du kan visst använda stryckjärn så att limmet fäster igen se upp så att du inte bränner fanéret och valfri temp på järnet. Lycka till!
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/11/12 :  22:35:16  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Inte roligt med bubblor...

Jag har precis strykt ut ett par som var på locket av en högtalare.
Jag körde med 2an utan ånga och la en handuk emellan, detta funka kanon. vill dock höjja ett varningens finger, faneret krymper lite typ för mig 1mm per 20cm (björkfaner 0,6mm tjockt) så det underlättar om det finns krymp mån

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/11/12 :  23:36:09  Show Profile Send pegul a Private Message
Krymper?! Hoppla!

Tur att jag bara har skurit rent kanterna och inte slipat ner dem ännu. Nu har jag ungefär en mm kvar runt om. Hoppas att det räcker.

Ska testa i helgen. Det får väl bli bilder på detta också i "fototråden".

Mvh
/pegul


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:21:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är helt okej att fanéret krymper då bubblan är överskott då den krymper sträcks fanéret och fäster i limmet och vips är alla problem borta.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/11/13 :  14:59:40  Show Profile Send pegul a Private Message
OK!

Jag har lite frågor om hur man gör när man "stryker ut" bubblor.

Räcker det med att man stryker på själva bubblan?
Eller måste man stryka runt om och sedan "putta" bubblan ut till kanten där den då liksom "pyser ut"?

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/11/13 :  15:17:53  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
De jag gjorde var att jag strök på området där bubblan var dvs på bubblan och i ansluting till den...
Vet inte om detta hjälper men alltid nåt...

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/13 :  15:49:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Fanér som är av trä har den egenskap att det blir mjukare med hjälp av vatten, tar man ett ångstrykjärn och låter ångan göra fanéren mjuk då blir den enklare att hantera. Men om man inte är säker på sin sak så går det att använda strykjärnet utan ånga då man värmer upp bindemedel som finns i allt trä vilket också gör att trä/fanér blir mjukt. Det handlar om att få fanéret att sträcka sig och låta limmet få fäste på baksidan av fanéret vilket värmen från strykjärnet gör.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/11/26 :  19:34:10  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag håller på och fanérar lite för tillfället. Nu är det så att jag får en hel del småbubblor i hörnen och kanterna. De syns oftast inte men man hör dem om man knackar med nageln på fanéret. Det låter liksom lite ihåligt. Kan dessa bubblor vålla problem så jag gör bäst i att stryka bort dem, eller spelar det ingen roll?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/27 :  01:22:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det beror på vad för sorts lim du har använt. Vanligt trälim kan du stryka bort, kontaktlim har vi inte hittat någon lösning på ännu. Ha något imellan när du stryker så att inte fanéren missfärgas.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/11/27 :  09:27:46  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag limmar med Casco trälim. Fast frågan är tyvärr ännu obesvarad. Gör de små bubblorna något?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000