HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 voodoo i gitarrförstärkare???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/12 :  20:13:46  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Spelar det någon som helst roll hur man vänder motståndena i en rörförstärkare? eller sladden? Om kondingar har jag läst en hel del, både kvalisorter och "folien" ut resp in. Om kolmassamotstånd vs metllfilmdito finns spaltmeter... men detta. Läs tråden på gmf.se under rör-planket.... kanske ni kan reda ut något?

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/12 :  20:55:03  Show Profile Send Flint a Private Message
gammelnalle
Bara genom att ställa en sådan fråga visar att du har ett eget svar. Berätta om din egen uppfattning. Jag är nyfiken på vad du anser i frågan. Dessutom finner jag att frågan är satans intressant. Själv har jag massor med svar alt. uppslag.

Edited by - Flint on 2003/11/12 21:09:47
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/13 :  00:06:10  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
nej, där högg du allt i sten....
Om det hade gällt religion hade jag väl uttryckt mig som agnostiker... vad det heter i elektronikvärlden vet jag ej. Eric Johnson är ju inte känd som någon "besserwisser" utan verkar egentligen vara en modest man. Han har klarat ett antal blindtest för GP (Guitar Player Mag) när det gällde att identifiera vilket FABRIKAT !!! av batteri som satt i hans stompboxar... Sjäv hör jag knappt om det sitter ett battri i...
Kondensatorer i signalvägen hör t.o.m. jag skillnad på, dock kan jag inte säga vilken som låter bäst.(PIO lär vara innegrejen just nu för tonkontroller)
Men att påstå att det skulle HÖRAS en skillnad åt vilket håll man vänder ett motstånd... då blir jag skeptisk. MEN, jag vill nog påstå att bara för att jag INTE hör skillnad på ditt och datt, är det ju inte säkert att andra INTE gör det! Min fru tex kan tala om nyansskillnader på färger, där jag bara ser tex grönt.... Hon kan dessutom NAMNGE dessa nyanser...

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/13 :  00:23:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vilken typ av motstånd menar du? Teoretiskt skull man ju kunna tänka sig att egenskaperna (kapacitansen ) för trådlindade motstånd beror på hur man vänder dem, men för film-motstånd och kolmassa förstår jag inte ens hur man kan definiera "framåt" och "bakåt".
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2003/11/13 :  01:38:21  Show Profile Send Lovan a Private Message
f95toli:
Jag tror att du ska läsa färgkodningen på resistorn från vänster till höger så ska strömmen gå åt samma håll. Eller var det spänningen?
Någon vet säkert vilket håll det är.
Hur tänkte du att kapacitansen skulle ändras om du vänder på det? Jag säger inte emot jag är bara nyfiken
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/13 :  09:47:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tja, så vitt jag minns är väl tråden lindad så att man får så lite induktans som möjligt men det finns väl endå en "rikting" så hypotektiskt skulle man kunna tänka sig att man får lite olika beteende i de olika riktiningarna. Jag är iofs helt övertygad om att det i praktiken inte blir någon skillnad.
Men hur sjutton definierar man en riktning för kolmassa? De som hävdar att riktingen på kablar spelar roll kan ju i alla fall peka på att kablar dras i en riktning.
Tittar man på färgerna på motståndet så beror alltså beteended på i vilken ordning fabriken trycker ringarna?

Det var bland det underligaste påstående jag hört och det vill inte säga lite
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/13 :  10:00:11  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
hehe
Jag måste säga att jag också är lite skeptisk
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:21:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag är totalt fri från religiöst flummeri om elektronik och komponenter. Tror att det finns en förklaring till alla fenomen. Om det verkar skummt så har man bara inte fattat funktionen. Att massamotstånd skulle ha en bästa riktning utesluter jag helt men om vi säger att ett motstånd skulle ha induktans så har det förmodligen också ett magnetiskt fält omkring sig som skulle kunna samverka eller motverka med ett liknande fält från ett annat motstånd. Givetvis mycket små krafter och högt upp i frekvens men jag tror att även säg 200kHz påvrerkar ljudintryck i viss mån.
Att det förekommer mycket woodoo och tjafs med gitarrförstärkare beror kanske på att gitarrister ofta är otekniska och lite lättlurade vilket musikbranschen inte är sena att utnyttja.

Edited by - Flint on 2003/11/13 11:44:38
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/13 :  12:33:42  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Flint!
Jag e inte oteknisk #¤#%&%&/%&/ GAWDDAMNIT!!!!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/13 :  12:53:55  Show Profile Send Flint a Private Message
LaZyWorM
Du måste vara det där undantaget som man har hört talas om. Du och jag för jag har också lyckats kominera ihop dom två egenheterna gitarr- och teknikintresse.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/13 :  23:41:34  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
och vad tror ni han som startade denna tråd är då??? Och alla på GMF.se ????

gammelnalle gitarrspelande eltekniker/elektriker med allmän installationsbehörighet, LHS-utbildning osv

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/14 :  09:13:08  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Flint:
Kul! Jag har aldrig byggt något med rör innan men jag hoppas att kunna bygga en välljudande rörtopp någon gång, när jag börjar bygga den kommer jag säkerligen fråga dig en massa

Har du "klonat" någon riktig topp någon gång?
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/14 :  09:14:51  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Gammelnalle: Fett!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/14 :  09:32:24  Show Profile Send Flint a Private Message
LaZyWorM
Det tog en herrans massa år innan jag fick ihop en bra förstärkare. Jag hade en massa hightech-tänkande som jag var tvungen att göra mig av med. Visst har jag klonat förstärkare. Framför allt gamla Fenderprylar. Nu är ju gitarrljud och ljudideal personligt men själv gillar jag tekniken som Leo Fender använde på 50-talet. När CBS tog över på 60-talet blev det sämre.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/14 :  09:36:57  Show Profile Send Flint a Private Message
gammelnalle
Kanske min förutfattade mening om lättlurade gitarrister är just förutfattad. Vi verkar vara flera stycken som får ihop det med både lödande och spelande. Kanske har vi löd i spelet med.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/14 :  10:18:49  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag är i allafall HELT övertygad om att både kablar, kodensatorer och motstånd har olika egenskaper beroende på riktning. Läser man appnoter från TI eller AD eller nån annan som publicerat om högprecision och mätförstärkare/integratorer så anges ibland klart och tydligt i vilken riktning man skall koppla in sina kondensatorer för maximal precision. Samma sak med dielektrisk absorbtion för dessa prylar.

Samtidigt är jag HELT övertygad om att jag inte kan höra skillnad i de flesta fall. Jag har fått för mig att teknisk skillnad och hörbar skillnad inte alltid är samma sak. Åtminstone inte för mig. Normalt sett. Kanske. Förmodligen.

Jag är inte gitarrist. Dock kan jag trumma på ratten rätt tajt när jag kör bil och trafiken tillåter.

Edited by - UrSv on 2003/11/14 10:20:03
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/14 :  11:27:41  Show Profile Send Flint a Private Message
Att rullade foliekondensatorer kan uppföra sig olika i olika riktningar kan bero på att ena polen är ytterskal och den andra är inner. Det är alltså lämpligt att ansluta dom så att ev. störning som drabbar dom leds till jord eller till den punkt som det skadar minst.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:20:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ursv: Det är en väldig skillad på kondensatorer och motstånd både till funktion och hur de är uppbyggda. En kondensator är ju "geometrisk" så även om dielektrikat inte i sig har något riktningsberoende så blir kanske inte kondensatorn helt symmetrisk. Detta påverkar knappast kapacitansen men kan väl tänkas ha en effekt på de "oönskade" egenskaperna såsom förlustfaktorn.

Ett kolmassamotstånd har "ingen geometri" och går att göra helt symmetriskt, därför så bör det inte finnas något riktningsberoende.

Däremot så spelar riktningen roll när man monterar kretskortet men det har med crosstalk och annat att göra och inte själva komponenten, dessutom kan ju ex. induktanser koppla till varandra om man vänder dem fel men allt detta beror ju på den relativa positionerna och inte komponenterna i sig.




Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/14 :  14:38:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
f95toli:
Kan så vara och att de är olika stämmer ju. Är du dock säker på att dielektrikat inte har något riktingsberoende? Om det är metalliserat plastmaterial så kopplar ju kanske metalliseringen olika bra direkt till plasten jämfört med till andra riktningen. Inte vet jag men det låter farligt att säga att dielektrikat INTE skulle ha riktningberoende egenskaper som i sin tur kan påverka kapacitansen. Jag vet inte men jag skulle nog inte våga påstå att det inte gäller.

Ett kolmassamotstånd är ju ganska ovanligt (idag) men jag skulle även här ha svårt att svära på att det inte har riktning. Olika ändpunktsgeometrier beroende på maskinvariationer, pressförfarande och hur materialet hanteras skulle mycket väl kunna påverka egenskaperna i någon riktningsberoende riktning.

Som sagt. Jag har ingen aning men jag tycker det verkar rimligt att de flesta komponenter har riktnignberoende. Jag vet att dioder uppvisar tydliga skillnader beroende på vilken riktning man kopplar in dom... ;0)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/14 :  17:05:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad gäller dielektrikat så frågade jag just min lokala dielektrika-expert (jo, jag har faktiskt en sådan).
Du KAN ha ett riktningsberoende om dielektrikat är en film (alltså torr, ingen vätska) och kyler din kondensator till runt -200 grader Celsius eller så (under Tc), då går dielektrikat från paraelektrisk fas (inget riktningsberoende) till ferrolektrisk fas. Använder du våt dieletrika så har du inget riktningsberoende i någon av faserna.

Grejen med resistans är att den teoretiskt inte KAN ha något rikningsberoende om den beror på spridning (då räknar jag alltså inte den dynamiska resistansen i ex. en diod som beror på helt andra orsaker) vilket den gör i alla "normala" resistorer, så om det finns ett beroende så måste den bero på någon icke-önskad egenskap såsom induktans eller kapacitans men ingen av dessa kan jag se har något beroende för kolmassa (som är det enklaste exemplet).

Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:52:38  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Flint: visst är det löd i vårat gitarrspel. Hank B Marvin (Shadows) var han heavy-metal gitarrist?
He played lead-guitar.....:)

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/15 :  08:12:46  Show Profile Send Flint a Private Message
gammelnalle
Mr Marvin var nog mera twang än tungmetall som jag uppfattade det men visst hade han löd (lead) i spelet. Vilken stil lirar du? Ska vi starta orkester? Kanske digitalt via nätet. Net-jamming. Med åren har man ju blivit lite lat och vägrar bära grejer. Med dagens teknik och Rosengrens bredband borde det gå att lösa. "Gammelnalle (Grandbear) & the netjammers". Du lirar lödgitarr och sjunger. Min sång är inte bra. Låter som en sprucken gris.

Edited by - Flint on 2003/11/15 08:18:05
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/15 :  08:42:54  Show Profile Send EAR a Private Message
Min sång är inte bra. Låter som en sprucken gris.
Aja inte sprucken möjligtsvis rökt eller kokt men inte sprucken
MVH/mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/15 :  09:30:51  Show Profile Send Flint a Private Message
EAR
Du är en vänlig själ. Att låta som en kokt gris får duga. Jag tar väl en liten plats i stämsången då. To-to-aaa... Utan mick och med kraftigt reducerad lufttillförsel. Äldre tiders konserveringsteknik. Ska du va' me'. Det finns plats för positiva själar. Jag spelar just nu med en hjärndöd trummis som bara gnäller. Det blir tjötit' i längden. Kan behöva lite ombyte.

Edited by - Flint on 2003/11/15 10:05:18
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/15 :  10:48:59  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Intressanta resonemang. Det är kul att läsa om tänkbara och otänkbara förklaringar.

Jag tror dock att kretslayouten har större betydelse än vad eventuella små skillnader mellan samma sorts komponenter har (även om fabrikat på kritisk komponent givetvis kan ha stor betydelse).

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/15 :  11:24:04  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
För mig betyder lead bly.... därav den "tunga rocken"
kanske heavy overcoat.... nej nu börjar det spåra ur....
Men visst har man fått en del att tänka på SAMT en massa flin på läpparna (inte flint på läpparna )
Men nu har jag löst problemet: Ett motstånd är ju färgmärkt brun röd röd betyder ju 1,2K om man vänder på motståndet blir ju färgkombinationen röd, röd, brun och dåhar vi vips 220 ohm... OCH den stora skillnaden MÅSTE höras....
"Gammelnalle (Grandbear) & the netjammers". VILKEN GREJ ALL'SÅ


altenbären

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000