HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Diamantbuffert eller Walter Jung Super Buffer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/12 :  18:35:01  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har knåpat ihop en "diamond buffer" och jag har använt SMD teknik. För första gången har jag även använt ytmonterade lytar. Pabo och Naqref dessa är svåra att löda (för hand)! Tänk på det i ert XTF-projekt.
Dist, mindre än 0,009%, Stigtid, enstaka nanosekund! Brus under 110 dB.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=22598

/Per-Anders eller P-A

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/11/12 :  19:46:42  Show Profile Send AndersP a Private Message
Vad duktig du är Peranders!

Önskar jag kunde bygga på det där sättet.

Har du gjort korten själv?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/12 :  20:05:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tackar. Nej, kort med pläterade hål är inget man knåpar med själv. De är fabrikstillverkade men handlödda av mig själv och naturligtvis svarar jag för caddningen.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/11/12 20:07:22
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/12 :  20:35:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Den DÄR har jag sett förut. Är det inte den som har TRE hål?

Snyggt som attan P-A. Som vanligt.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/11/12 :  23:03:40  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
mycket snyggt.
vad har ytmonterade lytar för fördelar i förhållande till vanliga?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/13 :  07:40:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Med ett bra mikroskåp och smala spetsar på lödkolven går det ganska bra... Såg inte ut att vara de minsta SMD komponenterna, eller var det så !?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/13 :  08:35:12  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
vad har ytmonterade lytar för fördelar i förhållande till vanliga?

1 Små
2 Kan automatmonteras eftersom de saknar ben. Andra kan också automatmonteras med kräver maskiner i över miljonklassen.

Fördel för DIY: Inga.....mer än att det är cool.

Kortet är cirka 40 x 40 mm.

Urban, tre hål är helt enkelt en ny teknologi som jag i samarbete med Fred Dieckmann har forskat fram. Kan inte berätta som så mycket om detta eftersom patent är sökt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/13 :  09:14:34  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Peranders!
Jäkligt snyggt jobbat!
Jag vågar knappt tänka på tålamodet som krävdes för att få alla ytmonterade komponenter på plats
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/13 :  09:41:27  Show Profile Send UrSv a Private Message
P-A, jag visste det! Jag tror nästa stora "kult following" på DIYAudio blir det nya konceptet "P-A Mounting hole triplet".

Priser ännu? Ser ut som om man skulle kunna ha användning av den...

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/13 :  10:15:37  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Japp, det är ett helt nyt koncept. Tre hål är totalt nytänkande och vi står inför ett paradigmskifte.

Priset är 50 bagis.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/13 :  10:20:52  Show Profile  Visit peranders's Homepage
naqref skrev:
quote:
Jo jag tänker mig att lytar är svåra att handlöda... men XTF kommer ju delvis att vara färdigmonterat så det blir ju inget stort problem ändå!

Ska ni låta automatmontera? Har ni resurser för detta?

För er som undrar så har lytarna sina "bleck" under lyten, funkar bra om man kör kortet i ugn men lite problematiskt om man ska elda med lödkolven, i synnerhet om kortet har ett kylande jordplan. Men det _går_ att löda för hand. Omöjligt är det inte, fast det är snudd på omöjligt att ta bort lyten....

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/11/13 :  10:48:15  Show Profile Send Jodå a Private Message
För att löda ytmonterade kondingar och motstånd är TVÅ lödkilvar med smal spets mycket praktiskt.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/11/13 :  12:09:17  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Om man vet att man kommer att löda en del för hand så kan man ju lägga in termiska avkopplingar. Bör man nog göra ändå.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/13 :  14:11:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Två lödkolvar är super (jag kör med det) för komponenter med två anslutningar, typ motsånd, kondingar! Termiska avkopplingar funkar inget vidare om det inte är frågan om kopparytor som komponenten är ansluten till. Man ska för övrigt undvika avsmalnande ledare, inget bra ur HF synpunkt. För det här kortet går lödningen lätt. Lytarna är bara lite mariga men inte mer än att det går.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/11/13 :  15:30:04  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Kan du utveckla det där om avsmalnande ledare och HF? Det har jag inte hört innan.

/Marcus
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/13 :  15:37:31  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tyvärr kan jag nog inte det mer än att en smal ledare har högre induktans fast det här hörde jag på ett seminarium för 860 MHz. Där var ett eller två viahål kritiskt för koppling till jordplan. Vi kan nog anse att < 1 MHz så är det inte kritiskt. Man kan dock se i appnoter om DAC:ar att dessa frågor är mycket viktiga fast där handlar det om 100-300 MHz i övertonerna.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:26:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har fått lite blodad tand av diamantbufferten så nu tänker jag greja ihop ett grymt SMD hörlurssteg. Simulerad bandbredd DC upp till 25 MHz fast det kanske är önsketänkande men några megahertz blir det allt.

Schema finns här:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=267762#post267762

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000