HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Snabb fråga ang basrör till HFLS-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/12 :  18:11:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har varit och kollat på basrör till HFLS högtalaren, enligt beskrivning så har det använts ett basrör som är 50mm ytter och 46?! inner med en längd av 16-18cm om jag ej minns fel att jag läst nånstans.

Basröret skulle visst vara vanligt avloppsrör, har varit på rörmokeriet och kollat. Det basrör jag fann var 50mm ytter, men tjockleken på plasten var 3,2mm. Alltså ger det en innerdiameter på 43,6 mm. Nu fanns ej rörmokaren inne så det kan hända att han trollar fram något annat då jag får tag i honom...Eftersom detta är det rör som jag hitta som bäst liknar det som använts i "orginal" beskrivningen så undrar jag hur detta rör ska vara långt för att komma i närheten av orginal avstämmningen, kan ej själv räkna på sånt.. samt om det överhududtaget går att använda??


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/11/12 :  19:27:17  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Hmmm... Det hela beror faktiskt mest på vilket material röret är gjort av. Vissa plastblandningar låter rent sagt förskräckligt. Det har att göra med små, magnetiska polymerer, som i en del av tillverkningsprocessen vrider sig 90 grader mot draglinjen.

Konstigt, men när dessa rör vibrerar (bara 10Hz från dess resonansfrekvens) släcker den ut delar av ljudspektrat, mätbart från 80Hz - 50kHz.

Alltså, akta dig för rör med mjukare plaster.

Eller så driver jag bara och försöker skämta. ;=)

Börja med det mått som du ser i byggbeskrivningen. Prova dig sedan fram med längre eller kortare rör. Det blir nog bra till sist.

Kram,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/12 :  20:36:04  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ja om du driver me mig och försöker skämta vet jag ej, för tekniska fakta är mig ointressanta. Däremot vet jag med säkerhet att röret är tilverkat i grå hårdplast.

Och visst är det en enkel metod, om man kan testa sig fram med olika rör förutsatt att man verkligen hör skillnaderna. Nu var det tänkt att jag skulle limma fast skiten innan faneret läggs på så det täcker rörändan därav uppstår problem...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/12 :  20:37:44  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag gjorde mitt lagom långt och tjockt. Det blev 18 cm långt och 52 mm ytter och 46 mm inner. Mest för att röret hade de dimensionerna och sågen fastnade bra där. Efter det så kom jag på att man kan pröva sig fram...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/12 :  21:35:17  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Nå, vad är det normala. Om man har tunnare rördiameter ska rören vara länge? kortare?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000