HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Phono försteg med EF86 (E80F) etc
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:50:39  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Revox: Tror inte att det är så stor risk att man skulle lägga en tidning över sin rörstärkare:)

Det är knappast något man vill dölja

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2003/11/14 22:51:40
Go to Top of Page

Revox
Member

55 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:52:13  Show Profile Send Revox a Private Message
Jag har en farbror som jobbar som brandman i Köpenhamn han säger att det har hänt ett par gånger där han jobbar.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/11/14 :  22:56:31  Show Profile Send Oblivion a Private Message
jojo det är säkert en stor risk då dom blir ganska varma.

Men jag har iof för vana att inte lägga saker på min rörförstärkare
och jag tror att det inte är så många här som skulle göra det heller

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Revox
Member

55 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:01:15  Show Profile Send Revox a Private Message
Nä det är nog så, dom där danskarna dricker rätt mycket öl och röker cigaretter inomhus så att lägga avisen på en rörhäck är nog vanligt, själv håller jag mig till små transistorförstärkare som Linn gärna begagnade LK100 dom låter bra för pengarna men ser inte så kul ut jag har hört att dom tillverkas i Lettland.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:17:52  Show Profile Send Flint a Private Message
Visst blir det varmt men jag har aldrig hört talas om att någon förstärkare har slagit eld på något som funnits i närheten eller som har täckt den. Luftväxling är nog att rekommendera. Också inne i lådan. Den där ringen med ett antal hål i chassiet runt rören är ju till för luftväxling. Varmast blir förstås effekt/slut-rören. Sen bör man hålla elektrolyter borta från den värsta värmen. Annars förkortas deras livslängd.
Go to Top of Page

Revox
Member

55 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:24:54  Show Profile Send Revox a Private Message
Min farbror Preben säger att det behövs bara 100 grader så tänder papper eller ett torkat blad från en prydnadsväxt.
Jag har sett rörslutsteg som har jättestora rör helt i dagen så satt säga, ja man måste vara försiktig speciellt nu när det snart är jul.
EDIT:Jag tänkte på Jultomtens skägg, om tomten lägger skägget på en rörförstärkare efter avslutat förvärv då kan det bli julafton i en snödriva istället.

Edited by - Revox on 2003/11/14 23:36:53
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:33:57  Show Profile Send Zombie a Private Message
Vi som här rörhäckar kan inte läsa, inget problem, men kokt i papper blir svårt att hålla borta...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Revox
Member

55 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:44:27  Show Profile Send Revox a Private Message
Va! ja nu förstår jag du menar en korv i papper, min farfar som för övrigt var elektronikingenjör i Bulgarien under de svåra åren var med om att bygga en fin rörförstärkare en riaa bestyckad med konstiga rör den lät helt Ok men såg för jävlig ut lådan var gjord av dett bakkelitliknande svart material som luktade skunk.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:45:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lägg papper på något som är hundra grader. Du kan vänta flera år innan det tänder. Tomtens skägg kanske är mer eldfängt, vem vet?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:46:37  Show Profile Send Flint a Private Message
Lite risker får man ta. Vem vill inte ha lite spänning. Man kan ju ha en hink med vatten stå i vardagsrummet och vräka över härdsmältan med jämna mellanrum men det gäller att kasta vattnet fort så man inte får för mycket spänning.
Go to Top of Page

Revox
Member

55 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:48:08  Show Profile Send Revox a Private Message
Nä du Bernt det tänder inom några dagar om förutsättningarna är gynsamma för antändning.
Ja det får vi nog kanske aldrig veta Jultomten kanske inte ens kommer till dig :-(
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:48:37  Show Profile Send Oblivion a Private Message
eller använda rörsteget som bastuaggregat :)

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:51:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Revox
Jag har en farbror i Ostbäckistan som driver sin stereo med väderspänningar. Det luktar päck och låter bedrövligt.
Go to Top of Page

Revox
Member

55 Posts

Posted - 2003/11/14 :  23:57:16  Show Profile Send Revox a Private Message
Flint! jag tror att du skulle gilla min släkt du verkar vara en kul kille med sinne för avancerad humor.
Jag avslutar härmed mitt obskyra besök här på HiFi Forum som Revox jag ville bara in och jamsa runt lite som en extra bonus till forumets ägare.

Jag blev satt i the Sin Bin pga av att han inte tyckte om min personlighet han har kanske inte riktigt koll på att det finns några att välja mellan så att säga ca ett dussin om jag inte minns fel.

'jö fån Xover alias Revox

Edited by - Revox on 2003/11/15 00:08:21
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:04:16  Show Profile Send Flint a Private Message
Ja du Xover. Ett gott skratt förlänger käften.
Ha det, och hälsa tjocka släkten.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/15 :  01:09:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var det roligaste på länge!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000