HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är femkanal något att ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/13 :  10:00:47  Show Profile Send gcs a Private Message
När man kör DVD-A eller SACD kan man inte justera några nivåer utöver huvudvolymen. Jag har själv inte haft några större problem
när jag kör 5.1 utöver att ljudet ibland kan bli lite rörigt med ett t.ex ibland obestämdt läge för vissa intrument. Då kan det ju vara bra att kunna köra i tvåkanals stereo om man vill. Annars tycker jag nog att det är härligt med den ambiensen som ligger i bakkanalerna
eftersom det lyfter lyssningsrummets volym. Det här är naturligtvis min åsikt.

gcs
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/13 :  10:04:40  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har en känsla av att rumsakustiken kan spela än större "spratt" vid musik mångkanalslyssning där man vill hela ljudbilden skall ligga still. Om en helikopter inte åker på ett "rakt streck" ifrån bak till framkanaler eller viseversa hör man kanske inte på samma sätt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/13 :  10:13:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Snygg uppsättning "Harry_up", vilken version är DP nu igen?
Jag kommer aldrig ihåg förkortningarna, är det smarlink?
Har du två processorer, är inte 565 en processor också?
Vad spelar du på?

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/13 :  10:13:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det är nog så att akustiken i lyssningsrummet spelar in. Jag tänkte på en annan sak...det här med centerkanal. Det är nödvändigt
att ha en center när man tittar på film eftersom dialogerna ligger alltid i mittkanal. Det är också bra att kunna justera nivån eftersom en del har svårt att uppfatta dialogen om den störs av mycket effektljud från stereokanalerna. Det finns ju som regel valfrihet när man tittar på film....man kan koppla om frontarna till stereo ochn därmed skippa centern om man nu störs av den.

gcs
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/13 :  10:23:56  Show Profile Send Harry_up a Private Message
598DP skall det vara är en DVD med progressiv scan och Smartlink. 565 är processorn med 6.2a programvara.
Spelar på?
Menar du högtalare?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:23:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, spelaren "Harry_up", jag är våldsamt nyfiken på vad du anser om den, både som cd-spelare och DVD.
Jag har funderat på om jag skall köpa den, men tvekar p.g.a. DVD-Audions tveksamma framtid och att jag inte vet hur den fungerar som cd-spelare.
Blir det bara en DVD av den, blir den exceptionellt dyr sådan.

Förresten vad använder du för högtalare till denna kombination, det är ju faktiskt intressant?

Bravo
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:50:51  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har precis fått DVD'n så jag har väl inga åsikter ännu direkt. Funkar gör den. Kommer jämföra den på CD ljud med en McIntosh CD. Måste skaffa lite olika kablar för att ge den en rättvis chans. Min anläggning just nu är lite i ett generationsskift. Går ifrån 2-kanal med påhängsprocessor utan center till 5.0 kanals. Kommer spela på 2 Paradigm Servo-15 förmodligen en per kanal, övre bas JBL2227 en per kanal och över detta 1 JBL2450 med 2382horn. Möjligen en diskant också om det verkligen behövs. Har ett elektroniskt delningsfilter/eq JBL DSC280 och kör aktiv delning. Center blir en JBL Synthesis som jag precis köpt kanske kör den aktivt också. Förstärkare är McIntosh 2500 för basarna och IcePower för resten. Bakhögtalare är "nån" NHT.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

alexandar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/13 :  15:05:00  Show Profile  Visit alexandar's Homepage Send alexandar a Private Message


Min uppfattning är i alla fall att center är värdelöst
och själv kör jag med 4.1 och med musik så låter 2-kanals
bäst.

Jag stör mig otroligt när ljudet vid röster fokuseras till
centern. Om man har bra högtalare som målar upp en fin ljudbild
så förstör man denna enligt min mening med en center.

5.1 är framtaget för bio och där fyller centern en funktion
för att fylla ut avståndet mellan frontarna som det kan vara
över 10 meter emellan och för att ALLA i en stor salong skall
kunna höra så bra som möjligt.

Men att i hemma i ett rum som understiger 80 kvm ha en center
är totalt meningslöst. Kör ut centerkanalen till frontarna
istället.

Bojkotta centern!!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/13 :  15:21:39  Show Profile Send matså a Private Message
Håller definitivt inte med att man skall bojkott centern. KOmihåg att det var folk lite varstans som påstod att man måste ha en mycket bra anläggning för att man skall ha något nytta av dvdaudio och Sacd. Snack min anläggning är inte världens dyraste (men bra). Jag har ju precis köpt Pioneer 565 och spelar man Sacd så låter det helt underbart.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/13 :  15:59:53  Show Profile Send matså a Private Message
Hur många har ett rum på 80 kvm? Inte många. Alexandar, ditt resonemang kan stämma om du sitter i sweetspoten men har du ett filmgäng hemma och ni skall se på film och du måste sitta på sidan så faller ditt resonemang som ett kort hus. Rösterna som du hör kommer du att höra i högra högtalaren fast personen är i mitten. Med en center så får du också det i mitten.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

alexandar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/13 :  16:22:32  Show Profile  Visit alexandar's Homepage Send alexandar a Private Message

Problemet är att just att man får det i mitten. Frontana lever
sitt egena liv och ur centern kommer bara röster. Tycker det låter
för jävligt på vissa filmer när man riktigt ljudet helt plötsligt
när det blir tal sugs in i centern.

Men om man har högtalare med dålig spridning och man vill ha
massor av folk som sitter i ett rum så kan centern ha en viss
funktion får att de som sitter nära en front på sidan för en
något bättre ljudbild. Men detta är en smaksak och det är
min åsikt. De som upplever ljudet bättre med center skall
naturligtvis ha en.

Vad jag kan reagera på är att många inte provar om det passar
deras behov bättre utan center.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/13 :  16:37:54  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har man en stereo som man kör bio på så måste en center matcha sidokanalerna och det är besvärligt att få plats med.
Små centrar är oanvändbara, har kört utan center utan att lida pga en i övrigt mycket bra ljudbild men sitter man lite off så blir det inte bra utan center.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/13 :  16:52:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har totalt avskrivit femkanal i min bok. Jag tyckte det inte lät kul alls, varken med Krell/Sonus Faber, Canton/Audionet eller Revel/Mark Levinson.

Jag tyckte det lät grymt bra hos Revel/Mark Levinson på mässan, och sen blev det 5 kanalar och jag kände mest för att gå därifrån. Men det är som sagt min personliga smak.

Jag körde en dvd med Krell 400ix och Sonus Faber Electa Amator II och det lät bättre än i stort sätt all flerkanal jag hört i samma prisklass och en del tusenlappar upp.

Så jag kommer nog aldrig att förstå varför man ska lägga ut massor med pengar på flera kanaler...

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/13 :  17:04:31  Show Profile Send Margaux a Private Message
Frågan om center eller inte center är väl egentligen samma fråga som två kanal eller fem kanal. För det finns väl egentligen ingenting i själva konceptet som gör att en center förstör ljudet. Tvärtom. Desto fler högtalare desto mer realistiskt förutsatt att högtalarna är identiska. Eftersom våra öron hör ljudet från två källor blir ju ljudet från en imaginär centerkanal sämre.

Säg att man har 10 000 kr att köpa högtalare för. Vilket ger bäst ljud. Ett par stereohögtalare eller ett gäng multikanal högtalare. Jag skulle vilja säga att den förra ger bättre musik- men sämre film upplevelse. Den senare precis tvärtom. Frågan är vad man prioriterar.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/13 :  17:12:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag håller med matså. Centern är bra om man är många och alla inte kan sitta i sweetspoten. Däremot så tycker jag att man borde göra bättre centerhögtalare. I mitt fall så har jag Audio Pro´s Avantec som innehåller en diskant + en 5"´s bas och slavbas.(Jag förstår inte vad man ska ha slavbasen till). Jag tycker att det borde vara två 5":are + en mellanregister och en diskant. Mellanregister behövs eftersom högtalaren i huvudsak ska återge röster. Det här gäller alltså när man tittar på film. Ni kan ju gå in på Genelec´s hemsida och kolla vad dom har. www.genelec.com/products/1038ac/1038ac.php

gcs
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/13 :  17:14:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Precis, Matså och GCS har såklart rätt.
Det tycker iaf JAG.

Man kan inte alltid utesluta en centerkanal.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/13 :  17:17:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag vågar hävda att Meridian med sitt trifieldläge användandes frontar samt center och med eller utan sub, kan göra underverk med vissa inspelningar och framförallt i vissa rum.
Som vanligt gäller det inte i varje enskilt fall dvs. inspelning utan vid vissa skivor.
Frågan är inte om det är bra med center eller inte, utan det hänger mycket på rummet och inspelningen.

Skall bli intressant att ta del av dina lyssningsintryck lite senare "Harry_up".
Funderar du på en 568:a?

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/11/13 17:35:43
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/13 :  17:29:12  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Bravo:
Kanske det, köpte 565 och 562V mest på "skoj" hyggligt billigt 6600:- ihop i Schweiz. Tror dock att jag väntar tills dom levererat ett antal G så att 568.2 gått ner i pris.
Vad har du?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/13 :  17:41:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har "Harry_up", en 568 uppgraderad till version 2 med smartlink som jag håller på att koppla in.
Frågan är, som jag beskrivit ovan, om det är någon idé att satsa på DVD-Audion. Den kanske enbart slutar som en dyr DVD om inte formatet slår igenom. Mycket hänger då på dess fuktion som cd-spelare för att man skall våga fundera över ett köp.

Bravo
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/11/13 :  21:05:50  Show Profile Send Piggen a Private Message
Klart att 5-kanals är något att ha. Man får bara inse att 2-kanals och 5-kanals ljud har sina för och nackdelar. Jag tycker att för stereo så är 2-kanals fin-fint, men för filmer så räcker det helt inte (om man jämför med 5-kanaler). Även musik i 5-kanaler är trevligt, kommer säkert mer och mer på sikt när man lär sig hur man skall utnyttja de olika kanalerna på ett bra sätt.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/13 :  22:02:27  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Bravo;
köpte min 568 i Spanien för 20500:- beg i nyskick.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/13 :  23:37:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Du menar väl 598:an?

Ett väldigt bra pris i så fall.

Grattis!

Jag vill som sagt väldigt gärna ta del av dina lyssningserfarenheter.

Bravo
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/13 :  23:40:28  Show Profile Send Saro a Private Message
"Hur många har ett rum på 80 kvm? Inte många. Alexandar, ditt resonemang kan stämma om du sitter i sweetspoten men har du ett filmgäng hemma och ni skall se på film och du måste sitta på sidan så faller ditt resonemang som ett kort hus. Rösterna som du hör kommer du att höra i högra högtalaren fast personen är i mitten. Med en center så får du också det i mitten."


Hans resonemang faller inte. Inte om man lyssnat hos den store hifiguden Samuel

Noterade när jag kikade på film att där jag låg så hade jag fortfarande sweetspot i mitten. Detta upplever jag även med vissa cdskivor. ca 1m till höger låg jag vid detta tillfälle.

Så pokjar&flickor, hur har ni det med era högtalarplaceringar?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/14 :  02:39:12  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Bravo:
japp fel igen av mig *suck*

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/02 :  09:10:08  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
äsch!
klart att man ska ha en center, sen skulle jag inte vilja ha under 6"´s bas i någon av högtalarna vid filmlyssning då man vill kunna spela högt. Ok! Revels Gem skulle väl kunna gå dårå... men det e åsså det ända :)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000