HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dator -> förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fractured Lark
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/11/12 :  03:46:13  Show Profile Send Fractured Lark a Private Message
Vilken ingång skall man välja om man vill koppla från datorns ljudkort till musikanläggningen?

Mitt försteg (Nad C 160) har MM, MC, CD, Video, Aux, Radio, Tape 1, Tape 2 ingångar.

Eller skall jag koppla direkt till slutsteget? (besvärligare) Jag har inga större hifi-ambitioner på ljudkvalitén, men vill inte paja något.

Ljudkort: Soundblaster AWE64 Gold. (rätt gammalt)

Tack

Håkan

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/12 :  04:21:05  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Koppla till Aux, om jag inte minns fel så finns det RCA kontakter på ditt ljudkort. Borde fungera utmärkt.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/12 :  09:02:53  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Gör som gemini säger, koppla till AUX, det är även så jag har gjort

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/12 :  10:14:52  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Japp, AUX eller någon annan linjeingång som video, tape 2. Koppla ABSOLUT INTE TILL PHONO!

Du kan givetvis använda 3,5 mm stereo-plugg-utgång till RCA ifall du inte har RCA på ljudkortet.

För bättre ljud är det med många datorer och ljudkort en bra idé att inte ha ljudet på maxnivå ut. Utgångsstegen är ibland otillräckliga och distar på maxvolym. 80-90% brukar räcka och man slipper att ljudkortet distar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/11/12 :  12:04:43  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Brummar det så koppla bort med en gång.
Du har då jordströmmar genom signalkabeln vilket inte är bra för varken dator eller försteg.

Skaffa i så fall en "videosändare" som skickar signalen trådlöst till stereon.

Men brummar det inte är det bara att tuta och köra...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

jon
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/12 :  13:05:52  Show Profile Send jon a Private Message
...eller någon annan galvanisk avskiljare. Finns (nog) på biltema eller clas ohlsson billigt

Jon
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/11/12 :  15:23:48  Show Profile Send Frux a Private Message
Hade du tänkt lyssna på musik från datorn mer än som rent test, så överväg att köpa nytt ljudkort. Har själv haft ett AWE 64, och även för bara 500:- får du betydligt bättre ljudkort idag.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/11/12 :  18:09:20  Show Profile Send iffe a Private Message
Jag löste mitt problem med jordbrum med att jorda datorn (har ojordade uttag) - drog lite elkabel från datorns chassi till elementet. Kan verkligen rekommendera att köpa ett bra ljudkort också, tror många underskattar hur bra ljud man kan få ur en dator.
Go to Top of Page

phii
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:13:09  Show Profile Send phii a Private Message
Lånar din post lite, hoppas det är ok (?)

Jag undrar nämligen vart man hittar en bättre 3,5mm->RCA än biltemas, har letat lite på nätet men hittar ingenting. Antar att det finns hos min lokala hifihandlare ? men om jag vill kolla in lite priser och så på nätet vart skall jag ta mig då ?

Danke ^^
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/19 :  21:12:56  Show Profile Send krorre a Private Message
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?37915 89:- finns i olika längder.
Go to Top of Page

phii
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/01/19 :  21:57:57  Show Profile Send phii a Private Message
Tack !

Har till och med deras katalog liggandes på muggen =) om jag inte minns fel. Att jag inte tänkte på att kolla i den. Får väl skylla på hjärnsläpp eller nåt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000