HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med dämpning i vardagsrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/11/11 :  19:31:53  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Jag bor i en 2a på nedrebotten med betongväggar över allt, med trägolv. Det är relativt högt i tak (ca 2.86 m).
Av "klapptestet" kan man säga att jag har stora problem med eko i rummet just nu, det är mycket sparsamt möblerat än så länge, men tavlor å möbler är på ingång. Jag skall bara packa ihop befintliga möblerna, tapersera om samt köpa lite nya saker.

Som sagt så har jag problem med eko(efterklangstid?) å allmänt resonans elendä. Hur skall jag på ett enkelt å billigt sätt kunna minska mina problem? Jag har funderat på "gullfibertavlor" som är täckta med lämpligt tyg. Har ni några tips att ge mig ?
Vart skall jag placera dessa"tavlor" eller andra åtgärder som kan förbättra akustiken.

Jag bifogor en enkel skiss över rummet


http://www.b.kth.se/b00_fas/vardagsrum2.gif :


lothar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/11 :  20:25:39  Show Profile Send lothar a Private Message
Hej, Det jobbiga svaret är läs boken i mitt boktips "Master handbook of acoustics"
Där finns ritningar på rumsförbättringsmoduler samt varför det fungerar.
Av det jag förstått av boken så får man dela upp problemet i två-eller tre delar. Ett är bas resonanser som man kan åtgärda med bass-traps (som placeras i hörnen och jag ser ett ledigt hörn i alla fall. En del av dessa är riktigt snygga), två är efterklang som i ett normalt möblerat rum inte är ett så stort problem (skaffa mer kuddar och mattor isf), ett tredje "problem" som kan åtgärdas med diffusorer eller absorbenter är första reflektionen av ljudet. (åtgärdas med absobenter eller diffusorer vid TV´n, fönstret, matta på golvet,diffusorer i taket samt bakom soffan...)
Allt kanske inte är nödvändigt. Det fins säket någon som vet mer och kan svara
Men igen läs boken så blir du kanske lite klokare på varför man gör dessa åtgärder....

-----------------------
There exists a lunatic fringe ....
Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/11/11 :  21:27:49  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Jag har funderat på absorbenter vid tv för att dämpa första reflektioner, vid fönstret hänger tunna gardiner tyvärr och dessa går inte att byta ut, tjejen köpte dem för inte så länge sedan , dock så kommer det ju upp en fotölj dära av tyg! som borde fungera lite som diffusor samt absorbent. Bakom soffan kanske man kan sätta upp lite extra hyllor? För CDskivor eller nått.

tack för boktipset iaf! :)

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:00:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns en tråd under DIY som Pelle startade där du får nästan alla tips du behöver om hur du skall göra. Sök under samma rubrik och du hittar massor med tips.

Rydberg hade en bra tråd om någon CD test med bilder på ett jättefint rum där du kan hämta inspiration.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/11/12 :  00:01:29  Show Profile Send Pelle a Private Message

Här är tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21331


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/12 :  12:08:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ett enkelt svar är att köpa tubetraps och placera i hörnen. 4 st krävs nog, men med den takhöjden så kan dom ju ställas på varandra.
Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/11/12 :  13:30:16  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Det blir många tubetraps :) och det finns bara 2 lediga hörn, om man nu inte flyttar in bokhyllorna ett snäpp. Tyvärr har jag inte råd med fina nya tubetraps, de ksotar ju ca 4000 styck, 4hörnx*2 = 32 000 för ny :o Dock är dem fina för att vara tubetraps
http://www.martendesign.com/svenska/tt.html

Fast kanske om man skulle kunna åstakomma fina DIY traps ...
Det är väl istortsätt gullfiber som rullas ihop till en "massiv" cylinder med lagom radie och sedan lämpligt tyg runt om.


Edited by - Ondjultomte on 2003/11/12 13:34:45
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/12 :  13:59:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tipset om att vinkelställa bafflar i hörnet är kanske inte så dumt.
Det är något du kanska kan snickra ihop själv. En sådan placering ska ge ökad dämpning i basen.
Har dock ingen erfarenhet av det själv, men om du köper mineralulls-skivor på någon byggmarknad så kan du ju experimentera för en billig peng.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/11/12 :  14:05:22  Show Profile Send dekengren a Private Message
1. Basen. Med dina mått får du en ganska stor bashöjning - särskilt med den högtalarplaceringen. Jag föreslår Svanås basfällor (1000kr/styck) men dom är ganska stora och oestetiska. Eller en Behringer Ultracurve - min kompis har ungefär samma rumsmått och högtalarplacering som dig och Behringern har verkligen hjälpt GRYMT mycket hos honom.

2. Stereobilden osv. Ditt största problem med denna placering är reflexer bakifrån. Dessa ska ju enligt konstens alla regler diffuseras - tex med Svanås tyginklädda Goldenhorn diffusorer som kostar (om jag inte minns fel) 800kr/styck. Sedan tycker jag att det är dags att behandla förstareflexen från sidan med bredbandsabsorbenter (gissa en gång vilken jag tänker föreslå! )

Ring Svanå så kan du ju i alla fall få ett förslag och ett pris - det är ju gratis. Han är billigast och har bra grejjer.

Edit: Han är billigast så länge man inte bygger själv. är det lika bra att påpeka in nått geni gör det

Edited by - dekengren on 2003/11/12 14:07:42
Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/11/12 :  14:21:24  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Behringer Ultracurve, kanske kan vara nått.
Jag har ju lite plats vid "soffväggen" i hörnet mot fönstret finns det mycket plats, samt lite mindre plats vid dörren, därför fungerar det inte att in stenullsplattor mot hörnen.
Att dämpa första reflektionen vid väggen mellan dörrarna är ganska lätt.
Men hur skall man göra med motståendevägg? Där sitter ju ett fönster ? hur kommer detta att påverka reflektionen?

hm kanske borde kontakta svanå då, jag är ju student så min ekonomi är rätt begränsad, extra knäcker (sliter?) på helgerna för att få lite nya goa saker till hemmet :)

Edited by - Ondjultomte on 2003/11/12 14:36:42
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/11/12 :  14:26:39  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Vilket är tel numret till Svanås då?

Basmuller
Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/11/12 :  14:46:39  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Telefon
021-73037
FAX
021-71228
Postadress
730 50 Skultuna
E-post
Allmän information: info@diffusor.com

Webbadministratör: admin@diffusor.com
Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/11/12 :  15:24:22  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Kan det vara lämpligt att ordna någon slags dämpning bakom högtalarna, mellan hyllorna och tvbänken ? Det är ju ganska begränsat med plats där iofs ...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/12 :  15:35:35  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Klapp ekot går att få bort reletivt enkelt oftast.. Testa att sätta något mjukt material (gullfiber duger bra) i hörnen i taket.. och/eller i mitten av väggarna i taket. Svårt att förklara exakt hur de skall sitta men du kommer att märka rätt snabbt vad jag menar!

Lycka till!

Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/11/12 :  17:24:55  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Hm i taket? :) då blir nog WAF lidande :/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000