HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Scart --> Svideo!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/11 :  14:44:52  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Hej!
Jag har hittat en site som visar vilka kablar som ska vart när jag har S-video ut till scart in, se nedan.

http://kith.no-ip.com/temp/s-video_to_scart.txt

Är det någon som vet hur jag behöver flytta dessa när jag vill skicka ut signalen i en scartkontakt och plocka in den med en s-videkontakt.

De scart-->S-videokontakter som man kan köpa har ju en liten knapp så man ställer om något från att man skickar ut signal till om man tar in den istället, jag kan tänka mig att det är max 2 lödningar som behöver ändras eller något liknande?

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  15:03:23  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Borde gå att luska ut med denna.


PINOUT DIAGRAM

1 - audio out RH
2 - audio in RH
3 - Audio out LH
5 - blue earth
4 - audio earth
6 - audio in LH
9 - green earth
7 - blue in
8 - status CVBS
10 - interconect line DB
11 - green in
12 - interconect line DB
13 - red earth
14 - DB earth
15 - red in
16 - status RGB
17 - CVBS (Video) earth
18 - RGB status earth
19 - CVBS (Video) out
20 - CVBS Video) in
21 - Casing socket earth

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/11/11 15:08:34
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  15:07:22  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hittade en lite mer förklarande sida om de olika pinnarna på Scartkontakten.
http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html


Även en svenska kjell och company har lite text..
http://www.kjelloco.se/kjellfakta/scart/

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:47:12  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Tackar som tusan Dazzin!

Tyvärr så stämmer inte min bild i första posten med s-video in på varken "output connector" eller "input connector" på
http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html under S-video, lösningen är grymt nära nu, det är bara frågan om jag ska koppla det precis som dom skrivit på din länk under "output connector" och anta att dom gjort fel mellan 20 och att det ska vara 19 istället på den bilden som jag tog med.

Pust! Det kanske är säkrast att köpa en kabel ändå :/

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:12:51  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Får inte upp din länk

Så jag kan inte jämnföra å se vad som inte stämmer
Ska lite mer scheman.. så får man nog ta det som de flesta "förespråkar" då man inte vet vilket som stämmer..

I'll be back!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:19:55  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Skumt!
den webservern kanske ligger nere just nu, den funkade för några timmar sen men nu verkar den stendöd
Du är kunglig, jag åker å köper en S-video hona så länge
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:27:12  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Men jag förstår inte alla dessa pinns, en svideo har väll bara 4 stift?
Altså borde det bara va ljudet som man ändrar med switchen,
bilden e samma det är bara frågan om det är input ljud eller om det är output ljud man ska ha.
Eller är jag ute å cyklar??

Tycker du ska gå efter detta schema, http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html
Verkar mest seriöst.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:28:18  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Såg att du svarat!

Mitt svar: Gör så

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/11 :  19:59:36  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Dazzin! Tack som tusan!!!
Bilden är också olika om det är in eller ut, tyvärr så hade varken clarre i sjön, teknikmagasinet eller
expert en sån ren s.video hona så jag fick ändå göra oDIY lösning och köpa en adapter med s-video/kompositvideo i ena änden och scart i den andra...
Nu när jag kommer hem å kopplar in skiten så e det halvtaskig bild och svartvitt....
Vetifaan vad det kan vara för fel?!?!? Men något lurigt e det, jag har testat att skicka iväg både pal å secam från boxen och ta emot pal/secam på projjen men inget hjälper
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  20:26:26  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Nemas problemas, kul att man för en gångs skull hjälper nån annan

Taskigt med färgen..


Är detta sista utvägen?

Vår Scartadapter C+ ger dig färg !

Vi har tagit fram en unik scartadapter som ger färg på alla TV apparater.
Att du får svartvit bild beror på att
S-videotekniken separerar krominansen (färginformationen) från luminansen (ljusinformationen).
Många TV apparater, nya som gamla, klarar inte att sammanföra dessa signaler till en färgbild.

Scartadapter C+ gör jobbet !


http://www.s-video-to-scart.com/

/D

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/11 :  21:24:05  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
ujj då vet vi ju vad som kan vara felet
isf. kanske man kan komma på hur den är kopplad å löda om min nuvarande adapter så det blir lite DIY iaf.
Tack å bock!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/11 :  21:40:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Allt man behöver göra för att få färg är att löda en kondesator mellan pinnarna för krominans och luminans (om det nu heter så på svenska), jag kommer inte ihåg värdet (tror det ska vara 30 pF, är dock inte säker) men kondningen är så liten att den lätt får plats i kontakten.

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:14:26  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
f95oli!
Det där låter jäkligt intressant, vet du ifall det är mellan Lum out och chrom out eller mellan
Lum och Chrom return som jag ska sätta kondensatorn?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/11 :  23:27:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Bra fråga. Om man har en vanlig scart->S-video kabel och man inte har färg så sätter man en kondensator mellan pinne 3 och 4 (brightnes och color) på s-video kontakten. Detta borde väl rimligtvis gälla åt "bägge hållen" eftersom s-video inte har separata in och ut-pinnar.

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/12 :  00:11:10  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Perfekt!
Jag har plockat isär min adapter nu och där ser man tydligt att pinne 3 och 4 enl. bilden som jag lade in i min första post är Luminance out och Luminance return. På adaptern ser man tydligt att Luminans out och luminance return är samma kopplingspunkter som de som går till kompositdelen, eftersom jag fick svartvitt även med komposit kontakten inkopplad så blir det säkert bra med en kondensator kanske så det får bli att gå till elfa imorgon (ca 5 minuters gång) och hämta sig en 30pF kondensator och testa. Tack f95oli.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/12 :  00:20:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ska reservera mig för värdet som jag tog ur minnet. Det kan ha varit betydligt högre. Jag såg någon som använt 470 pF när jag sökte lite på nätet, har dock för mig att jag använde något mindre.
Jag använde en keramisk skivkondensator, de kostar runt en krona styck så du kan ju alltid prova några olika värden.

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/12 :  00:50:41  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
f95toli:
Var hittar du så billiga keramiska skivkondensatorer?
Jag kollade på elfa nu och hittade ett flertal för runt 300kr/st :/
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/12 :  01:10:54  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Läggdaggs snart?
Notera: Pris per 100 st

Dela bara i hundra så får du snabbt ut ett styckpris på 3kr styck

Edit: Godnatt *gäsp*

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/11/12 01:12:17
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/12 :  01:17:08  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
ahhh
då e jag med, nu jäklars :)
spelar det någon roll vilken spänning jag har på kondensatorn så länge jag går över den lilla spänning som är i kontakten?

Och nu e det sovardags för mig också, nattinatt
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/12 :  10:08:02  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Posta vilket värde som ni testar fram som är mest rätt på kondingen. Jag är också nyfiken på att få veta!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/12 :  12:49:00  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag satte dit en 470pF mellan luminance punkterna nu, s-video är fortfarande Svartvitt men hör och häpna....
Komposit blev färg :))
Tytvärr så är ju komposit det sämsta sättet att sända bild på men det är fortfarande jäkligt bra tycker jag. :)
Så nu är jag mer än nöjd. Tack Dazzin och f95toli, nästa steg blir att försöka förstå hur jag ska få RGB att fungera bra på min projektor, jag hörde att man kan få den att ta emot RGB bra mha en transcender Vad är det för något?
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/12 :  15:39:03  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hej

Jag har proj och har skulle ha gjort på samma sätt som du. Antalet felskrivningar på scart är stort på internet märkte jag vilket jag hade huvudbry med i flera dagar.

Stift 15 och 16 för krominans och 19 och 17 för luminans. Då fick jag färg.

/J

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/11/13 :  10:59:10  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Jag vill koppla datorn till TV:n med S-video -> SCART. Gäller samma sak där, att man kanske inte får färg? Jag hade problem med att få färg men trodde att det berodde på Kjell&Co:s värdelösa scartadapter.

Tänkte att en riktig helgjuten HQ kabel skulle göra susen men det kanske är bortkastade pengar?

Någon som vet?

/Marcus
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:11:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
I 99 fall av 100 är det TVn som inte klarar att ta emot färg via s-video. På de flesta nyare grafikkort kan man ställa om så att man istället skickar composite via s-video kablen och då ska det fungera. Fungerar det ändå inte (vilket hände mig) så får man ta till "tricket" med kondensatorn som jag beskrev ovan.
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/11/13 :  11:40:33  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Jag har ett radeon 9000. Går det att ändra i det? Kan inget om grafikkort. Bara använder dem. Iof är det ju inget problem att bryta upp adaptern och sätta dit en konding men det kan ju vara bra att känna till alternativen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000