HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 TDS = toad grease? Ett skämt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/11 :  14:10:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
"The TDS Harmonic Enhancement Technology has been used and enjoyed by audio professionals in various fields as well as being acknowledged for it’s pioneering accomplishments."

Hur skall jag ytterligare kunna förbättra ljudet på material där TDS redan använts?

"The TDS enhancement is achieved by non-uniformly amplifying select frequencies already present in the original signal, that without TDS, are not as perceptible to the human ear; it simply makes more of the music apparent to the listener!"

Hur kan man förstärka passivt?

"TDS directly addresses digital compression issues, enabling the sound quality of MP3 (and the like) music, to match or exceed CD quality! - - - Used by radio stations to enhance FM & AM radio broadcasts"

Nämen! Hur vet den vad som försvunnit i komprimeringen?

Är det nå't som blivit över efter 1: april? Köper folk sån't här?

Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/11/11 14:10:58

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/11/11 :  14:18:10  Show Profile Send Manga X a Private Message
Här kan man köpa en sådan tror jag...
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20791

Inget jag skulle köpa iallafall!!!


Mvh Magnus Eriksson



Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/11 :  14:22:32  Show Profile Send Ayn a Private Message
Såg den där också. Vore intressant att höra en förklaring om hur den är tänkt att funka...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/11 :  14:46:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Varför säljer killen den?
Knappast något som blir omodernt eller.............

Bravo
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2003/11/11 :  14:53:20  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Hittade följande beskrivning:
http://www.tdsaudio.com/audiogate_enhancement.asp

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/11 :  15:25:56  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hmm...märkligt...verkar som om det är en passiv kompressor till funktionen, som lyfter upp signaler under -70dB som örat själv maskerar till en hörbar nivå, eller har jag förstått fel?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/11 :  15:30:58  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Lyssnade på något liknande på Hifi-stället i gbg för några år sedan.
Faktum var att det lät bra! När man stängde av den blev hela ljudbilden väldigt platt... Den "svarta lådan" plockade liksom fram instrumenten/rösten på något skumt sätt.

Samtidigt som jag var intresserad var jag mot det hela - jag ville inte försköna återgivningen och gå ifrån originalsoundet, det måste finnas nackdelar tänkte jag. Tror priset låg på runt 5 papp då.

Detta behöver alltså inte vara värsta butrix-prylen, prova...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/11 :  16:43:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
Med den fjuttiga kunskapen jag har om ljud och ljudteknik har jag svårt att tro att lådan är passiv, går den på ström? Eller så har TDS en annnan definition av "passiv" än den gängse...tror fortfarande att det är en ljudprocessor av något slag. Läste någonstans att vanliga skivor har fasvända ljud som man kan plocka fram med ett par högtalare där bak + ett potarrangemang och få en form av "surround"...läste jag det här månntro?
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2003/11/11 :  16:50:20  Show Profile Send Bosco a Private Message
Fasvända ljud hörs väldigt bra ändå, och sitter man i sweetspot så låter det märkligt likt surround. Prova t.ex. Peter Gabriel - Up eller Madonna - Ray of Light.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/11 :  16:59:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Frågan är ju fortfarande varför killen säljer prylen om den är bra och gör även dyra anläggningar bättre?

Bravo
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:13:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
han kanske har införskaffat en anläggning däe den inte gör nytta?


Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:29:15  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
En kompis till mig har en sådan och den gör faktiskt en avsevärd SKILLNAD i ljudet. Positivt eller negativt får lyssnaren själv bedöma.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:33:35  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Har också hört denna pryl, helt passiv är den. Skillnad blir det.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:37:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Då vore det ju intressant att testa.

Bravo
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:52:25  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har en TDS låda och den funkar! Den är passiv. Hemma hos mig är den ett lyft ljudmässigt det låter "större och mer riktigt" med den inkopplad. En skum pryl! Var själv skeptisk men jag är nyfiken! Eftersom jag kom över en till bra pris och hade lite kulor som brände i fickan så slog jag till. Har inte ångrat det en sekund den får stå kvar. Jag är inte ensam om att tycka att denna "trollerilåda" gör nytta. Men skum är den!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2003/11/13 :  17:38:52  Show Profile Send Woland a Private Message
Ja, det finns många sätt att försämra sitt ljud på. Detta verkar vara ett av dem. Om denna apparat ger en hörbar skillnad så inte är det till det bättre.

Mvh
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/13 :  18:29:35  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Och detta VET du utan att själv ha hört den Woland ????? Himla trist med folk som dömer ut saker utan att ha någon egen erfarenhet av dem utan bara sina egna fördomar.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/13 :  20:10:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tja, Woland har väl en poäng. Oavsett om ljudet blir subjektivt bättre eller inte så är det knappast en hifi-pryl. Om man ska var hifi-purist (i orginalbetydelsen high-fidelity) är väl de enda "acceptabla" filtren sådana som på något sätt kompenserar brister i den egna anläggningen. Rumskompensering går väl till nöds att acceptera.
Eftersom det är en passiv pryl så utgår jag från att den inte utför rumskorrigering och det är väl knappast en automatisk universal-equalizer så alltså förvanskar den signalen på något sätt (det skulle väl iofs vara ett låg- eller bandpassfilter som tar bort brus men SÅ mycket brusar väl inte de flesta anläggningar), alltså är det inte en hifi-pryl.
QED!

Om det sedan låter bättre har ju faktiskt inte med saken att göra

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/13 :  20:46:22  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Det finns ju även andra och med obskyra passiva grunkor som uppenbarligen många hifi killar uppskattar. Tänker på tex Shakti och Bybees. Bybees och denna TDS kommer för övrigt från liknande bakgrund, dvs Amerikansa ubåtsförsvaret och deras sonarsystem.

Hur skall man se på nätfilter, nätkablar eller skiljetrafo. Passiva eller aktiva? Är de Hifi-prylar eller inte?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/13 :  20:53:09  Show Profile Send svejk a Private Message
Vad jag fattat så färgar alla hifi prylar och icke hifi prylar ljudet. Jag är en tämligen pragmatisk människa. Gillar jag något är det bra! Eftersom alla grejer färgar så får var och en "måla sin egen ljudtavla" Svårare behöver det inte vara.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2003/11/13 :  21:28:56  Show Profile Send Woland a Private Message
Ifrågan om nätfilter, nätkablar, trafos osv så kan kanske dessa i vissa fall ha en positiv effekt, men bara om man har strömproblem vilket de flesta inte har. Har man det bör man ta ett samlat grepp och installera en riktig dataUPS. Då menar jag en UPS som skyddar mot alla de nio nätstörningarna och som genererar en ren sinusvåg.
I praktiken innebär detta att du har batteridrift mellan nät och apparat.

Riktigt konstruerade komponenter skall som regel inte behöva det, men för bra kan det ju aldrig bli.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000