HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:46:09  Show Profile Send narby19 a Private Message
Är ny på detta forum, hittade det faktiskt av en slump!

Jag har en gammal sunkig stereo från början av 80-talet som börjar ge sig. I våras köpte jag ett par stora begagnade golvhögtalare på Pause i Stockholm. Gav 4000, ska ha kostat drygt det dubbla för cirka ett år sedan. 8 ohm, hyfsat lättdrivna enligt försäljaren. Har mer och mer insett att jag måste byta ut förstärkaren också. Funderade på en hemmabioreceiver ett tag, men insåg att jag inte kommer vilja lägga ut så mycket pengar som behövs för att få schysta grejor. Skulle därför vilja få råd om en förstärkare som uppfyller följande krav (om möjligt):

1) klara av att driva ett par stora golvhögtalare enl. ovan
2) ge bra/helt ok ljud
3) kosta MAX 4000, helst lägre ändå

Någon som har något förslag?

+ extrafråga:

UNGEFÄR hur många watt går åt för att ge stora golvhögtalare ett schyst ljud (förstår att frågan egentligen är omöjlig att besvara, men vill ha något slags riktvärde. Eller säg så här, vilken effekt funkar garanterat inte?

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/03 :  12:50:23  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hej och välkommen!

Vilka högtalare har du
Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/03 :  13:43:36  Show Profile Send narby19 a Private Message
köpte högtalarna begagnade på Pause för 4000:-, ska ha kostat cirka det dubbla ungefär ett år tidigare. De ska ha ägts av en audiofil i Stockholm som de tidigare har haft kontakt med regelbundet. Högtalarna är av märket TDL Electronics (det står i alla fall så fram på dem), 8 ohm och ska vara "hyfsat lättdrivna" enligt försäljaren. Bak på högtalaren står det, förutom "made in England", även RTL 4 och ett nummer (no. 44576). Hjälper denna beskrivning för att svara på mina tidigare frågor
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:01:50  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
antingen så kan du söka begangnat i den prisklassen, eller lägg ut lite till.. jag skulle kunna rekommendera en harman/kardon 570(heter den väl??)

kosta..hmm.. tja typ.. runt 5500.. är ett råd som jag kan ge dig..


och nej, serienr ger oss inte så mkt=
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:02:06  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Nu har jag tyvärr inte hört modellen RTL 4, bara den något mindre (?) RTL 3 när den var aktuell. Har för mig att den var ganska lättdriven, vilket betyder att du inte skulle behöva ha någon jätteförstärkare.
Leta efter en begagnad Rotel, NAD, Harman Kardon eller liknande, 30 - 60 Watt borde räcka. Du borde kunna hitta en lämplig (begagnad) förstärkare för 1500 - 2000 kronor. Effekt kan man egentligen aldrig få för mycket av, men det beror ju också på hur högt man vill spela. Skillnaden mellan 30 och 60 Watt är inte mer än 3 dB i ljudtryck, men det är bra att ha lite i reserv för ingen förstärkare mår/låter bra om den får gå på max hela tiden.

Hoppas detta hjälpte lite
Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:08:45  Show Profile Send narby19 a Private Message
så om man kollar på NAD så skulle C350 funka väldigt bra, C320 vara i klenaste laget och C300 vara för klen. Korrekt? Om man skulle slänga på en aktiv sub, ändrar det svaret?

Tack för svaret förresten![:)
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:13:35  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jao.. ställer du basen till 0 eller nåt i har dem som "monitorer" så.. men det låter inte lika bra att ha en subb som spelar högt upp i registret.. satsta på lite mer kräm.
Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:15:08  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

jao.. ställer du basen till 0 eller nåt i har dem som "monitorer" så.. men det låter inte lika bra att ha en subb som spelar högt upp i registret.. satsta på lite mer kräm..



Innebär det att du tycker 30-60 vara i klenaste laget
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:15:52  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
ja faktiskt.. det tycker jag.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:17:22  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men man ska ju inte stirra sig blind på enbart W.. kolla A styrkan också... jag vet ju i och för sig inte vad du har för högtalare exakt men jag tycker att det är klent med 30-60.. har själv levt med det förr.. inge kul.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:21:05  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by narby19

så om man kollar på NAD så skulle C350 funka väldigt bra, C320 vara i klenaste laget och C300 vara för klen. Korrekt? Om man skulle slänga på en aktiv sub, ändrar det svaret?

Tack för svaret förresten!



Det skulle inte förvåna mig om C300 skulle räcka!?
Dom är starker än man tror, dom rackarns NAD:arna
Det bästa är naturligtvis om du har möjlighet att prova, om du inte får kontakt med någon som har likadana högtalare som du.
Sub tror jag inte du behöver (om du inte är bas-o-man), dina högtalare borde räcka ändå eftersom dom är av sk. "Transmission Line"-typ. FÅr du pengar över (som du känner att du bara VILL göra av med), sattsa då hellre på en bättre förstärkare
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:22:15  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Harman Kardon heter 670... Jag gav 4995:- för min i december -01. Ger ordentligt med både A och W...

My 2 cents...

/P
Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:22:27  Show Profile Send narby19 a Private Message
vad tror du iså fall, om man ska snacka strömstyrka alltså, om NAD C350 med 55 Ampere (60W vid 8 ohm)
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:23:03  Show Profile Send Neodynium a Private Message
En Nad är inget dåligt tips.. *smiles* Låna hem en och testa!

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:26:52  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

men man ska ju inte stirra sig blind på enbart W.. kolla A styrkan också... jag vet ju i och för sig inte vad du har för högtalare exakt men jag tycker att det är klent med 30-60.. har själv levt med det förr.. inge kul..



Hej Robin!
Vad lever du med nu?

Jag kör bl.a. en Thule IA60b, 2x60W och det räcker och blir över (?) i mitt normala vardagsrum.
Har en halvgammal Pioneer på 2x30 i arbetsrummet, räcker till att spela för hela huset om man vill!
Men det beror ju som sagt mycket på högtalarna också.

Men det är inte fel med 200w i reserv heller
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:31:56  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
vet inte riktigt effekten på mina saker.. ca 120W i 8 ohm, å bra med ampere.. kan bottna ur mina högtalare utan att det klipper eller distar iaf.. eller ja.. när elementen inte klarar mer så... fast då är det _högt_ ljud i rummet.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:48:12  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Dubbla effekten = 3 dB högre ljudtyck.
10 dB = dubbla ljudtrycket.
Om vi alltså vill dubblera ljudtrycket som man får med 30 Watt, krävs en förstärkare på 30+30+60+120+ = ca 250 Watt!!!!!

Om jag inte fått allt om bakfoten !?

Fortfarande gäller att reserver är MYCKET bra att ha
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:53:12  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
nåt sånt är det.. min hjärna är trött.. väääldigt trött nu.. har inte kolla på så mkt=
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/03 :  17:51:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kolla Hifi&Musiks senaste nummer där dom testar förstärkare i din prisklass.
Ingen av oss här på forumet har haft möjlighet att låna hem en massa förstärkare av senaste modell och testa, så man får väl förlita sig på vad tidningarna skriver och hoppas att dom inte luras.
Hifi&Musik har iallafall större trovärdighet än Expressen och Aftonbladet, fast det säger väl inte så mycket
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/09/03 :  20:54:49  Show Profile Send Jonas N a Private Message
En TDL RTL 4 är en transmission line konstruktion, dvs en kvartsvågspipa eller veckat horn om man nu så vill. Sådana konstruktioner har i allmänhet en mycket god verkningsgrad. Varför inte pröva en rörförstärkare? Edison förslagsvis!

MVH
Jonas N
[^
Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/04 :  09:09:06  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by Jonas N

En TDL RTL 4 är en transmission line konstruktion, dvs en kvartsvågspipa eller veckat horn om man nu så vill. Sådana konstruktioner har i allmänhet en mycket god verkningsgrad...




Är det där sådant du bara vet, eller har du läst det någonstans? I så fall var? Skulle vara kul att läsa lite om högtalarna, gick bara på eget öra när jag köpte dem..
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/09/04 :  18:26:13  Show Profile Send Jonas N a Private Message
TDL var kända för sina utmärkta TL-konstruktioner. De har dock gått i graven och det finns inte så mycket info att hämta på nätet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000