HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trafofrågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/11/10 :  17:40:48  Show Profile Send period a Private Message
Toroider har ju en högre startström jämfört med trafos med EI-kärna. Vad beror detta på och hur stor är skillnaden? Hur räknar man ut startströmmen? Jag har två trafos med EI-kärna. De är på 500VA vardera, vilken startström får jag om jag kör båda samtidigt i ett dual-mono steg?

En av nackdelarna (förutom storleken...) med EI-trafos är ju att det magnetiska "strålningen" (läckfältet?) är högre jämfört med toroider. Hur stor är skillnaden? Är det att rekommendera att använda mina EI-trafos i ett kompakt slutsteg? Finns det risk för att snålheten bedrar visheten? Bör jag spara ihop lite pengar till toroider istället?

Mvh // Per

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/10 :  18:06:47  Show Profile Send UrSv a Private Message
Inte vet jag men Plitron säger:

Inrush Current
The high remanence of grain oriented silicon steel, lack of air gaps, and the excellent magnetic properties of toroidal transformers can cause a high magnetizing current on turn on, limited only by the low impedance of the primary winding. However, the duration of the inrush current is rarely longer than a half a cycle.
The effect of this inrush becomes greater with an increase in toroidal power. 8 VA to 300 VA transformers should not require any protection. For transformers 300 VA and up a slow-blow fuse, delayed action circuit breaker, or some form of soft start circuitry should be considered.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2003/11/10 :  18:09:43  Show Profile Send Lovan a Private Message
Inte för att svara på dina frågor men EI-trafos är inte növdändigtvis sämre än toroid förutom på läckningen. Dom är oftast lindade med ett avstånd mellan kärnan och lindningarna vilket ger en bra fördel. Testa båda och försöka "vända" bort EI-traforna så dom inte sprutar magnetism över kretsarna.
Vart får man tag i bra EI-trafosar förresten?
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/11/10 :  18:25:25  Show Profile Send period a Private Message
OK, det kanske inte är de "elektriska" skillnaderna utan de "fysiska" skillnaderna, dvs storlek och vikt, som gör att toroider används mest?

Vet inte var man kan få tag på bra EI-trafos, mina har jag lindat själv på mitt gamla jobb på en transformatorfabrik. Lite special är dom, skärmade lindningar, 0.35mm kärnplåt istället för 0.5mm, vakuumimpregnerade...

Mvh // Per
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000