HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byta dac jmf byta cd-spelare???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2003/11/10 :  17:17:53  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Hej!

Jag har tittat igenom arkiven och sett många frågor och åsikter om byte av DAC jmf med byte av cd-spelare osv.

Jag har möjligheten att för ungefärligt samma pengar få tag på beg DAC Wadia 12 eller Perpetual Tech 3A. Samtidigt kan jag få tag på beg cd-spelare Roksan Caspian och Arcam CD92 för dessa pengar med.

Är det någon som provat dessa olika produkter och kanske tom jämfört några av dem med varandra???

Jag använder idag
CD Sony CDP-B930QS (med stab puck och fast laser)
Först. Myryad MI-120
Högt. Proac kloner
Signal.k Harmonic Tech Precision Link
Högt.k AudioQuest Granite biwire

Musik jag gillar och lyssnar mycket på är syntbaserad, pop, rock (gärna lite hårdare, tex Rammstein) samt div modern dans (tex Kylie Minogue etc).

Behöver hjälp med erfarenheter och åsikter på ovanstående DACar och CD-spelare, och hur dessa ev skulle passa min övr utrustning och musiksmak.

Mvh Stephan

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/10 :  17:42:57  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det har skett en hel del på CD / DAC fronten de sista 3-4 åren. Spelare och DAC med uppsampling , oversampling, minnesbufferts och asynkron omklockning.
Även vissa CD spelare med trippla buffrar, för att kunna snurra CD skivan i 2-3 ggr hastigheten och sedan korrigera för felavläsningar (läser samma spår på skivan en, två eller flera gånger). Dessa CD spelare använder vanliga CD-ROM drive, samma som sitter i datorer.

Så min erfarenhet är att det är större ljudskillnad på CD spelare de sista åren änn det har varit tidigare.

Tråd om CD, liknande fråga som din.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21668
Tråd om uppsampling, oversampling
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21225

Jag har använt samma CD spelar som din (Sony) med separat DAC (Audio Analogue) och det upplevde jag som en förbättring.
Svårt att nyansera graden av förbättring, har läst vissa inlägg på forumet där byte av vissa komponenter (som kablar) beskrivs som en enorm skillnad, men jag upplevede det som en hörbar skillnad/förbättring.


Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/11/10 17:52:26
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/10 :  23:10:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det finns en hel del massa ny teknik som man kan undra varför den kommer överhuvudtaget !!! Det låter inte alltid bättre för det, har man en bra D/A samt en bra transport så kan det bli hur bra som helst.

Bara för att en cdspelare har ett par år på nacken så behöver det inte betyda att den låter sämmre än en helt ny med en massa nymodigheter... Visst går tekniken framåt men kan man få tag i en äldre maskin av bra kvalitet så kan den mycket väl stå sig väldigt bra och ibalnd tom bättre än vissa nya. Man måste helt enkelt lyssna och jämföra...

CD skivorna är fortfarande bara 16 bitar och 44 Khz och där har det inet skett nån skillnad, så en spelare med bra delar i både digital och analog delen kan spela hur vackert som helst även fast den är 10 år gammal...

Men man ska inte bara tänka på den digitala delen i kedjan, transporten, digitalkablage, strömförsörjning, analoga utgångar m.m har även de en stro betydelse i hur slutresultatet bli... så att bara slänga på en bra D/A är ingen garanti för väljud....

/Martin
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/11 :  01:31:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
"MartinH" har helt rätt, alla nyheter är inte någon garanti för välljud, inte heller är en separat DAC nödvändigtvis en garanti för att det blir bättre, man får prova sig fram.
Däremot kan man väl säga att om man har en bra transport och kan lägga samma summa pengar på en CD-spelare respektive separat DAC så får du rimligen en bättre DAC för pengarna, men glöm inte att en separat bättre DAC kräver en bra kabel, ett köp du slipper med en kombinerad enhet.

Jag tycker absolut att du skall prova att koppla till en separat DAC och höra hur det låter.

Bravo
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/11/11 :  11:16:04  Show Profile Send Tomas a Private Message
Har du en liten budget kan du förhöja din lyssnarglädje rejält med en ny DAC. Men som MartinH säger så är transport och strömförsörjning mkt viktigt. Men jag har faktiskt hört flera lite billigare, normala SONY cd-spelare med en separat DAC med chockerande bra resultat.


LyssnaLyssnaLyssna

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000