HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klåfingriga bebisar och Hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2003/11/10 :  16:08:10  Show Profile Send benekm a Private Message
Har en liten pojk som är 8 månader gammal och han är mycket nyfiken.
Brukar lyssna på musik medan han kryper omkring i vardagsrummet.
Den lille tycker att kablar är väldigt intressant och nu undrar jag om det är farligt för honom att fingra på högtalarsladden medan jag spelar. Min förstärkare är rätt så strömstark och jag förmodar att det kan sluta riktigt illa om grabben kommer åt högtalaranslutningarna med fingrarna.

Har ni några tips om hur man kan göra för att undvika detta ?

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/10 :  16:18:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Någon Event är det väl inte, det var väl för 8 månader sen.
Småbarn och prylar kan vara en farlig kombination, men jag tror inte han kan göra sig illa om han bara inte kommer åt nätsladden.
Däremot kan han nog pilla lite för mycket på saker och ting till men för apparaterna i värsta fall.

Förmaningar och åter förmaningar är nog det enda som hjälper, typ ajabaja osv., tills han begriper att han inte skall röra de grejorna, alternativt fysiskt flytta på honom till ett bättre ställe.

Gömma kablar och sådant brukar ju vara svårt.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/11/10 16:38:34
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/11/10 :  16:28:08  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Bara en tanke Benke... Du har väl banankontakter på kablarna om jag minns rätt? Ta bort dem och fäst kablarna direkt i högtalare/förstärkare. Det borde minska risken att han lyckas dra ur kablarna vilket ju kan leda till en elak kortslutning... Risken att han lyckas dra så hårt att han drar nån komponent ner i golvet borde vara minimal, håll igen på spenaten bara så....

/P
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/11/10 :  16:36:20  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
"Någon Event är det väl inte, det var väl för 8 månader sen."

eller 17 månader sen

Banankontakter går väl dessutom att pilla in i eluttag och det vore ju mindre lämpligt.

Sen verkar ju dome diskanter vara väldigt intressanta för mindre barn att peta på. Har fått erfara detta, gick dock att fixa utan större problem.

h
micke
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/10 :  17:21:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En kompis fick högtalarkonerna på sina Jamo Oriel intryckta.
30.000:- !!!! för nya element.
Hemförsäkringen tog det mesta.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/10 :  20:18:17  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Lugn Benekm, vi är flera som lagt in event av misstag.. den är placerad så att det är lätt gjort.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/11/10 :  20:28:11  Show Profile Send period a Private Message
Jag tror min 10 månader gamla dotter är en anhängare av "less-is-more-purist-falangen".... Hon stänger av min bas-equalizer med jämna mellanrum (kan bero på att EQ:n har en stor och röd avstängningsknapp iofs)...

Mvh // Per
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/11/10 :  21:44:50  Show Profile Send Bland a Private Message
Kom ihåg att barn har tid att pilla. Det som verkar vara otroligt kan var möjligt för barn. Jag tycker inte att ska få ta på dina hifi prylar. Det kan vara farligt för barn har tid och tålamod.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/10 :  21:58:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tålamod är nog det ända som gäller dvs säga nej och åter nej hundra gånger. De fattar precis vad som gäller men prövar dig varje dag om regeln gäller även denna dag. Det blir otroligt jobbit en tid men sedan går det jättebra. Min största son hanterade skivspelaren men Ortofon MC 10 på vid fyra års ålder utan det minsta tillbud!!

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/10 :  22:31:12  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Jag fick en gaffel i mina QLN-signatur, då skaffade jag ett par Tukan som gick att väggmontera, som fick båda diskanterna intryckta, vilket gjorde att jag skaffade hemmabio, vilket var dumt, nu börjar jag från zero med grejer jag inte är jätterädd om, men snart har jag säkert ömtåliga grejer igen som jag kan få en gaffel i osv osv

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2003/11/11 :  16:16:48  Show Profile Send benekm a Private Message
Tack för alla tips !

Det där med event var som sagt ett misstag.

Om jag sammanfattar vad vi har kommit fram till:
Med andra ord behöver man inte vara rädd för att lillgrabben skall göra illa sig, utan det är mer utrustningen som man bör vara rädd om.

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/11 :  16:39:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Välkommen till Hififorum.nu!!!!


Den enda skaderisken jag kan komma på så här i brådrasket är om han på något vis kommer åt bägge högtalaranslutningarna samtidigt med munnen eller någon annastans där han har mycket god elektrisk kontakt. Om du kör full fart på slutsteget har du nog en växelspänning med minst 40V på polklämmorna. Det kan skada men bara om han har riktigt bra kontakt. Fingrarna räcker inte utan vi pratar om att han måste suga på bägge terminalerna samtidigt eller något liknande.

Så länge du inte har ett Klass A-steg som man kan steka ägg på alt en rörförstärkare är det nog dock mer prylarna som kan ta skada.

Vänligen,
Pac
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/11 :  16:42:53  Show Profile Send hal a Private Message
Ja Benekm, utrustningen är ju oftast väldigt dyr att tillverka/anförskaffa och sedan billig i drift medan bebisen är billig att tillverka men väldigt dyr i drift.
Så här får man ju göra en bedömning av vad man är mest rädd om...
Skämt åsido som frukthandlaren sade: Det viktigaste trots allt är att man kollar upp sin försäkring, finns typ drulleförsäkring, vad är självrisken på? Behöver jag en tilläggsförsäkring mm. Allt kan ju hända. Ta fotografier på anläggningen plus allt annat, inte för att jag tror att din bebis springer i väg med pryttlarna, men det finns ju andra klåfingriga individer som kanske förflyttar dina pryttlar geografiskt till okänd ort.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:05:08  Show Profile Send lazyboy a Private Message
"Suga på terminalerna"
Dom är inte så klipska dom små liven? (Har just blivit morbror så jag lär väl märka det snart...)

lazyboy
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/11/12 :  11:16:07  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Det är väl snarare så att de är för klipska eller kanske mer nyfikna? Dottern till en bekant lyckades peta in en gaffel i ett vägguttag, small bra! Men hon klarade sig som tur var...

/P
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/11/12 :  13:26:03  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Denna tråd var inte så lugnande läsning för mig som ganska nyligen fått en liten. Hem och barnsäkra stereon ... hur man nu ska lyckas med det?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000