HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Triamp eller aktiv drift
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2003/11/10 :  15:54:00  Show Profile Send paddan a Private Message
Är det någon som har någon erfarenhet av att köra triampat eller aktivt?
Jag har ett par Audiovector S6 och det finns ju möjlighet att köra vilket som.
Mina funderingar går mot att köpa Primare A30.3, men då får jag köra obalanserat. Köper jag A30.2 kan jag köra balanserat. Vilket är att föredra?
Finns det slutsteg som klarar sig med en insignal och kan driva högtalaren som tre steg (typ A30.3 fast med en insignal)?

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/10 :  15:58:38  Show Profile Send henricsson a Private Message
Kör man bi/tri-ampat är det väl underförstått att elementen är aktivt delade?

Man kanske tjänar nått på att köra ett steg "per passivt filter" också.. osäker på hur mycket dock.

Fick du med tillhörande aktiva filter när du köpte S6:orna?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/11/10 15:59:15
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/11/10 :  16:43:37  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Har själv ett aktivt system. skillnaden mellan passivt och aktivt är enormt stort, i samanhanget!

Aktivt=delningsfilter innan slutsteget, alltså krävs lika många stereosteg som du har "vägar" på din högtalare.

själv "hurvas" jag när jag hör ordet primare, jämför åtminstånde först med något annat.

sedan förstår jag inte varför folk vill köra balanserat hela tiden! fler komponenter som förvränger. Balanserat är för PA då signalen ska färdas långa sträckor(20-30m).

sista frågan förstår jag ej!

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/10 :  17:11:23  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag kör med aktiv delning har tandberg slutsteg till bas/mellan och Quad till diskant. Har använt denna kombinationen i många år. Mina erfarenheter är att det är en bra lösning att köra med aktiv delning, har gjort det i de senaste 20 åren.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/10 :  17:19:13  Show Profile Send henricsson a Private Message
Förutom att man behöver flera steg så lär det sällanfinnas nackdelar med aktiv delning.
Kan inte tänka mig nått annat när jag fått ett ordentligt rum & dylikt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/10 :  20:08:08  Show Profile Send patrikf a Private Message
Berätta gärna om högtalarna om du vill! Har haft sådana själv, och tyckte att de var fantastiska, men inte riktigt min grej. Eller hellre, gör ett inlägg under "Medlemmarnas system"!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/10 :  20:19:14  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kör ett triampat system sedan trettio år och snart ska det bli ett fyrampat system.... det är härligt och jag kan inte tänka mig något annat.

gcs
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2003/11/11 :  08:32:11  Show Profile Send paddan a Private Message
Här var det mycket hjälp.
Henricsson: Nej, jag fick inte med de aktiva filtren. Tänkte ev. köpa dessa.
Siffernisse: Har du något förslag, istället för Primare?
Vad jag menade med sista frågan var att om jag ska köra triamp, så måste jag antingen ha tre utsignaler från processorn. Eller en kabel som delar signalen i tre. Då tänkte jag att om man hittat ett steg som delar signalen internt, så hade man kanske vunnit lite kvalite?!?
Patrikf: Jag tror att det är dina "gamla" jag har köpt.
GCS: Vad har du för steg? Hur har du löst "problemet" med signal till stegen?
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/11 :  09:53:43  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Detta med aktiv delning kan tas ett steg längre, att konstruera ett slutsteg som är optimerat för varje element. Ett slutsteg som är bra på att hantera nedre register och även tar hand om det elementets speciella egenskaper, likadant med de andra registren, beroende på hur många element man använder.

Nackdelan då är att högtalare och slutsteg blir "en enhet" och blir således "dyrare" att upgradera. I studios så är det en mycket populär lösning att integrera högtalarna med slutsteg och aktiv delnig. Det finns en hel del "studiomonitors" som har denna lösning.

Och subbasar brukar ju använda inbygda slutsteg som är optimerade för elementets, och lådans, egenskaper.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/11/11 09:54:06
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/11 :  12:24:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Just nu har jag två stycken delningsfilter från Behringer som är kopplade till tre slutsteg. Två stycken är av märket Spectra Sonic som är DC kopplade och det tredje är från Threshold.

gcs
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2003/11/11 :  13:25:11  Show Profile Send paddan a Private Message
GCS är inte det ett aktivt system du har? Eller är det passiva filter?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/11 :  14:21:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det är ett aktivt system. Det är lättare att hantera ett aktivt system än ett med passiva filter. Man kan ju ha olika fabrikat på slutsteg och så kan man justera in nivåerna till varje slutsteg om det behövs. Jo det här med balanserat...om du kan köra baslanserat så gör i såfall det men annar går det lika bra att köra obalanserat.
Balanserat är bra om man har mycket långa kablar.

gcs

Edited by - gcs on 2003/11/11 14:26:02
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/11 :  14:35:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Balanserat är bra om man har mycket långa kablar"

Alternativt vill minimera störningar så mycket som möjligt.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/11 :  14:40:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo,Jo det var underförstått trodde jag.

gcs
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/11 :  15:26:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vet dock inte om alla vet detta.För en del tar för givet att eftersom det ingår fler kretsar i konstruktionerna så borde det i själva verket bli en försämring, vilket ju inte är fallet i de flesta konstruktioner. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

perra1
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/12/03 :  12:17:48  Show Profile  Visit perra1's Homepage Send perra1 a Private Message
Paddan,

Jag kör aktiv triampning med AVEX från Audiovector på ett par M3 avantgarde - skillnaden i ljudet från när de var passivt triampade är magnifik, högtalarna blev bättre på ALLT!!

Detta rekommenderas VARMT - OBS!! Du måste ta bort de passiva filtren i högtalaren, det är inte helt otrixigt, men Ljudmakarn i STHLM vet hur man gör - kolla med Ludde 08 24 66 00

mvh

/Pär

You are what you love, not what loves you!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000