HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det ingen som har lyssnat på Lindemann AMP-4 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2003/11/10 :  12:34:45  Show Profile Send qwert a Private Message
Är det någon här som lyssnat på dessa produkter? Vad har de för ljudkaraktär? Helst skall de "fungera" med rockmusik.

Och framförallt: hur står de sig jämfört med kombinationen Primare A 30.1 och D 30.2?

För ett tag sedan var jag och provlyssnade kombon Primare stärkare och Lindemann CD 1 SE; det lät riktigt bra, måste jag nog säga. (Högtalarna var ett par JMLab Electra 926, som enligt mitt tycke var lite väl vassa i diskanten.)

Hi-fi OCH musik

Edited by - qwert on 2003/11/14 15:52:34

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/14 :  18:50:55  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har Lindemann CD1 SE som jag är mycket nöjd med men har inte gjort några mer ingående lyssningstester mot andra CD. Det är för praktiskt svårt att få in relevanta modeller i samma rum och ännu mer att få hem dem samtidigt för mer ingående jämförelse.
Jag upplever den som en öppen och neutral spelare med ett stänk av värme utan att jag upplever att detta går ut över detaljer och dynamik. Dessa finns där när det behövs men den excellerar inte i att ta fram kanter och dynamiska kontraster i allt vilket kan ge en imp-effekt. Den har fått mycket bra kritik i tysk press.
AMP-4 har jag inte ens sett men skulle föreställa mig att den har en liknande ljudkaraktär (gissning). Jag ser att Stereoplay har testat den i nummer 4/01 och de placerar den ett snäpp över Audionet SAM V2 och Accuphase E211 och ett snäpp under Electrocompagniet ECI 4. Vad detta nu kan vara värt.

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/14 :  18:56:51  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Edit PS: När ni frågar och det gäller seriösa planer på uppgraderingar så skriv gärna ett litet stycke om vad ni har, vad som är problem och vad ni vill förbättra. Så man förstår att det inte bara är någon som är ute och fiskar i största allmänhet. Det tar en minut att smälla ut en fråga på en och en halv rad men en halvtimme att ge ett hyftat svar. Det blir också lättare att ge ett vettigt svar med litet bakgrundsinfo.

Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2003/11/15 :  17:18:28  Show Profile Send qwert a Private Message
Jag har en NAD C370 integrerad förstärkare - som skall bytas ut så fort som (ekonomiskt) möjligt...
Vad jag vill förändra? Kort sagt allt: men detaljrikedom och musikalitet ligger kanske främst
Självfallet borde det redan bli stor förändring om jag tar steget upp till Primare A 30.1, men när man ändå är i uppgraderingstagen så ligger ju en AMP-4 inte så mycket högre i pris.(I alla fall inte det
demoex som jag är intresserad av)

Hi-fi OCH musik

Edited by - qwert on 2003/11/15 17:20:55
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/15 :  17:21:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Firman är ju seriös och cd-spelaren bra så troligtvis är förstärkaren hygglig också.
Har du inte möjlighet att ta hem och lyssna på den "qwert"?

Bravo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/15 :  19:15:33  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Har du tittat på deras hemsida? Visserligen bara på tyska.

http://www.lindemann-audiotechnik.de

Om man tittar på de citat från recensioner de har där får man ett intryck av att försärkaren är mycket detaljerad men inte åt det analytiska hållet utan mer i kombination med en mer naturlig och rumslig återgivning, kanske vad du menar med musikalisk. Ungefär som jag upplever CD1 SE.


Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/15 :  19:42:39  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Du råkar inte sitta och sukta efter det demoex som www.esoterisk-hifi.se har till försäljning? Sitter just nu och lyssnar på en Primare A30.1 ifrån nämda affär. Har funderingar på att jämföra göra en jämföra Primaren mot just Amp-4 och en integrerad Copland som han hade fått in!

Jag återkommer om det blir så att jag orkar med en jämförelse då både Coplanden och Lindeman förstärkarna ligger utanför min budget. (Det är kul med bra saker men det är inte värt hur mycket som helst !!!)

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2003/11/15 :  19:52:01  Show Profile Send qwert a Private Message
Patrik B: Jo det är det!
Valet ligger, som det ser ut nu, mellan Primaren och Lindemann.
Iofs en viss prisskillnad, men med inbyte rör det sig om ett par tusen (hit eller dit!)

Fast det är nog viktigt att det skall fungera bra med rockmusik, så ljudet får inte vara alltför analytiskt. T.ex. upplevde jag att JMLab Electra var något vassa i diskanten. Jag provlyssnade (hos Esoterisk hi-fi) på Primare A 30.1, Lindemann CD 1 SE och nämnda JMLab.

Hi-fi OCH musik
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/15 :  20:01:38  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Är din nationalitet bara en rökridå eller gillar du att åka med Viking Line? Verkar konstigt om en Finländare åker till sverige bara för att provlyssna hos en liten lokal handlare i Uppsala?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2003/11/15 :  21:07:41  Show Profile Send qwert a Private Message
Jag pluggar i Uppsala...

Hi-fi OCH musik
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/15 :  22:05:13  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag misstänkte att du bodde i Uppsala om du har provlyssnat hos Esoterisk-Hifi! En mycket trevlig affär för övrigt!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:17:05  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Idag måndag den 24/11 klockan 19:00 var det en person som jämförde Lindemann AMP-4 mot Primare A30.1 hos Esoterisk-Hifi iUppsala. Var det månde du qwer?

Själv har även jag nu jämfört Lindemann mot Primare, dock vid två separata tillfälle, i hemmiljö. Lite kort kan man sammanfatta det som att Primaren hade ett rent ljud med en riktigt fin kanalseparation och fin dynamik. Tyvär var det lite vass på toppen, om detta har att göra med att den inte var ordentligt uppvärmd eller inspelad vet jag ej. Lindemannen påminner i karaktären om min nuvarande Rega kombo fast den gjorde det mesta bättre. Återigen ett rent och klart ljud (man kan inte vänta sig annat i prisklassen heller) fullt utav detaljer denna gång parat med en gnutta värme. Om Primaren hade problem med den översta toppen så hade Lindemannen kanske lite små problem med basen, jag uppfattade det som att mellanbasen var lite för varm. Observera att värmen inte gick ut över detaljerna!

Personligen tror jag att jag skulle föredra Lindemann AMP-4 om valet stod mellan dessa två förstärkare. Men då har jag även ett par högtalare som lutar år det ljusa hållet, Jamo Concert 11 (D870).

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000