HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Amphion Xenon eller B&W Nautilus 804 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/10 :  07:38:41  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Dav
Vilka fågerlholkar fördrar ni ? själv kan jag inte bestämma mig för vilken, det lutar iofs lite mer mot Amphion för de är nya.

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/11/10 :  19:25:09  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag själv föredrar B&W framför Amphion dom få gångerna jag hört finnländarna.
Dela med dig med villken elektronik Du tänkt para ihop dom med samt rumsinformation så får Du nog lite fler svar.

Mvh
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/11/10 :  19:33:34  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag äger ett par B&W Nautilus 804 och jag kan säga att det jag hört av dem med olika elektronik är bland det bättre jag hört... har aldrig varit så nöjd med ett par högtalare innan som jag är med dessa. och jag är duktig på att kritisera mina egna saker :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2003/11/10 :  20:13:35  Show Profile Send Gynter a Private Message
Kan bara hålla med föregående talare, B&W med rätt elektronik låter bra. Har själv ett par och har tvivat på dessa men sen igår har jag ändrat mig då jag fick lyssna med lite bättre eletronik. Jag vet att Rydberg har tjatat om detta med elektroniken och det stämmer bra det.

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/10 :  20:18:51  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
ojdå glömde visst det, Rotel RSP 1066, Cayin 1205.1 Sony NS900 dvd spelare. Det finns juh en del begagnad Nautilus nu för tiden, men jag tycker deras bakhögtalare är överdrivet dyra.
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/11 :  15:04:56  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Detta är kanske lite tabu men högtalarna kommer mest att gå med film, var först inne på att köpa ett THX system men det känns som det blir bra mycke bättre med ordentliga hifilådor. Hur bra är klangmatchningen mellan N804 och den mindre centern ? eller man kanske skall rycka ett par väskor och satsa på den stora ?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/11 :  15:11:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag hörde N804 i Uppsala härförleden, inte dumma alls, men krävde enligt utsaga god elektronik för att prestera det dom kan.
Rydberg har nog helt rätt här.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/11 :  16:16:52  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag lyssnade på Nautilus 803 med NADsilverline-elektronik härom dagen.
Lät helt klart bra, men på något sätt var jag inte helt såld. Saknade lite driv och liv.
Men det kan säkert annan elektronik råda bot på. Mellanregistret låter underbart i hos dessa.

mvh,
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/11 :  16:17:58  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det gäller faktiskt alla högtalare i den prisklassen, desto
bättre elektronik desto bättre låter de, inget konstigt med det

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:04:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jo, förvisso "Larsho", men vissa högtalare och framförallt dyrare dito tycks emellanåt vara känsligare än andra högtalare.

Bravo
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:13:11  Show Profile Send must a Private Message
Klangmatchningen mellan 804orna och den mindre två-vägs centern HTM-2 är inget vidare. Det har jag fått lära mig den hårda vägen när jag uppgraderade frontar från 805or till 804or och trodde att det skulle låta lika bra tillsammans med HTM-2an. Det gjorde det inte.

Det beror först och främst på att dom använder olika mellanregister-element. Crossover frekvensen till diskanten skiljer sig också.

Mitt råd är - är du seriös med multikanalsljudet och skall köpa ett par 804or så måste du mer eller mindre köpa HTM1 centern också.

Alternativet är ju förstås 805 + HTM-2. Då får du till och med bättre klangmatchning än 804 + HTM1. 3-vägshögtalare är inte alltid det bästa alternativet vid hemmabio, speciellt inte om du ändå skall ha en bra sub...
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/11 :  18:27:00  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Det lite svårare att få tag i ett par begagnade N805 annars hade jag inte bangat får de. N804 är lite enklare att få tag i.
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/11/11 :  19:33:41  Show Profile Send must a Private Message
Nja,

det vet jag inte om jag håller med om. Ungefär lika många som säljer tycker jag det brukar vara.

Betänk även prisskillnaden mellan 805+htm2 och n804+htm1. Ganska mycket pengar...
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/11 :  21:21:40  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Det är oifs sant, men de brukar försvinna skrämmande fort.
Hur som hellst var de N804 jag hittade i Skåne sålda så jag tror det blir Amphion istället.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000