HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Digital utgångs byte??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:26:14  Show Profile Send radelius a Private Message
Hej!
Någon som vet hur man skapar en vanlig koaxialutgång för digital utgång på en Pioneer?
Jag har en PD-S705 CD spelare som har en optisk utgång. Har precis byggt en separat DA och vill pröva Pioneeren på den. Är det bara att plocka signalen från ingången på Toslink kontakten, buffra den och skicka ut den på en RCA eller...?
Ett annat alternativ är att installera en optisk ingång på DA:n men om jag inte missminner mig så anses en vanlig koax vara bättre än optisk överföring.
H/S

Staffan Rådelius

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:40:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag skulle till en början pröva med en optisk-koax konverterare, finns billigt på flera ställen. Det är nog enklast

Jag kommer inte ihåg specen för toslink men jag är hyggligt säker på att signalen till sändaren inte behöver ha samma spänningsnivåer som man skulle skicka via koax, det beror allså lite på hur din Pioneer är konstruerad.
Vidare så ska ju utgångsimpedansen på koaxen vara 75 ohm i koax, hur man brukar lösa det vet jag inte, men du lär behöva en drivkrets av något slag samt en utgångstrafo, ex. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2006884.htm

Det finns dock folk här på forumet som kan det här bättre än mig.



Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/11/10 :  08:48:23  Show Profile Send A8 a Private Message
Det är samma ursprungssignal till toslink som till coax och nivåerna är TTL så du kan lätt (om du är lite elektronik o löd kunnig) konvertera till coax.

Vill du använda coax kan du göra en enkel buffer genom att tex parallel koppla några av gaterna i en 74HC04.

Ska du ändå använda toslink så är det bättre att sätta dit en toslink mottagare i dacen.

Det är många som tycker mycket om toslink vs coax och visst kan man ibland höra skillnad men bättre eller sämre kan ibland vara mycket subjektivt och lätt förväxlas med lite annorlunda.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/10 :  09:57:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Driver du koaxen enbart med en enkel buffert så har har du väl fortfarande problemet med utgånsimpedansen?

Håller däremot med om att den enklaste är att montera toslink i DACen, det är ju rätt enkelt och görs det rätt så ser jag ingen anledning till varför ljudkvaltén skulle blir sämre än med koax (även om andra tycker annorlunda).
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/11/10 :  10:57:12  Show Profile Send A8 a Private Message
quote:
Driver du koaxen enbart med en enkel buffert så har har du väl fortfarande problemet med utgånsimpedansen?


Helt rätt, jag fortsatte på ditt inlägg och utgick från att han skulle använda din trafo.
Man brukar buffra innan trafon och utgångs impedansen på trafon "borde" vara 75 ohm så kabelsidan skulle i så fall vara ok.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/10 :  11:13:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kör du koaxialt bör du ha en trafo (finns på ELFA) ety att TTL-signaler på 4 Mbit stör duktigt. Störningsmässigt är det bättre att dra ut fibern till DAC:en och där konvertera signalen. Du kan ju faktiskt bara köra med en TOSLINK reciever, finns på ELFA. Då har du signalen klar nivåmässigt. Recievern behöver bara 5 volt och en drossel+konding.

Jag har testat fibern som ELFA har och 30 meter funkar! 10 meter är specen men det är lågt räknat. På 30 meter dämpas ljuset en hel del men det funkar trots allt.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/11/10 11:14:29
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/11/10 :  17:06:28  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag kanske missar någor här men S/PDIF har en signalnivå på 0.5V p-p vilket man måste ta hänsyn till om man blandar in TTL nivåer
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/10 :  17:17:38  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Från din digtala källa måste du antingen ha en dämpsats eller en trafo som tar ner signalen men om du hakar på en toslink reciever så behöver du inte tänka på nivån om din DAC jobbar med 5 volts nivåer.

Det är helt riktigt att coaxnivån är det du nämner.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2003/11/10 :  21:07:03  Show Profile Send radelius a Private Message
Tack ska ni ha!
Jag får se hur jag gör. Det verkar klart enklast att sätta in en Toslink reciever i DAC:en. Tror jag prövar det.
DAC:en låter för övrigt förträffligt, det var som att plocka bort en filt från min gamla Yamaha. Dessutom billigt tackvare BB:s sampleservice.
Här är adressen till schemat jag utgått ifrån, körde dock med en ren IC koppling i I/V-konverteringen.
http://www.diyhifi.dk/projekt2.html

Staffan Rådelius
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000