HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Någon som känner till Lynyrd Skynyrd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2003/11/08 :  10:03:14  Show Profile Send erixon a Private Message
Förutom "Sweat home Alabama" har jag aldrig kommit i kontakt med gruppen förrän på hifimässan i Malmö. Hos System Audio spelades några mycket bra spår från CD:n "Endangered Species". Beställde den från CDON (69 kr) och fick den igår. Och, den har snurrat konstant i CD-spelaren sedan dess.

Denna CD verkar vara inspelad live, en blandning av blues/country/rock med tonvikt på akustiskt gitarrsound, mycket slide. Dessutom, mycket bra inspelad! Förstår nu varför System Audio använde den till att dema sina högtalare.

Är det någon som känner till den här gruppen. Söker jag på CDON så finns det en mängd CD att beställa. Men, är deras övriga utgivningar lika bra som "Endangered Species"?

//erixon

"life is to short for boring hifi"

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/08 :  10:10:58  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Det finns samlingar in absurdum. En bra encyklopedi (tex Virgin) eller allmusic.com brukar underlätta kraftigt i början av letandet. Men det visste du väl iofs...Så gör jag i alla fall. Har en Universal billighetsutgåva "Classic" och klarar mig med den.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/11/08 :  10:11:04  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Själv har jag alla skivor med Lynyrd från 1973-1977 (då sångaren m.fl. dog) samt ett par skivor från 90-talet. Alla gamla skivor är bra musikmässigt, hifimässigt är det dock inte. LP-utgåvorna låter bättre än CD-utgåvorna på dom gamla plattorna. Så om har Du en vettig vinylspelare försök få tag i USA pressningarna på vinyl.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2003/11/08 :  10:19:56  Show Profile Send erixon a Private Message
Jo, jag har läst deras biografi i "Bonniers rocklexikon", men dettta lexikon sträcker sig bara fram till 1993. Söker jag på CDON listas närmare 30-talet CD utgivna från 1990. Har inte kollat om det är återutgivningar.

//erixon

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/11/08 :  10:31:46  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Det har släppts en hel del samlingsskivor och liveskivor sedan 1990.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/11/08 :  13:15:48  Show Profile Send ésm a Private Message
Skivan Last Rebel är en nyare platta med Lynyrd som håller relativt bra kaliber, just titelspåret är väldigt bra. Gillar du denna typ av musik kan jag även rekommendera den nuvarande sångarens plattor med ännu en brorsa, Van Zant. Både skiva "Van Zant" och "2" är mycket trevliga.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/11/08 :  22:30:32  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tagen fån http://www.imdb.com
Bästa film i genren enligt mig, Con Air …

"Sweet Home Alabama" plays in background.
Garland Greene: Define irony: a bunch of idiots dancing around on a plane to a song made famous by a band that died in a plane crash.

En riktig klassiker som man kan se hur många gånger som helst.

Musiken står sig dock. Fast i begränsad mängd.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/09 :  00:52:45  Show Profile Send Joe a Private Message
pick-me-up, den scenen är bäst i hela filmen.

Som flera sagt tidigare, det finns en uppsjö av samlingar med Lynyrd. Av de nyare skivorna kan jag rekomndera "Last Rebel" från 1993 men även "1991" från just -91.

När jag ändå håller på att rekomndera skivor vill jag rekomendera Johnny Van Zant's skiva "Brickyard Road" från 1990. Titelspåret handlar om hans avlidne bror som var sångare i Lynyrd från början men som så tragiskt dog tillasmmans med flera av bandmedlämmarna i en flygkrarsh.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/11/10 :  16:15:40  Show Profile Send sisko a Private Message
Jag hoppas att du har koll på Allman Brothers Band. Salig broder Duane var den definitiva giganten på slide. Anthologyskivorna med Duane Allman är en bra startpunkt.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/11/10 :  16:47:05  Show Profile Send NtR a Private Message
Akta er för deras världsbild bara. Håller med om att musiken är rätt OK, men budskapet är farligt nära vit makt emellanåt. Sweet Home.... är ett rätt bra exempel på det. Skrevs efter att Neil Young hade haft synpunkter på hur man skötte saker och ting i södern. Gillades icke av van Zant-lägret.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/11 :  01:19:24  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag gillade dom skarpt när jag var liten och lyssnade på farsans bluesvinyler. Bra tunggung.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/02 :  19:39:36  Show Profile Send cofra a Private Message
Nyaste albumet är helt ok.... Vicious Cycle ifrån 2003. Visst saknar man Ronnie lite men det är klart köpvärt. Bästa på många år.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/03/02 :  20:27:58  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
De tre första skivorna 1973-75 är klockrena rockklassiker. Sista skivan med Ronnie van Zant, Street Survivor, är också bra. Resten är inga måsten.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/02 :  21:07:24  Show Profile Send Otto a Private Message
Äntligen ngn som förstår sig på MUSIK
KÖP INTE NGN SAMLING !
Skynyrd's är mkt bättre än så.

"1991" 1991 kanonbra
"The last Rebel" 1993 kanonbra
"Twenty" 1997 kanonbra
"Edge of forever" 1999 kanonbra
"Cristmas time again" 2000 bra

Och gillar du dessa(vilket du gör)
så har du Van Zandt:

"Brother to brother" 1998 Kanonbra
"Van Zandt II" 2001 Kanonbra

Ja, sedan har du 5 kanonplattor från det glada 70-talet.

Du ser själv nästan alla är kanonbra.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:28:59  Show Profile Send poppen a Private Message
Halva bandet dog i en flygplans krasch.
Precis som andra Glen Miller, Buddy Holly, Big Bopper samt Otis Reding.

Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/03/17 :  12:36:41  Show Profile Send John a Private Message
Ntr: skulle väldigt gärna nån gång få helt klart för mig hur dialogen mellan LS och Neil Young utspelades, vilka låtar som är inblandade osv. Kanske du kan hjälpa? Lite musikhistoria är ju aldrig fel...

/en john som undrar

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/03/17 :  19:05:26  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Låtarna från Neil Youngs sida är väl "Alabama" och "Southern Man".
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/03/17 :  22:21:51  Show Profile Send mace a Private Message


Deras gamla skollärare, Leonard Skinnard, var enligt ryktena inte så glad över äran

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2004/03/19 :  16:59:04  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Apropå Lynyrd Skynyrd, de har gjort en låt med titeln Simple Man. Har inte Scorpions snott exakt samma gitarrslinga i låten Send Me An Angel? Simple Man är dock överlägsen den senare.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2004/03/22 :  12:58:41  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag har alltid trott att gympa läraren hette Leaonard Skinner.
Med tanke på deras fyskik var de knappast några atleter.
Bandet kom aldrih drån alabama. De kom från Jacksonville i Florida.
Go to Top of Page

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2004/03/25 :  17:17:42  Show Profile Send Cortez a Private Message
"Akta er för deras världsbild bara. Håller med om att musiken är rätt OK, men budskapet är farligt nära vit makt emellanåt. Sweet Home.... är ett rätt bra exempel på det. Skrevs efter att Neil Young hade haft synpunkter på hur man skötte saker och ting i södern. Gillades icke av van Zant-lägret."


Haha, det där stämmer inte. Neil Young förstod, till skillnad från dig ironin och den lättsammatonen i deras låt. Han har flera gånger lirat med dom, och då själv framfört låten.

" No more chances, bye bye bye "
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/03/26 :  09:55:34  Show Profile Send Neon Park a Private Message
En annan grupp som kan vara intressant att kolla upp är The Marshall Tucker Band de spelar ungefär i samma stil.Dedication och Running Like The Wind de kom i slutet av 70-talet och i början 80-talet det har också släppts en del på cd med extra spår.LS är också ett trevligt band.
Mvh
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/26 :  21:00:43  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Håller med om att man absolut också bör kolla upp Allman Brothers Band när det gäller ämnet sydstatsrock från 70-talet! Om man som jag gillar bra liveplattor så är de klassiska ”Fillmore East/West" ett måste. (Finns på två dubbel LP eller en ganska ny dubbel cd)

När det gäller "Lynyrd" och live så tycker jag att "One more from/for the road" är en höjdare som innehåller alla klassiker inkl. "Free Bird" och en version "Crossroads" som spelar skjortan av "Cream"

Angående texterna så har jag nog också fattat det så att "Sweat home Alabama" är en ironisk text, även om den säkert skrålas av en och annan som inte fattar det... men det gör säkert även Lundells "Öppna Landskap"! Har för mig att tex låten "Saturday Night Special" handlar om faran av lättillgängliga vapen i USA. "Working for the MCA" är också en ironisk betraktelse över kommersialismen i musikindustrin osv...

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/03/26 21:01:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000