HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tool!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/07 :  20:27:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
För ett tag sen upptäckte jag A Perfect Circles Thirteenth Step och blev helt förälskad i nästan två veckor, då jag faktiskt inte spelade någon annan skiva hemma
Nu har jag kommit över min första stormande förälskelse och istället kilar vi nu stadigt, jag och Thirteenth Step

Hursomhelst, lite research gav infon att APC består av bl.a. två Tool-medlemmar och att många ser APC mycket som ett sidoprojekt till just Tool. Kanske fanns det mer av liknande att hämta här alltså? Fast lite skeptisk var jag, senaste gången jag försökte "lära mig" tycka om Tool gick det inte. Dessutom har jag en bror som har en fast åsikt att Tool är onda pga alla irriterande fanatiska fans de tydligen har

Nåja, ett försök till kunde väl inte skada. Senaste skivan Lateralus lyssnades igenom. Även denna gång var jag inte särskilt imponerad ändå - tappade koncentrationen efter en stund och körde musiken vidare som bakgrundsmusik. Lyssnade nån gång till sen ändå. Och sen en gång till. Och sen...var det kört. Nu är jag förälskad igen

De som säger att det tar sin tid att förstå vad som är så bra har rätt. Det går segt de första lyssningarna, men det är värt det...och återigen körs ett album om och om igen hemma hos mig.

Jag tror att man måste höra för att förstå vad för typ av musik detta är egentligen, men lite förenklat skulle man väl kunna kalla det för atmosfärisk, dynamisk, förhållandevis mörk, progressiv metall. Helt sanslös trummis - en kul detalj är att han kör utan sejarmatta allra oftast, det ger ett speciellt sound på hela skivan. Produktionen är mycket trevlig, high fidelity helt enkelt.

Förr eller senare ska jag kanske våga mig på att kasta mig in i den föregående skivan Aenima också. Men först ska jag fortsätta upptäcka Lateralus...

(är Undertow värd att undersöka också?)

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/07 :  20:28:58  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Ledsen om jag sneddar. Har alltid gillat ruffare rock, men har inte upptäckt Tool. Vad är så extraordinärt med detta band? Oerhört allmänt menad frågeställning.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/07 :  21:20:06  Show Profile Send Ayn a Private Message
För svar på den frågan hänvisar jag till föregående inlägg.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/07 :  21:23:19  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Rent musikmässigt. Hur det fångas upp på platta förbir sekundärt för min del, tyvärr... Vad gör detta till en standout? Har inte insett det än, så upplys pöbeln...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/07 :  21:28:51  Show Profile Send Ayn a Private Message
Som sagt, det tar tid att förstå vad som är så speciellt egentligen. För min del handlar det dels om ett "ljudlandskap" som byggs upp på ett bra och skickligt sätt - det blir en atmosfär som man lever sig in i! Sen är detta som sagt progressivt, dvs det leks med takter fram och tillbaka. Det gör att det är svårt att ta till sig direkt, men när man börjar hänga med i vad som händer blir belöningen desto större. För mig blir det en speciell kick av det eftersom jag varit/är trummis. Älskar lek med takten.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/07 :  21:30:58  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Skall se på det hela. Om inte annat så stadsbibban. Allt nytt mottas med värme (dessa har jagf iofs hört om i säkert 2-2,5 år)...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/07 :  23:26:43  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Jo, undertow är värd att lyssna på. Speciellt "hitten" på plattan, Sober. Skulle dessutom säga att aenima är bättre än lateralus, så sätt igång och lyssna. Jo, förresten de har släppt en minibox oxå, med deras videor på DVD och en live-cd. På live-CD:n finns en grym cover på Zeppelins No quarter.(boxen i övrigt är väl inte så mycket att hurra för direkt, även om dom har coola videor till sina låtar)

lazyboy
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2003/11/07 :  23:30:52  Show Profile Send Bosco a Private Message
Har precis samma erfarenhet som Ayn. Det tar flera lyssningar innan man fastnar. Rekommenderas!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/07 :  23:47:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jo så är det nog, de växer med tiden så att säga

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/11/08 :  02:45:40  Show Profile Send redestad a Private Message
Ja nog tar det några lyssningar, men det är det verkligen värt!!! Helt fantastiskt bra på nästan alla sätt. En viss skruvad humor finner jag även i många texter, vilket höjer betyget ytterligare. Annars stämmer jag in i att det är den progressiva, mörka och melankoliska metallen anrättad av snuskigt kompetenta och tighta musiker som gör detta så speciellt. Dynamiken i kompositionerna och utförandet samt den suggestiva atmosfären måste också nämnas som något alldeles speciellt. Intrikata låtbyggen med snirklande melodier som ibland tar en stund att komma helt underfund med håller intresset på topp, men kräver förstås viss koncentration. Tool är inget du sätter på i bakgrunden på samma sätt som man kan göra med APC. A Perfect Circle är något rakare, och måhända "enklare" tycker jag, men båda ser jag som måsten i samlingen. Båda banden har ju dessutom begåvats med särdeles tilltalande produktion, riktig "hårdrocks-HiFi".

Hoppas detta gav lite för förståelsen av Tools storhet.

redestad
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/11/08 :  19:40:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tool är helt fantastiskt bra Jag fastnade för undertow när den kom och köpte sedan den första cd:n opiate med lite live-spår och några studio-spår.Sen kom Aenima och jag tyckte väl inte att den var speciellt bra så den blev liggande ett bra tag innan jag spelade in den på mini-disc och verkligen lyssnade på den, FY FAN vilken bra skiva!!!
Sen dess är jag helt lost på Tool och allt som dom har rört vid,så förutom deras egna alster typ:
Rage against the machines första med JMK på ett spår, Kiss my ass skivan med JMK som sjunger Calling Dr. love, PEACH med Justin Chancellor på bas, JMK har även medverkat på Green Jelly skivorna men det kan ju diskuteras om det är så bra.Även en duett med Tori Amos (JMK alltså)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2003/11/08 :  20:55:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har Undertow och tyvärr passar bara just nämnda Sober min smak. den liksom står kvar på startsträckan och vill inte lufta.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/11/08 :  22:12:03  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Micke Y

Lyssna på dom senare albumen då TOOL utvecklats en hel del sen UNDERTOW



Boxen SALIVAL (vacker som fan) kostade 149:- på Ginza ett tag så jag köpte 2 st.
Musik-videorna är grymt coola, live-skivan mycket bra

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/11/09 :  12:29:21  Show Profile Send srv a Private Message
Har själv 2 plattor med Tool, (tack vare tips från detta eminenta Forum); Lateralus & Opiate. Har inte givit dessa en rejäl chans ännu, bara lyssnat några gånger. Gruppen ger ett mycket intressant och annorlunda intryck på hårdrock, underground metal eller vad man nu vill ge musiken för etikett. De verkar ha ett öppet och fritt sinne för musiken. Vill dock meddela att jag tycker de är lite för mycket studiobetonade. Har ju dock bara lyssnat några gånger och detta får således räknas som första intryck....
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/11 :  00:58:15  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Micke Y
Lyssna på dom senare albumen då TOOL utvecklats en hel del sen UNDERTOW



Håller med! Aeinema och Laterlus är 2 mästerverk enligt mig, där jag personligen håller Aeinema något före Laterlus (men det är en pettitess i sammahanget!).
Undertow har ett fåtal bra låtar, där låten Sober är det starkaste spåret som har den mest klockrena melodin.
Skillnaden mellan Aeinema och Laterlus är inte så stor rent musikaliskt, även om det givetvis låter lite annorlunda, om man däremot jämför Aeinema och Undertow är den musikaliska kvaliteten väldigt stor.
Undertow skulle jag som recensent ge en svag 3:a i betyg.
Aeinema en självklar 5:a!! Det har hänt en hel del med TOOLs musik på Aeinema!
Likaså Laterlus....
Tycker att beskrivningarna av bandets musik blivit ganska tydlig i inläggen ovan. Musiken växer oerhört efter en tids lyssning, sen blir det svårt att hitta något som faktiskt är bättre än TOOL .
Tung, experimentiell rockmusik med stora variationer och långa, storslagna låtar som för en bort till ett annat land, en annan tid, en annan värld. TOOL består av sällsynt kompetenta musiker där särskilt trummisen och sångaren är extremt bra!
Maynard är en av de skickligaste manliga sångare jag känner till.
Hans mjuka stämma som pendlar mellan väldigt låga toner och mycket höga toner utan att någonsin tappa kontrollen eller låta andefattigt!
Fantastisk på alla sätt!
Att sen produktionen på TOOLs skivor är riktigt hifi-mässig, särskilt på Laterlus men även på Aeinema, är ju helt klart väldigt trevligt!
Vill du ha alternativ kvalitetsmusik skapad av genier?
Köp TOOLs 2 senaste album till att börja med!
Fantastiskt bra låtar! Helt underbar musik!
Nu borde ingen ha missat att TOOL är en av mina allra största favoriter...

mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/11/11 01:01:21
Go to Top of Page

magnan
Member

55 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:26:19  Show Profile Send magnan a Private Message
Jag tycker Undertow får lite väl "hård" kritik, anser det vara ett alldeles utmärkt album. Det är väl inte så konstigt om ett band utvecklas och blir bättre, värre vore väl det omvända. Låten "prison sex" är enligt mig minst lika bra som "sober". Ett ypperligt band är det det i alla fall.

Ett annat hett tips är THE MARS VOLTA med skivan “De-Loused in the Comatorium”. Blandning mellan tool och Mr Bungle, fast utan Mike Patton...

bara det låter bra!...eller bara det låter!?
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:47:12  Show Profile Send n0p a Private Message
Riktigt rock ska komma ifrån skrevet. Kanske målar en rätt bra bild över vad jag tycker om Tool. Men kanske ger dem en ny chans längre fram.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:21:38  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ingen har sagt att det är 'riktig rock' n0p

Det finns inte bara en sorts rock...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/26 :  23:22:13  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Ett annat hett tips är THE MARS VOLTA med skivan “De-Loused in the Comatorium”. Blandning mellan tool och Mr Bungle, fast utan Mike Patton...



Magnan: Håller med! Mars Voltas skiva är riktigt bra! Sångaren sjunger galet högt (i oktav alltstå!) men han klarar det och det låter verkligen helskönt!
Många bra låtar på skivan! Rekommenderas!
Hade några polare som såg dem i Malmö för några veckor sedan, de var tydligen ett suveränt live band också.
Superskickliga musiker hör man ju lång väg att dom är!
Själv hade jag inte råd att åka och se dem..fattig student som man är.

mvh,
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/11/27 :  11:58:22  Show Profile Send Piggen a Private Message
Får kolla in dessa, helt klart...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/11/28 :  01:03:44  Show Profile Send redestad a Private Message
Japp, jag också! Har läst lite om de och de verkar klart spännande, ännu mer intressanta nu med en Tool-jämförelse...
Go to Top of Page

Mackanl
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/11/30 :  12:43:44  Show Profile Send Mackanl a Private Message
Lateralus är min favorit, tycker att den är aningens mer varierad och "skum" än Aenima. Att Schism och The grudge finns på skivan gör ju inte saken sämre

Tool är en av banden som har lyckats med manövern att skapa sin egen stil inom dagens hårdare rockscen vilket de ska ha en eloge för.

Diggar ni Tool får ni absolut inte missa ett av deras favoritband King Crimson. Crimsons senaste skiva The power to believe (2003) är ruskigt bra och välproducerad. Tung sinnesutvidgande musik från en grupp som fortfarande gör intressant musik 34 år efter sin första skiva

Mvh Markus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000