HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp! Vad skiljer vinyl och CD (tekniskt!)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/11/07 :  15:06:28  Show Profile Send Apex a Private Message
Mors!

Skulle behöva (till skolan) lite tekniska data för CD vs. vinyl.
Har förstås sökt en hel del men får lite olika svar beroende på var jag letar. I en propagandabok (gissar jag!) från början av 90-talet från Sony för CD-skivan står att vinylen har ett frekvensomfång på modesta 50-15000 Hz, medan CD:n har upp till 22000 Hz uppåt och också en betydligt lägre gräns (som jag inte minns) neråt. Likaså verkar dynamiksiffrorna, kanalseparationsdito och siffrorna för signal-to-noise-ratio ganska vridna.

Någon som kan mer om det här och kan spotta ur sig lite nuffror eller länk till sådana?

Och vad är det som gör att många säger att vinyl låter bättre? Jag har läst överallt för att hitta NÅGON form av siffra som talar för vinylen, men hittar inget. Själv lyssnar jag hellre på vinyl, jag skulle bara vilja ha något konkret som berättar varför vinyl låter bättre.

Tack på förhand!

Feminism is the radical notion that women are people.

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/11/07 :  15:12:11  Show Profile Send Apex a Private Message
Jo, en sak. Efter att ha sökt lite här på forumet också ser jag att många trådar som den här urartat till krig mellan CD och vinyl.

Jag vill bara ha lite siffror!

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/07 :  20:14:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Apex: Det finns oxå många som tycker att CD låter bättre än vinyl.
Det kanske är så att det är lite fisigare att förfäkta vinylen framför andra format.
Om man tittar på vad Neumann AG säger om sin graversdosa (SX78) så menar dom att dosorna har ett frekvensomfång på 20-25KHz men inte vid full nivå. När det gäller gravermaskinen är svajet är mycket lågt och rumble likaså. Med Rumble eller buller menas det buller som härrör från motorn som driver tallriken och motorn som driver graverdosan mot skivlackets centrum.
Man kan säga att frekvensomfånget är ungefär lika mellan en vinyl och en CD skiva men distorsionen är betydligt högre på en vinyl om man jämför dom båda. Den teoretiska dynamiken är högre på en CD...man kan ju bara lyssna på mellanrummet mellan två låtar.
Nu har jag bara talat om gravermaskinen + dosa...vi har ju oxå skivspelaren + pickup att ta hänsyn till. En pickup är alltid sämre en graversdosan. Det finns oxå många andra parametrar som man kan jämföra men jag stannar här.

gcs

gcs
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/07 :  21:45:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message
jag har alltid lyssnat på vinyl även om jag har cdspelare och jag har den uppfattningen att vinyl är "skitigare" i återgivningen än cd:n. "Skitig" då menar jag att pickupen fångar upp de små variationer som gravyrmaskinen lägger dit vilket skapar en bred och trevlig ljudbild, jag kan ha fel men säg den gravyrmaskin som är perfekt. Totalt ovetenskapligt men vad gör det, allt går som sagt inte att mäta.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/07 :  23:51:58  Show Profile Send Larsho a Private Message
Största skillnaden är formatet

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/08 :  00:26:05  Show Profile Send nin a Private Message
Apex, Saken är att alla tycker olika. Men den största skillnaden (mer än digitalt vs analogt och storleken) är masteringen.
Men om du vill ha lite fakta så kan du läsa hur man gör bra vinyl av en av de ledande i branchen (Doug Sax valde Kevin Grey och hans graverings studio för återsläppet av Pink Floyds DSOTM, säger en hel del); http://www.recordtech.com/prodsounds.htm
Från siten:
The phonograph record is a marvelous medium for storing and reproducing sound. With frequency response from 7 Hz to 25kHz and over 75 dB dynamic range possible, it is capable of startling realism. Its ability to convey a sense of space, that is width and depth of sound stage, with a degree of openness and airiness, is unrivaled by anything but the most esoteric digital systems.

Där har du en hel del att läsa.

Du kan även läsa lite mer vad han och Steve Hoffman säger om dagens vinylgravering:
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?s=&threadid=22099

Från sidan:
It is a Neumann SX-74, built in West Berlin, Germany in very late 1973. It was shipped new to Whitney Recording Studios in Glendale in 1974 and was sold to LRS (Location Recording Service) in 1976 where it stayed until 1999 when Kevin Gray bought it For AcousTech Mastering in Camarillo.

Kevin estimates that (conservatively) he has cut 40,000 sides with this unit since 1978. An amazing amount of vinyl!

Now, here is the blow-mind part: The unit cuts flat from 2 hz to 27,000 cycles! Imagine that!


God läsning.

Edited by - nin on 2003/11/08 00:27:20
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/08 :  01:35:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Fast egentligen kan man ju bråka väldigt länge om vad som är tekniskt praktik och teori både bakom CD och Vinyl, likväl lär vi inte bli överrens om vad som låter bäst.
Extremvärdena i båda fallen är inte praktiska värden, båda drages med brister, och jag har ännu efter flera trådar om detta inte blivit så mycket klokare. I praktiken räcker väl båda formaten till, de utnyttjas inte ens fullt ut. Vad du gillar bäst är en smaksak.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/08 :  01:48:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Visa mig den vinylen som innehåller frekvenserna 2HZ-27KHz och S/N -75db.(under vilken nivå?) Det skulle betyda att man inte hör skivans ytbrus. En sådan skiva har jag då aldrig stött på....jo när jag har kunnat lyssna på ett lack eller en DMM. Jag tror inte heller att man kan köpa en testskiva med frekvenser över 20KHz. Det är nog så att när man talar om 27KHz då ligger den nivån på kanske -30db och samma gäller då för dom 2Hz som man anger. Men Neumann som tillverkare säjer 20-20KHz+/-2db mätt vid nivån -20db under operating level som är någonting helt annat än normal lyssningsnivå.

gcs
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/11/08 :  09:44:11  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Som jeg ser det er sättet at forvränge på den största skilna.

CD och digital har störra forvrängning ved lave niveauer - up til flera procent. Med LP och analog er det lige motsatt. Her er forvrängningen mycket hög ved högt niveua (specielt FIM) och mycket lag (mindre enn CD) ved typisk lage niveauer hvor dom helt små detaljer finns. Detta sätt at forvränge på er helt lik vor hörsel och kanske derfor tycker mange at LP klinger mera "korrekt".

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/08 :  14:14:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Du har rätt Jan när det gäller den hamorniska distorsionen. På grund av att en CD skiva är av nödvändighet starkt frekvensbegänsad i diskanten så borde det vara så att FIM är högre på en CD jämfört med en analog inspelningsmetod. Jag har själv aldrig sett några FIM siffror för CD skivor men som sagt så borde det vara så. När det gäller FIM för en pickup så brukar Ortofon ange 1 procent vid en nivå som ligger 10db under den normala fulla nivån(som är 17 cm/sek tvärhastighet). Vad som skulle vara intressant är hur högt FIM kan vara på en DVD-A och på en SACD skiva med tanke på deras större frekvensomfång.

gcs
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/08 :  14:44:49  Show Profile Send nin a Private Message
Bravo, Ja, och det handlar ju inte bara om vilket format man tycker är bäst utan snarare vilket format som har just DEN skivan utgiven med bästa ljudet (= mastering).


gcs, Att du orkar. Synd att jag inte hade kvar mailet från Kevin Grey där han förklar lite mer ingående hur det låg till. Men deras siffror stämmer.
Här har du lite mätningar som Thomas har gjort: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=841&start=0


Men som vanligt handlar det aldrig om extremvärden utan vilket utgåva som är mastrad rätt, något som jag själv tagit upp flera gånger.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/08 :  14:56:36  Show Profile Send henricsson a Private Message
Orkar? Mannen ville ha siffror.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/08 :  18:58:58  Show Profile Send lasselite a Private Message
Helt ovetenskapligt.

Tänk dig att du ritar en cirkel på ett papper med en penna. Så ritar du en cirkel i paint på datorn. Om du sen zoomar in på cirkeln i datorn så kommer du ganska snart att se pixlarna och att cirkeln egentligen är uppbyggd av små fyrkanter medans du på pappret får förstora mycket mer (tills du kommer ner till papprets kornstorlek). ungefär på samma sätt funkar digital kontra analog ljudåtergivning. Jag kan tänka mig att en finare anläggning är känsligare för "pixelfenomenet" helt enkelt på grund av att den klarar av att återge varje "pixel" och inte "smetar ut" signalen.

Dessutom är de flesta människor inte så känsliga för "pixligheten" vilket gör att de andra parametrarna som är viktiga för återgivningen (frekvensomfång, signal/brus förhållande osv) överväger den nackdelarna med digitalisering.

SACD och DVD-a använder fler och mindre "pixlar" vilket skall göra problemet mindre
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/08 :  20:38:02  Show Profile Send nin a Private Message
henricsson, Och jag har gett honom siffror i flera olika trådar men dom stämmer inte överens med hans verklighet så då blir det tröttsamt. Nu var det ett test som Thomas_a gjorde och la upp på faktist.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/08 :  20:59:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag nin har bara kollat för säkerhets skull med en som har jobbat och jobbar med vinylgravering sedan bara 40 år. Du har säkert hört många av hans graveringar....vad jag förstår av dig har min kompis säkert fel.

gcs
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:49:04  Show Profile Send Apex a Private Message
Tackar för alla svar, framförallt nins länkar var mycket trevliga, där slog man ihjäl två timmar snabbt!

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000