HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgraditis??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/07 :  13:39:56  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Undrar om jag börjar få höstbacillen uppgraditis?
Jag tycker att mitt nuvarande Accuphasebaserade system med MA gold (stativare) spelar lite småtråkigt. Jag engageras inte i musiken så som jag har gjort med tidigare system. Elektroniken är underbart byggt men vete tusan om det inte är den som är boven. Dotterns Cambridge cdspelare är faktiskt inte långt efter Accun rent ljudmässigt i mitt rum. Jag har förmånen att ha ett eget musikrum.

Min granne har Linn Ikemi samt ett Linn försteg som heter kolektor samt ett slutsteg som heter LK 85 och ljudmässigt låter Linngrejerna ihop med MA mycket bättre. Tilläggas skall att jag tyckte min "fix" kombo (Amplifix-cdfix) lät bättre än Linn. Vi jämförde även då.

Kan det vara en missmatch med högtalarna? Jag har ett par AE samt ett par Audio pro Black D hemma men jag tycker resultatet blir ungefär detsamma även om MA-högtalarna plockar fram mer detaljer med Linngrejerna. Vad säger forumet? Skall jag låna hem lite grejer och prova?.....Klart jag ska

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/11/07 13:41:12

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/11/07 :  13:48:44  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Klart du ska låna hem

Jag, som är Accuphaseägare och väldigt nöjd med det, hävdar bestämt att det är högtalarna som är kassa och ska bytas ut

Har du lust kan du ju alltid låna ett par Amphion Argon II av mig ett par dagar för att testa dem - har för mig att du bor i Göteborg.

Ska du uppgradera tycker jag personligen att det är högtalare som gäller, fast du måste nog upp några prisklasser för att du ska få riktigt stor förbättring.

/Jonas
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/07 :  13:50:01  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag kanske ska komma över med mina Coplandgrejer Brickman
Skulle vara kul att pröva, har ju inte fått mina högtalare än
Abstinens är bara förnamnet......
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/07 :  14:18:45  Show Profile Send Zombie a Private Message
är det ngon som har nå't bra mot tweakhosta?
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/11/07 :  14:24:11  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Testa att låna hem din grannes Ikemi och koppla in i befintlig anläggning.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/07 :  14:24:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Kungpingvin: Där håller jag inte alls med dig. MA gold är ok även om det naturligtvis finns bättre. Menar du att du har ett par Amphion "över" ???

Jag är iofs inne på Audio Physics men jag tänker låna hem både elektronik och högtalare. Jag börjar dock med elektroniken för det blir mindre att släpa på.

Zombie: Det går lika bra med single malt whiskey. Däremot finns det inget som botar Linnfluensa.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/07 :  14:25:54  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Hepcat: Det har vi gjort och dessutom kört med för och slutsteget. Skillnaden blev stor med bara cdn och ännu något större med förstärkarkombinationen.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/11/07 14:28:41
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/07 :  15:27:58  Show Profile Send ekman a Private Message
personligen tror jag accun är boven i dramat, dom låter väldigt snällt och vackert men engagerande kan man inte direkt kalla dom för =) easy-listening kanske
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/07 :  15:49:24  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Känner igen fenomenet från min gamla Doxa förstärkare, den lät underbart vackert.. men fick klart stryk av linn wakonda/lk100 i glädje..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/11/07 :  18:19:10  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Prova gärna nya högtalare exvis någon modell av Sonus F digra program ett par EA2:or tex.
Mvh
Go to Top of Page

charlswood
Starting Member

40 Posts

Posted - 2003/11/07 :  21:29:04  Show Profile Send charlswood a Private Message
Om det är dynamik du söker så låna hem GamuT elektronik, gärna slutsteget D-200 så skall du se skillnad mot Accuphase. Accupahse i dom lägre prisklasserna spelar bra men något mesigt!

Har själv haft Accuphase så viss erfarenhet av märket har jag.

GamuT valde jag i konkurrans med ett visst svenskt märke

/Charlswood
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/08 :  09:09:54  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Då är det väl dags att ge sig ut i djungeln igen

Gamut, Thor, Krell, Plinius, Myryad bla skall lånas hem om det går. Dessutom skall jag försöka låna hem Naim också.

Även högtalare är som sagt intressant. Audio physics, Sonus faber, Qrs mercurius och MD Mingus bla står på önskelyssnings-listan. Även Linn Accurate faktiskt. Dom har jag ännu inte lyssnat på men skall enligt uppgift vara grymma. Linn blir ju mer och mer "hifi" har jag märkt. Dyrapparaterna (CD12, klimax mm) har ju fin upplösning och perspektiv dom med. Fast nu snackar vi mycket pengar och då fylls lyssningslistan på

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/08 :  09:11:24  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Welcome to the jungle
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/08 :  12:03:57  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
We got fun 'n' games....

Jo det är bra om grejerna lirar Guns'n' roses bra också inte bara Vivialdi

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/08 :  12:40:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Även jag hävdar att det är Monitor Audio Gold 10 stativarna som ska bytas ut. Dom är inte sådär jätteroliga och det finns helt klart mycket roligare stativare. Testa Amphion Argon 2, Sonus Faber Cremona Auditor, Dynaudio 52SE eller nåt annat kul INNAN du kastar ut dina accuphase pryttlar!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/08 :  20:45:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det här är en svår nät att knäcka....Det kan ju lika gärna vara rum/kablar/elektronik/högtalare/resonanser. Har du jobbat med rummet? Har du testat alla typer av fötter? Vad hände?

Jag tror det blir lättare att träffa målet om du berättar lite mer.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/11 :  00:40:51  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Måste du ha stativare?
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/11 :  06:22:54  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag har fördelen av att ha mitt lyssningsrum helt för mig själv. Jag har jobbat mycket med rummet. Hos mig fungerar spikes bäst under högtalarna. Jag måste påpeka att Accuphase elektroniken låter helt ok det är bara i viss jämförelse som man märker att något saknas. Eller när man helt plötsligt märker att man inte varit i lyssningsrummet på några dagar...

Jag skall testa andra högtalare också men vill gärna poängtera att jag har provat med två olika stativare (AE och MA) samt med ett par Linn Kaber och Audio pro black diamond och kommit fram till samma slutsats. I morgon kväll skall jag ta med min elektronik till en av mina grannar som kör på NAD silverline och JBL. Skall bli kul att lyssna i ett STORT vardagsrum ;-)

Jag tycker att stativare fungerar bäst hos mig. Rummet är relativt litet och jag gillar det tajta ljud som en bra stativare frambringar. Det finns dock golvare som jag skall försöka låna hem också.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/11/11 06:25:19
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/11/11 :  06:55:08  Show Profile Send Poe a Private Message
Är det engagemang du är ute efter kan jag helt klart rekomendera en provlyssning av Dynaudio Audience 52SE. Grymt sköna högtalare. Ren stampa takten-glädje! Som inte det vore nog är det ett mycket vackert och detaljerat 3d perspektiv också.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/11 :  10:13:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Dan

Jag tror att du kommer att lära dig massor genom att lyssna hos kompisar och du hittar säkert ändar att dra i. Hos mig har samma problem visat sig vara en kombination av kablar och rum. Det är som sagt knepigt att hitta men att pröva en massa olika saker är det ända som gäller. Du kommer att hitta källan tror jag.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.14 sekunder. Snitz Forums 2000