HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Cloning pågår...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/11/06 :  23:25:51  Show Profile Send Oblivion a Private Message
satt hemma och lekte med min lånade tongenerator när jag fick för mig,
klåfingrig som man är att öppna den och kika hur den såg ut innuti.

sagt och gjort jag greppade skruvmeiseln och öppnade shassit.
När jag kikat på innehållet en stund så kom jag på att jag kanske skulle testa att kopiera denna designen,
Den var ju inte så krånglig

så jag skruva loss kortet och la den på scannern

och efter lite meckande så hade jag en fin kretslayout

Efter det så var det dags för lite "reverce engineering" för att lokalisera vad det var för komponenter på bygget. Det visade sig att alla var relativt lätta att få tag på så det ska inte bli några problem.

Så snart har jag min "egen" tongenerator
ska bara bygga den först.

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2003/11/06 23:28:55

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/06 :  23:46:01  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hmm det här var himla intressant!

Jag vill ju ha en tongenerator men de är så himla dyra, har jag för mig.

Berätta gärna när du kommer fram till en ungerfärlig kostnad.

HFTG-1 (HifiForumToneGenerator Nummer 1)

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2003/11/07 :  01:10:12  Show Profile Send vagabond a Private Message
jag är också intresserad...

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/07 :  01:25:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tongeneratorer kostar runt 2000 kr. Elfa säljer dock en portabel version för 700 kr som kan generera sinus/fyrkant.

Tänk bara på att ingen tongenerator kan ge speciellt mycket ström ut (oftast runt 100 mA), den måste alltid kopplas via en effektrförstärkare om man vill testa ex. en högtalare.

När jag pysslar hemma så använder jag ljudkortet, fungerar oftast utmärkt.

Att bygga en vanlig sinus/fyrkant generator är för övrigt inte speciellt svårt. Ett par op-ampar och lite småkomponenter är allt. Det är "standardkretsar" och det myllrar av kretsscheman på nätet och i böcker.

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/07 :  10:27:20  Show Profile Send UrSv a Private Message
Förutom att Allt om Elektronik haft massor kan man ju alltid använda Conrad som har ritningar på nästan allt i sina datablad (detta är inte samma generator):

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/125000-149999/131580-sp-01-de-funktionsgenerator.pdf
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/11/07 :  22:52:12  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo den såg också intressant ut.
får kolla vilken som är billigast att bygga

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/11/08 :  13:22:52  Show Profile Send allbinn a Private Message
Varför gå över ån efter vatten? Alla har väl en dator hemma, ett hyfsat ljudkort och lämpligt program så slår den väl alla hårda tongeneratorer, eller??

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/08 :  13:29:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Beror ju lite på vad man vill göra. De flesta ljudkort kan väl bara ge signaler mellan 20-20 000 Hz vilket antagligen räcker om man vill testa högtalare, vill man däremot testa ex. bandbredd på en förstärkare eller liknande så behöver man andra grejer.

Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/11/08 :  13:53:58  Show Profile Send Oblivion a Private Message
dessutom så är det roligare att ratta på rattar! än att klicka på knappar:)

Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/11/09 :  10:47:37  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Lånar tråden lite, nån som vet nåt bra program som kan generera toner, brus, etc till Machintosh?

Mvh

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/11/09 :  11:04:56  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
wavelab går även att kopla till midi rattar så har ni de rattar ni vill ha:) coledit är helt ok men det vet jag inte om man hitar på mac.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/11/09 :  16:39:07  Show Profile Send Xover a Private Message
Såna där funktionsgeneratorer är inget för audio, sånt där använder raketingenjörer.
Köp en beg av MJS Electronics han har grejor för audio.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/09 :  16:41:41  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
OT: Kul att se dig igen Xover!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/09 :  16:50:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Se där var ju Xover igen, positiv som alltid!
Kul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/11/09 :  16:53:30  Show Profile Send Xover a Private Message
En sån här t.ex. duger bra!
http://www.mjs-electronics.se/images/Hp/hp239a.htm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/09 :  20:09:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jo, HPn är ju go men kostar ju ungefär 3 ggr för mycket...Conrads kostar SEK 1200.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/11/09 :  20:55:26  Show Profile Send Xover a Private Message
Men ni använder väl inte gamla funktionsgeneratorkretsar till era mätinstrument för audioprojekt det måste finnas bättre lösningar på självbygg av mätinstrument än att använda dessa styggelser.
Det här är bättre på alla sätt kolla denna länk http://sound.westhost.com/project22.htm iofs kan en funktionsgenerator vara bra att ha när man kollar frekvensgång eftersom man kan svepa hela hörbara området med en potentiometer.
Jag tror att Intersil hade en bra krets som gav relativt lite distorsion och mycket bra amplitudstabilitet över området 20 - 20000Hz.

Edited by - Xover on 2003/11/09 21:06:18
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:32:07  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det finns ju en del t.ex. Exar XR2206 eller XR8038, Maxim MAX038, Intersil ICL8038 och i Klang & Ton för en massa år sen fanns ett bygge med nåt som skulle ge typ 0.0002 % dist. Minns inte vad den hette men tidningen finns i nån låda i förrådet...
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:39:27  Show Profile Send Xover a Private Message
Men ändå! håll er till normala tongeneratorkretsar det lönar sig i längden dessa funktionsgeneratorkretsar är helt enkelt för dåliga tro mig.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/11/10 :  13:40:50  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Xover: Vad är det för fel på funktionsgeneratorer dom borde väll fungera lika bra som tongeneratorer eller?

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/11/10 :  14:06:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är inget fel alls på dom utan de används av de flesta billiga kommersiella funktions/ton-generatorer vill jag påstå. Skall man testa nåt som frekvensgång eller liknande på en högtalare eller förstärkare funkar det utmärkt. Dock är ju disten kanske 0.5 % eller så i värsta fall vilker gör att det kanske inte lämpar sig riktigt för att mäta dist nåt vidare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000