HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 PC-Program för att mäta frekvenser i ljudfiler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:57:56  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
På träffen hos Cubervoice, hade qcs med sig en häftig manick som han kopplade in i signalvägen, den kunde mäta fas, vilkafrekvenser som spelades etc etc. fullproppat med godis!

Nu undrar jag om det finns nått program till datorn som man kan göra liknande saker med, fast du via ljudfiler; MP3'or Wav -filer och vad man nu spelar upp.

Jag har inte stött på nått sånt program men det borde ju finnas! Nån som har nått förslag.


Behöver inte va speciellt proffisionellt, ska bara "leka" lite.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/11/06 :  23:18:01  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Matlab
Inte lätt men kan nästan allt.

//Magnus
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/06 :  23:54:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Matlab kan allt och lite till. Problemet är att det milt uttryckt har en hög inlärningströskel (jag har använt det i princip dagligen 9 år nu och har fortfarande inte full koll).

Prova demoversion av Cool Edit. Den kan det mest grundläggande såson FFT och fas, det är väl dock inte tänkt som analysinstrument utan mer som "monitor" i realtid.

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/07 :  00:00:05  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ok, tack för svaren, ska testa Cool Edit, matlab verkar ju svårt

Återkommer när jag testat det!

Ed: Företaget bakom Cool Edit, verkar ha blivit uppköpta av Adobe, så nu heter det:Adobe Audition

Adobe kan ju göra bra program, så detta kanskeblir ett riktigt bra program!

http://www.adobe.com/products/audition/main.html

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/11/07 00:03:21
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/11/07 :  10:35:25  Show Profile Send dax a Private Message
Har du tillgång till MATLAB så regerar det(gärna med diverse toolvoxar)! Det går alltid att få hjälp av vänliga själar alternativt den inbyggda hjälpen.

Jag har faktiskt gjort ett program som analyserar frekvenser för olika mätserier, iofs utan hjälp av kommandon från toolboxar (nu fick jag det sagt). Det är inte sååå komplicerat ändå!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/11/07 :  17:58:13  Show Profile Send celef a Private Message
för enklare visualisering funkar spectrogram utmärkt, leta efter en tidig version som är gratis.

sound pollution
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/11/07 :  20:52:35  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
var skaffar man matlab och vad kostar det?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/07 :  22:04:33  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Cool Edit eller Adobe Audition (som det numera heter) var åt rätt håll! Man kunde både se en frekvens-analys (dock var den inte så nogrann neråt i frekvenserna) och en Fas-analys. Nu vill jag leta lite mer avancerade alternativ till Adobe Audition, eller vill ha mer inställningar, behöver inte va mer avancerat för det..

Ska kolla upp spectrogram!

Dock så ser matlab inte ut att va nått intresant för mig, av screenshotsen att dömma.


Bild på Adobe Adutition:



1024x768
1600x1200

/D

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/07 :  23:58:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Matlab tror jag går på runt 25 000 kr för en licens , sedan kostar toolboxarna en del också.

I datorn på jobbet har jag Matlab+en massa toolboxar+Femlab, tror det totalt skulle kosta en bit över 70 000 att köpa.

I praktiken är det naturligtvis ingen privatperson som köper det men det används på i princip alla universitet och många företag. Det finns också en "student edition" som inte kostar många kronor (några hundra tror jag) som man har rätt att köpa om man är student eller lärare. Så summan av det hela är att det ändå är ett rätt vanligt program.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000