HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Thule IA250B
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/06 :  16:26:18  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!!

Nästya vecka får dom in hos den lokala hifihandlaren ett demoexemplar av Thules IA250B från service.

Dock kan jag inte se på hemsidan att det fortfarande säljs. Ej heller i butiker på nätet! Ändå säger dom att de säljs!

Det är ju en integrerar 5-kanalsförstärkare som kan kopplas om till 2 kanaler på nått sätt för bättre prestanda.

Jag får betala 12500,- för den! Dom pratade på att nypriset för den är 23000,- Vet någon om detta stämmer? Naturligtvis tänker jag låna hem den innan o se så att den låtar bra för mig!

Men frågan som lyder är om den fortfarande säljs och är detta ett bra pris? Den är just nu inne på service för att byta elektrolyterna mot keramiska.

Övriga synpunkter på förstärkaren?

tacksam för all tänkbar hjälp!

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:59:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Den nya heter väl 350 om jag inte misstar mig.
Balanserat i tvåkanal är den helt OK.
Priset var ca. 20000:- om jag minns rätt.

Bravo
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/06 :  19:06:12  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
okej! altså köper jag en utgående modell som jag misstänkte! konstigt att dom sa att den fortfarande säljs som nya......

som du säger Bravo så ser även jag IA350B o inget annat

Några synåpunkter angående priset?

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:48:33  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det fanns både IA250B och IA350B ett tag! Läste det i ett gammalt nummer utav Hifi & Musik i förra veckan.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:59:44  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Nu har jag letat i arkiven och har hittat tidningen. I Hifi & Musik #1 1999 så står det en liten notis om att "Danska Thule Audio fortsätter ta fram nya intressant produkter. Nu kommer serien Space och första modellen Space IA250B, en balanserad förstärkare på 2x250W."

Jag var själv intresserad utav en 1-år gammla begagnad IA350B hos Esoterisk-Hifi som såldes för omkring 15.000 (minns ej det exakta priset nu). Och om jag inte missminner mig så finns det två varianter utav IA350B, där den nyare ska vara lite bättre... Undrar om samma sak hände med IA250B?

Risken finns att apparaten har några år på nacken. Så jag tycker att du skall kolla chassinummret på apparaten och därefter kolla med Thule om tillverkningsdatum för att på så sätt vara på den säkra sidan!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:09:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Den kan omöjligen vara ny, den har nog stått ett tag, priset låter lite högt med det i åtanke.

Bravo
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/11/07 :  11:57:13  Show Profile Send 24U a Private Message
IA 250B är ingen aktuell modell. Den enda 250 modell som säljs idag är ett slutsteg som heter PA 250B mk II, så på så sätt finns 250-storleken fortfarande, men i en snöpt variant då de bytt de två bamsiga ringtrafona på vardera 500 kVA mot dito 350.
Då den går duktigt varmt och de tidiga kondingarna var "felspecade" pallade de inte värmen och gav upp med varierande grad av haveri som följd. Byte av dessa och ev rep av följdfel ger en maskin som är brutalt bra, framförallt i balanserat läge.
Har en själv som på privatannons kostade 12.000:-. Är renoverad enligt ovan och spelar suveränt. Verkar helt bottenlös, driver två stora Audience 82 och största centern C122. Dynaudio är inte kända för sin hänsyn mot stärkaren...
Hoppas detta var till någon hjälp...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/07 :  12:29:54  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
hej!

Patrik B: Jag ska faktiskt kontrollera hos Thule när den är tillverkad! tack för tipset!

2_4_U: Jotack det hjälpte mig mycket! Dynaudio vill ju gärna ha en förstärkare utan dess like.

Vad är det som skiljer IA250B mot IA350B? Jag skulle kunna anta att IA350B är den bättre varianten?

Tänkte ju använda IA250B i sådana fall tillsammans med min Pioneer DV747A. Enligt butiken så hör man ingen märkbar skillnad i balanserat som obalanserat läge? Ska man köra balanserat så ska man ju ha en balanserad cd/dvd spelare.

Hur är Thules CD spelare och hur är deras DVD spelare?

Jättetacksam för all hjälp!!!

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

D-Man
Member

90 Posts

Posted - 2003/11/07 :  13:02:06  Show Profile Send D-Man a Private Message
Jag har testat Thule CD 150b Digit II (med uppsampling) och det är en bra CD-spelare. Den är väldigt detaljerad och med mycket driv, men tyvärr var den för ljus för min anläggning. Diskanten blev alltför påträngande. Basen kanske inte heller var av det maffigaste slaget. Men kanske fungerar den bättre i din anläggning och till ditt ljudideal. Försök att låna hem en och testa.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/11/07 :  13:04:53  Show Profile Send drkim a Private Message
Har haft en, kolla gärna tester och bilder på min sida (Direkt länk):
http://hem.passagen.se/drkim/thule.htm

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/07 :  13:14:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Att det inte skulle vara skillnad på balanserat och obalanserat läge är helt fel, skillnaden är stor, balanserat är absolut att föredra.
Jag har själv ägt och kört den i både obalanserat och balanserat läge.

Bravo
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/07 :  13:36:47  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej Bravo!

Vad kul att någon ägt denna produkt!
Hur är din inställning till den? Tycker du att jag gör ett bra val om den nu låter bra och jag blir nöjd eller tycker du att jag ska välja något annat?

mvh johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000