HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med högtalarköp 15-20 kkr sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/05 :  23:08:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag går för närvärande i uppgraderingstankar och planerar att inom den närmsta framtiden köpa ett par högtalare i prisklassen 15-20 kkr. Jag har därför besökt de flesta hifi-butikerna i Gbg och provlyssnat på högtalare som jag endera blivit rekomenderad av butiken, hört lite tidigare eller läst positiva omdömen om här på forumet eller i diverse tidningar. Nu har jag kommit så långt att jag lyssnat igenom min "lista" och har satt ett högst subjektiv betyg på varje högtalare, tanken är att de 2-3 högtalare som fått högst betyg så småningom ska lånas hem för vidare testning.

Betyg (skala 1-5)
B&W 704 4+
Usher M700 MKII 4+
Amphion Creon 4+
Dynaudio Conture 1.8 4
Audiovector M3 Super 4-
Avance signature 3
Infinity Kappa 600 3
Mirage OM-9 2
Dynaudio Audience 82 2

"+" och "-" ska tas med en nypa salt, alla högtalare som fått 4 kommer antagligen lyssnas på igen. Och, bäst jag skriver det igen, betygen är alltså hur väl högtalaren passar MIG, jag skulle lätt kunna leva med alla dessa högtalare då de alla är mycket bra.

Det är som synes en skara respektabla högtalare.

Vad jag vill ha hjälp med är om jag "missat" någon högtalare? Har någon förslag på högtalare som "liknar" någon av högpoängarna ovan i ljudet men som jag ännu inte provlyssnat?
Någon högtalare jag bör ge en andra chans?

Ska tilläggas att alla högtalare provlyssnats med den elektronik som butiken tyckt passar bäst (förstärkare i 10-15 kkr klassen av olika märken).

Kraven är att högtalaren max ska kosta runt 20 kkr och finnas för provyssning i Gbg-trakten.


All hjälp uppskattas

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/05 :  23:12:28  Show Profile Send KennethS a Private Message
Varför inte ett par begagnade Nautilus 804?. Finns för runt 18.0000 til 20.000Kr och lär vara betydligt bättre än B&W 704.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/06 :  04:11:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Eller nya eller begagande Sonus Faber Grand Piano Home, eller on SF stativare för samma summa.

Bravo
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/11/06 :  08:04:03  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
JmLab cobolt signatur 816 (14.500 kr) alt deras större modell 826 pris?, det är i alla fall en högtalare jag föredrar långt framför kappan 600 (vilken jag även lyssnat en hel del på).
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/11/06 :  08:33:40  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Vågar jag rekomendera Linn Ninka.

www.selleri.de
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/06 :  09:36:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tack för förslagen. Begagnade Nautilus 804or har jag tänkt på (även en ny 805 var en möjlighet). Dock har jag fått för mig, rätt eller fel, att Natulius-högtalarna kräver rätt mycket av elektroniken. Jag skulle vilja ha en högtalare som "vanlig" elektronik klarar av (i still med Primare A30.1 eller Arcam A85).

Grand Piano är en möjlighet men ny kostar den rätt mycket här i Gbg (tror Hifi-stllet ville ha 25 kkr för den) så därför har jag inte lyssnat på dem.

Jag vet inte vem som säljer JMLab i Gbg längre? Hifi-Stället har ett par Cobalt 826 inne men det är allt eftersom han kommer sluta sälja JMLab. Har iofs inte lyssnat på dem eftersom han rekomenderade Usher och Dynaudio, kanske vore värt att lyssna på dem?

Linn Ninka måste jag erkänna att jag inte ens tänkt på. Jag bör kanske besäka Tonläget också.

Tack för förslagen Fler idéer?
Jag måste erkänna att jag tycker det är riktigt kul att leta grejer
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/11/06 :  09:47:23  Show Profile Send Tomas a Private Message
Om du kan hitta ett par Audiovector 6 så behöver du inte mycket mer. De är Audiovectors förre toppmodell så man kan få dom till ett riktigt bra pris.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/06 :  09:53:50  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag vet inte vilka som finns i Göteborgstrakten, men Monitor Audio Silver S10 kan vara ett alternativ, men om de passar din smak vet jag inte. Flera i prisklassen, KEF Q7 och Canton Karat M 80DC.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/11/06 09:55:37
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/06 :  10:03:28  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Ninka tyckte jag inte gjorde bort sig på billig NAD-elektronik så bor du inom hyfsat avstånd från Tonläget kan det ju vara en ide att lyssna på dem. Jag tyckte de var betydligt bättre än b&w cm-serie men är rätt nyfiken på om de kan matcha nya 700-serien. Typiskt att hifiklubben lagt ner här i Umeå..

Sonus Faber pratas det ju om överallt här, finns någon återförsäljare av dem i Umeå-området. Eller för all del i Norrland, avstånd är ju en bedömningsfråga om vad som är långt. Skulle gärna vilja höra dem eftersom (nästan) alla har så mkt gott att säga om dem..

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2003/11/06 10:03:58
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/11/06 :  10:38:13  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Om du är inne på JmLab och cobolt serien se till att det är Signature modellen du köper då den är uppgraderad med samma diskant som sitter i electra serien + låda och dämpning skall vara bättre.
816 signature är klassad som bästa köp i Hifi Choice för högtalare upp till 1000 pund och 826 lär inte vara sämre, glöm bara inte att köpa till superspikes (gjorde en otrolig skillnad hos mig).

Högtalaren låter riktigt bra tillsammans med neutrala till lite varmare förstärkare. Har du arcam är det ingen lyckad kombination däremot audio analog, marnatz är riktigt trevligt ihop men även primare fungera bra så länge du inte har en för "kylig" cd och silver kablar.

Lycka till i jakten.
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/11/06 :  10:44:42  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Jag är lite nyfiken av mig och undrar vad som fått dig att sätta de låga betygen? Är de vassa? Bumliga? Dålig 3D osv. Vore skitskojsigt om du noterade det och gärna vad du haft för övrig utrustning vid lyssningen.

Tack på förhand!
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/11/06 :  10:47:50  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Eftersom du säger GBG trakten så rekomenderar jag dig varmt att ta en sväng förbi radiolagret och lyssna på deras Melos (17500kr).
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/11/06 :  11:00:49  Show Profile Send AndersB a Private Message
qsecofr

Du hann före med Melosrekommendationen.

F95toli
På Radiolagret kan du jämföra Melos och Creon.

Anders
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/06 :  12:42:50  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Lyssna även på ett par QRS Mercurius, jag är nöjd med mina.
/Mikaell.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/06 :  12:50:19  Show Profile Send henricsson a Private Message
Säljes Amphion i Gbg?

Lyssna på Aragon2 isf.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/11/06 :  13:01:19  Show Profile Send stargazer a Private Message
Sony: Bossanova Audio i Luleå säljer Sonus Faber. De har f.n. Grand Piano och Cremona på demo i butiken. En IMHO mycket bra affär. Kom igen Sony, det är bara 30 mil från umeå...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/06 :  13:09:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Begagnade ligger SF Grand Piano nog inom ramen "f95toli", så jag tycker att du skall ge dem en chans.

Bravo
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/06 :  13:16:06  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Begagnade Nautilus 804or har jag tänkt på (även en ny 805 var en möjlighet). Dock har jag fått för mig, rätt eller fel, att Natulius-högtalarna kräver rätt mycket av elektroniken. Jag skulle vilja ha en högtalare som "vanlig" elektronik klarar av (i still med Primare A30.1 eller Arcam A85).

Helt sant att det är kinkiga, dock tror jag även den nya "CDM" serien är ganska kinkiga. Beg 804:or eller B&W 704 tycker jag som två bra val. Sonus Faber Grand Piano måste man gilla, lyssna på dem och bilda dig en egen uppfattning, de är inte riktigt min smak även om de är helt ok.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:33:06  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Stargazer:30 mil...ingen match! ..var ju trots allt uppe på hifimässan där för ett tag sedan..har ju släkt däruppe också, får ta med farmor på 87 år i butiken, blir nog spännande

www.linnforum.se
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:02:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu har jag fått en hel drös med förslag. Jag ska nog provlyssna en runda till och lyssna till de nya förslag jag fått här.

Farbror Barbro: Som jag skrev så är ingen av högtalarna dålig, de bara passar inte min smak riktigt.

Högtalarna som fått 2 och 3 fick det av lite olika anledningar
*Avance Signature avlyssnades med Rotel-elektronik (tror jag, det var i alla fall en Rotel-förstärkare). Det är definitivt en bra högtalare men lite väl "varm" i tonen, jag tycker man tappar lite väl mycket detaljer och jag saknade lite i övre mellanregistret (Diana Krall och Heather Nova lät lite "avslaget" om man säger så).

*Mirage OM-9 lyssnades först med en dyrare Sony Reciever(!), stort ljud men lite "bumlig" och konstig balans mellan bas och mellanregistret, diskanten lät dessutom riktigt vass. När jag undrade om det verkligen skulle vara så flyttade vi till en anan uppställning med OM-7 som spelades med Marantz (kommer tyvärr inte ihåg vilken, en integrerad model) det lät lite bättre men fortfarande lite "obalans" ex. "Golden Boy" med Natalie Merchant lät riktigt underligt. Provade också OM-5 (>45000 kr), samma problem där Daniel Lanois "I Love You" från "Shine" mullrade mest.... Tror inte jag och Mirage passar ihop. Synd för jag hade höga förhoppningar efter att ha läst om dem. Det ska tilläggas att det var hos Tele-Hå som inte är direkt kända för bra akustik, jag har dock svårt att tro att det var hela problemet.

*Dynaudio Audience 82. Det är möjligt att jag var lite orättvis mot denna högtalare då jag lyssnade på den i samma omgång som Usher och Conture som jag gillade mycket. Alla dessa högtalare avlyssnades med Vincent SV-233 och en Primare CD.
Jag tycker den låter väldigt vass, ex. i Diana Kralls "The Look of Love" från skivan med samma namn så inleds låten med ett lätt slag på en cymbal(?, vet inte vad det kallas egentlige) som lät nästan obehagligt på dessa högtalare, det är naturligtvis inte det enda jag gick på men kritiken är just mot diskanten. Kvinnliga vokalister fungerade inte riktigt och då det är något jag lyssnar mycket på så är det viktigt.

*Kappa 600. Arcam fMJ-elektronik (samma som Audiovector M3 Super). Trevlig bekantskap som jag förstår att många gillar, basen är riktigt bra men den "tar över" för mycket på bekostnad av de andra registren. Jämfört med Audiovector stod den sig ganska slätt.

Det här är som sagt var inget försök till "objektiva" recensioner. Jag är också lite för ovan vid att ge hifi-kritik för att kunna ge bra beskrivningar, jag hoppas att det ändå framgår vad jag menar.

Rydberg: Jag hoppas att 704-serien inte är lika kinkig, jag har hört dem med Classé elektronik (som ligger långt utanför min budget) och då lät de helt underbart men även med Denon PMA2000 och även då lät de bra. Enligt Hifi-klubben här i Gbg ska de också vara relativt lättdrivna, åtminstone jämfört med Nautilus-serien.

Oavsett vad som händer kommer jag åtminstone låna hem ett par 704or.

704, Usher M700 och Amphion Creon (som för övrigt spelade bäst med förhållandevis billiga Micromega i det mindra rummet på Radiolagret, de lät inte alls lika bra med Quad i det stora rummet, akustik är viktigt!) är bäst hittils av de jag provlyssnat.

Återigen, tack för alla tips!









Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:34:24  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Totem model 1, helt underbara små högtalare

ge dem en lyssning, tror inte du blir besviken

h
micke
Go to Top of Page

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/07 :  00:06:45  Show Profile Send musiclover a Private Message
Sony> RC Ljud & Bild i Umeå säljer Sonus Faber.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/07 :  00:35:27  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
f95toli,
Har du missat att besöka Stridbeck?
Han finns nära ditt jobb.
http://www.stridbeck.com

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Ummagumma
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/11/07 :  08:04:23  Show Profile Send Ummagumma a Private Message
f95toli:
"*Dynaudio Audience 82. Det är möjligt att jag var lite orättvis mot denna högtalare då jag lyssnade på den i samma omgång som Usher och Conture som jag gillade mycket. Alla dessa högtalare avlyssnades med Vincent SV-233 och en Primare CD.
Jag tycker den låter väldigt vass, ex. i Diana Kralls ...."

Är inte Vincent SV-233 lite åt det vassa hållet?
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/11/07 :  08:32:20  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Vincents prylar är inte vassa, snarare lite småmörka i klangen.

Jag har också upplevt dynaudio´s audience-serie (i mitt system/rum) som något för påstridig/vass i diskanten vilket blev jobbigt i längden.

Mvh Micke
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/07 :  08:56:52  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
musiclover: Tack för tipset!
Men nu ska jag sluta spamma f95toli:s tråd..

www.linnforum.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.02 sekunder. Snitz Forums 2000