HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lådmaterial till fullregisterhögtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/11/05 :  23:04:11  Show Profile Send kjb a Private Message
Viket eller vilka material (kanske kombinerade) är de bästa till högtalare? Och då framförallt bas/mellan/diskant

Den gamla hederliga MDF:en, plywood, diverse träslag, betong, någon sorts keramik, plast, aluminium m.m.

Jag är lite sugen på en betongkonstruktion, vilka positiva och negativa egenskaper har materialet för användning till en fullregisterhögtalare?
En stabilare konstruktion är svårt att få, kan tyckas. Bara ljudet inte färgas av betongens egenresonans.

Kanske någon blandning av material kan vara att föredra?

Krells högtalarkabinetter är av aluminium, ett material som också borde lida av högfrekventa resonanser. Men för dem så tycks det fungera.
Finns det någon studie kring materialval och resonanser på nätet eller i tryckt form att tillgå?

Alla förslag och ideer är välkommna
/Joel

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/11/05 :  23:09:18  Show Profile Send daja a Private Message
"Och då framförallt bas/mellan/diskant "

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/11/05 :  23:17:12  Show Profile Send celef a Private Message
ämnet har avhandlats tidigare (leta i arkivet), experternas råd var en sandwich av två likadana material (mdf eller plywood eller... är utmärkta material) med ett mellanlager av sand eller dämplim

sound pollution
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/11/05 :  23:26:25  Show Profile Send kjb a Private Message
:) Det blev lite konstigt. kanske skulle ha skrivit bas & mellan & diskant i stället :)

Jag är helt enkelt intresserad av olika material till fullregisterhögtalare. (nu upprepade jag mig igen... )

dvs. skall inte bygga en subbaslåda, som knappast kommer att framkalla några högfrekventa resonanser i hårdare material (tex betong).

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/11/05 :  23:33:53  Show Profile Send daja a Private Message
Vad jag tyckte var roligt med "Och då framförallt bas/mellan/diskant" är: Vad finns det mer???

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/11/05 :  23:57:24  Show Profile Send kjb a Private Message
daja, Jo som sagt det blev lite konstigt...det finns ju inte så mycket annat att välja på :)

celef, tack, jag skall leta i arkivet :) kanske hittar någonting som jag missat att läsa tidigare.
Men jag är egentligen ute efter lite mera exotiska lösningar.
Säg betong, som ni förstår så har jag fastnat lite på det.. det måste väl på något sätt gå att tämja eventuella resonanser i betongen. Tex. att klä en betong-baffel med bitium och därefter läder på det och få lite sonusfaberlook... på sidorna kan man lägga på ett lager trä eller kanske polerat aluminium med nåt klet mellan.
Jag vill bara inte fastna i gamla hjulspår. Har redan byggt en högtalare av dubbla lager mdf (visserligen ingen sand eller dämplim mellan) och det blev riktigt bra, men det går väl göra bättre, snyggare, speciellare :)

Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/06 :  01:44:45  Show Profile Send Softman a Private Message
Jag har en golvstående 2-vägare med 4mm ekfaner + 2*19mm MDF med resonans dämpande lim emellan, baffeln består av 30mm MDF + 32mm Stavlimmad ek med samma lim emellan. Toppen på högtalaren är som sidoväggarna med undantag för faneret som är bytt mot en 8mm tjock svart glasskiva limmad med samma lim. Alla inneväggar är klädda med 4mm bitumenmatta limmad med dämplim.

Jag är otroligt nöjd med resultatet...

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/11/06 :  08:04:58  Show Profile Send kjb a Private Message
Det låter som en ordentligt byggd (och snygg!) låda softman. Den måste väga en hel del oxå , inte alltid men ibland kan man säga: kvantitet = kvalitet :)

Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/06 :  08:31:13  Show Profile Send Softman a Private Message
Den är ca. 1m hög och 23cm bred...baffeln lutar 6,5 grader...djupet i (längst ned ) är ca. 35cm.
Det finns en sluten kammare på 4liter i botten av högtalaren som innehåller finkornig sand.

Totalt väger varje högtalare närmre 52kg.

Jag skall skapa en tråd vid ett senare tillfälle där jag kommer att beskriva mitt projekt med bild och text.

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:42:48  Show Profile Send subside a Private Message
Problemet med betong är väll inte dennas egenfrekvens då det krävs mycket möda för att få detta i svängning. Ne problemet är dem stående vågorna mellan parallella väggar som inte dör ut på grund av just det att väggarna inte svänger. Och detta påverkar elementet kraftigt eftersom det är det enda i lådan som svänger så den får ta allt. Folk som vet mer om ämnet får gärna rätta mej här.

Tror då hellre på en sandwich konstruktion som softman har byggt.
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:33:40  Show Profile Send kjb a Private Message
Ok. Jo jag har hört liknande kommentarer av andra.
Fast till en TL så borde det vara utmärkt. Eftersom energin leds ut bakvägen så att säga.

Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:46:40  Show Profile Send mac a Private Message
I denna tråd diskuteras det mycket om diverse lådkonstruktioner.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19062&SearchTerms=,dämplim
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2004/07/26 :  20:02:58  Show Profile Send Joav a Private Message
Hej!
Hittad tråden i med sök funktionen...
Hur blev högtalarn, i vilket material???
Jag tycker det är kul med material och här kommer några galna alternativ:
gjutjärn, har bra dämpning, stbilt och borde ha en hög egenfrekvenz
HDF som MDF fast hårdare, borde ha högre egenfrekvenz
kolfiber??? med hjälp av fibrerna kan man styra kraften. Detta skulle kunna göras så att vibrationerna möts och tar utvarandra.
Finns det någon mer mer materia kunskap som kan rätta mig om jag har fel...
Andra förslag på galna materia skulle vara roligt!!!

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000