HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Edison 60 +sub = hur f*n gör man då??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/11/05 :  20:01:15  Show Profile Send Wacko a Private Message
Hur skulle en sådan koppling gå till????

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/05 :  20:05:30  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Troligen kopplar man ena (eller båda?) frontkanalen via subben, så filtrerar subben bort de övre å använder de lägre tonerna.

Tror det kallas högnivå ingång, inte riktigt säker..

Nån annan får vidareutveckla det


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/11/05 :  21:39:46  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej!

Jag har en Edison Triod och har den kopplad till en aktiv sub = fungerar bra.

Om subben har högnivåingångar kopplar man in en tvåtrådskabel till varje högtalaruttag.

Min sub (REL) har ett 3-polsuttag, v+h+jord, vilket var lite knepigt med Trioden som är att betrakta som två separata förstärkare i samma låda, utan gemensam jord. För mig brummade det därför när jag första gången kopplade in subben.

Jag konsulterade Erik Anderson som sa att det bara var att koppla ihop jordarna på högtalarutgångarna. Han sa att han hade en känsla av att det var bättre med separata jordar, men att det troligen inte gick att höra någon skillnad.

Om du är minsta osäker kan säkert Erik råda dig också. Men om du har ingångar på subben med två + och två minus bör det fungera direkt.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/11/06 :  11:15:42  Show Profile Send Wacko a Private Message
hmmmmzz har du några bilder på kopplingen??? skulle vara kul/bra att se Ang. Erik Andersson så har jag försökt att prata med honom om det , men bemötes på ett ganska tråkigt sätt, han var sur å jag fick känslan han inte ville annat än slänga på luren Det ända jag frågade var om man kunde koppla en sub och hur man skulle göra.... Han kanske hade en dålig dag vad vet jag!!!

Edited by - Wacko on 2003/11/06 11:16:19
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/11/06 :  11:58:47  Show Profile Send yak52 a Private Message
Jag har goda erfarenheter av Erik. Har är en personlighet, men det finns det flera av inom detta område.

Om du vill kan du ringa mig på 070-6421578, så kan jag berätta det jag vet om denna inkoppling.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000