HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur billig kan en stereo bli?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/11/05 :  11:32:07  Show Profile Send Calle G a Private Message
Mycket snack om dyra prylar här och det är kul tycker jag. Men nu ska jag köpa nåt att ha på jobbet och då får det inte kosta mycket... samtidigt som jag förståss vill ha bra ljud!

Så frågan är - hur billig kan en stereo bli och fortfarande ha någon form av HiFi kvar? Med bra bas, rent och fint ljud, och någorlunda bra tryck utan att gå till överdrift? CD-spelare, förstärkare (med radio) och högtalare ska ingå i ett sådant paket, man kan väl möjligen ta bort CD-spelaren eftersom den går att hitta i datorn men helst ska allt med...

Mest kostnadseffektivt är det ju att köpa begagnat, men vad? Och hur mycket bör man lägga? Hur långt kommer man med tex 1000kr?

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/11/05 :  11:35:44  Show Profile Send Skiier a Private Message
Hörlursförstärkare och ett par sjyssta lurar kanske är bättre på jobbet?

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/05 :  11:44:50  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det låter som en Tivoli Audio....modell 1 eller 2

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/05 :  12:54:28  Show Profile Send lasselite a Private Message
Ställ frågan på DIY oxå, skulle vara intressant att ta del av en sammanfattning sen.
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2003/11/05 :  12:55:19  Show Profile Send Munge a Private Message
Är det någon som har lyssnat på Model CD? Är den i nivå med Model One & Two, eller är det en simpel bilstereo som de har stoppat in i en låda och säljer för dyra pengar till ovetande som hoppas på en Kloss-produkt?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/05 :  13:02:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
Modell CD är riktigt bra och ligger i samma nivå som de andra modellerna, den ska ju kopplas till en Model Two för den har ju ingen förstärkare eller högtalare i sig själv...
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/11/05 :  13:13:39  Show Profile Send Calle G a Private Message
Tivoli Audio ser ju söt ut. Men kan den verkligen låta något vidare? Jag har nån fånig ide om att man måste ha åtminstone något av stor låda, stort element eller hög effekt för att få ut någon bas att tala om...

Tilläggas bör att vi sitter 4 personer i ett någorlunda stort rum, som alla vill njuta av välljudet (och slåss om musikvalet ;). Så lite mer tryck än Tivoli vore kanske önskvärt.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/05 :  13:28:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle då rekommendera TEACs lilla retrostereo, den låter riktigt bra !!! Bättre än Tivoli och där har man en låda med allt i, det finns oxå ställbar bas så man kan justera in den efter placering och rum... Men den hammnar på runt 2600:- ungefär...
Men tivoli kan ge bra ljud den med, dock med lite lägre bas, om man nu inte kopplar in Tivoli Sub, men då rasar vi iväg i pengar direkt

Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/11/05 :  13:29:16  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Tivoli låter inte alls illa, men något disco är det ju inte såklart. Onkyo, Denon och Teac har i alla fall haft rätt bra små serier. Tryck och naturnära ljud brukar ofta vara svårt att kombinera för en billig penning. I övrigt så stämmer det (tyvärr) att vikt och storlek överbetonas på bekostnad av "bra ljud" i jakten på just "bra ljud". Allt detta är min egen uppfattning och ingen allsmäktig sanning.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/11/05 :  14:21:43  Show Profile Send Calle G a Private Message
TEACen har jag sett i ett skyltfönster, jätteläcker juh!

Men av någon anledning verkar ni ha läst "och den måste vara snygg" någonstans i mitt första inlägg. Inga sådana krav finnes! En av fördelarna med att ha stereon på jobbet är att det inte finns någon som helst WAF att ta hänsyn till.. :)

Så. Stora svarta lådor - OK. Fula skrymmande högtalare - OK. Det enda jag vill ha är ett så bra ljud som överhuvudtaget är möjligt - för typ en tusing. Begagnatmarknaden lär vara bästa källan men jag vet inte alls vad jag ska leta efter.

Sen FÅR det gärna se bra ut också... :)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/06 :  05:10:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
Generellt med krav på kvalitet skulle jag säga 15000:-, prutmånen beror sedan på kompromisser och prioriteringar.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000