HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vinyl & jordbrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:27:27  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jag har fått jordbrum när jag ska spela vinyl
det är när det är tyst och jag valt skivpspelaringången på förstärkaren det blir ett jävla brummande och jag vet inte vad det kan va... jag har för / slutsteg ståendes på varann .. kan det vara det som stör ?? har inte dirke tprovat nåt än utan tänkte kolla här först om det är nån som vet nåt konkret... antennkabeln störde förut men det har jag åtgärdat så det är nåt annat...

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/11/04 :  22:04:41  Show Profile Send €riC a Private Message
Har du en separat jordkabel från spelaren?
Vad är det för spelare du har? En del spelare med chassie (eller del av chassie) i metall är bara jordade i detta. Min erfarenhet är att det funkar bra mycket bättre med en kabel direkt från armen till förstärkaren. Det skulle också kunna vara så att du har en gammal spelare med risig motor, eller ja, den behöver kanske inte vara risig det kan ju vara gummiuphängningen den (eventuellt) sitter i som är risig också. Om den vibrerar mycket så kan chassiet och tallriken/tonarmen också vibrera och pickupen tar upp dessa vibrationer. det kan låta som jurdbrumm.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/11/04 :  22:13:48  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Var står spelaren?
Närheten till ett trafo (även i t.ex. en lampa) kan ge störningar som tas up av pu:n.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/04 :  22:44:34  Show Profile Send skalet100 a Private Message
spelaren är relativt ny, en thorens 190 (ingen värsting men duger så länge). den står på min stereobänk långt ifrån närmaste lampa iaf å det borde inte finnas nå annat som stör.. det blir ju iaf tyst när man kopplar bort skivspelaren så det borde ju itne vara nåt som stör förstärkaren... har inte hört det så här förut heller... nå andra förslag ??
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:09:58  Show Profile Send €riC a Private Message
Nej det är nog inget som stör förstärkaren, däremot kan det ju vara en transformator i tex förstärkaren som stör spelaren/pickupen. Prova att flytta på spelaren, en meter eller så, ifrån de andra grejerna och se om den påverkas då också. Är det så så kan du ju undersöka vilken/vilka av de övriga apparaterna som stör och flytta dem längre ner i racket eller nåt. Det kan, som jag skrev, också hjälpa med en separat jordkabel till förstärkaren om en sådan inte finns (vet inte hur det är med just thorens td190).

Lycka till!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:11:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det vanligaste problemet är just att jordkablen är inte ikopplad den kan också vara trasig eller avbruten har själv varit med om att den var av (kallödning) inne i plinten. Mitt tips är att du öppnar och först visuellt ser om du hittar felet annars får du mäta dig fram. Om du har separat jordsladd se till att den sitter i förstärkaren detta är ett vanligt fel som alla gör någon gång.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/11/05 :  14:36:44  Show Profile Send skalet100 a Private Message
skivspelaren står ju en liten bit ifårn förstärkaren (c:a en halvmeter) åtminstone och det har den jämt gjort.. separat jordkabel finns det... ska kolla om den gått sönder... är väl bara å kappa den isf å sätta på ny kontakt... har precis flyttat runt spelaren så det kan ju hänt nåt
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/11/05 :  17:37:42  Show Profile Send €riC a Private Message
Då är det med största säkerhet jordkabeln det sitter i.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000