HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 lådbygge!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/11/04 :  11:21:33  Show Profile Send bjurta a Private Message
jag skulle vilja veta lite mer om lådbygge!
jag ska bygga, men jag känner mig inte tillräckligt säker för att börja.
det vore bra om nån kunde berätta vad som oftast kan gå fel och vad man ska tänka på extra mycket.
enligt mig själv så är jag nog det bästa exemplet på amatör när det gäller hifi. men jag vill bli bättre!!
hjälp mig!!!

björn ohlsson

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/04 :  12:55:38  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Det bästa är ju att du bygger ProAc klonen eller HFLS-1 lådorna längst upp på DIY sidan om du inte har så bra koll.
Alternativt kan du inhandla ett program som gör lådberäkningar och ett program som beräknar delningsfilter och sen testa dig fram själv, det kommer vara tidskrävande men roligt.

Steg 1 är nästan att du försöker komma på vilka element som du vill ha och om det ska vara en 3 eller 2vägare.
När du kommit så långt så kan du utvärdera dom elementen i ett bra program typ LSP CAD eller be någon på forumet att testa åt dig.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/11/04 :  15:04:18  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Håller med LaZyWorM om nämnda byggen, där få du massor av information om hur dom byggts osv. och sen att du får ett bra resultat själv också gör ju inte saken sämre.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/05 :  13:09:15  Show Profile Send lasselite a Private Message
Börja med något litet men med avancerad form, så att det inte blir så dyrt att göra fel men att du ändå lär dig mycket. Lycka till.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/11/07 :  00:14:47  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
vadå lådbyggen???? Menar du chassiet eller ytterskalet ??
skalman

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000