HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar på golvet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/11/04 :  08:51:04  Show Profile Send linq a Private Message
Köpte för inte så länge sedan en bra stereobänk och lyftet var väldigt stort i jämförelse med min tidigare IKEA-lösning. Ett lika stort lyft fick jag dock igår då jag la överflödig högtalarkabel på förstärkaren så att högtalarkabeln hänger i luften mellan bänken och högtalarna. Jag antar att vibrationer inte är bra för högtalarkabeln heller. Om ni inte provat detta så är det ju ett rätt billigt tweak om det även funkar för er.

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/11/04 :  09:22:39  Show Profile Send Skiier a Private Message
Att lägga överflödig högtalarkabel på förstärkaren låter inte optimalt...

Kabellyftare har väl dikuterats innan, mellan voodoo-folket och matematikerna.
Själv har jag aldrig märkt någon skillnad och kan knappast förstå hur det skulle
kunna bli någon skillnad rent teoretiskt. Men, som alltid, vare sig det är
placebo eller ej, så länge man själv är nöjd så är allt frid och fröjd =)

Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/11/04 :  09:33:25  Show Profile Send linq a Private Message
Hade faktiskt inte heller förväntat mig en förbättring. Men jag är å andra sidan ingen matematiker heller utan föredrar att lyssna mig till eventuella förbättringar... :)
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/11/04 :  10:05:34  Show Profile Send crion a Private Message
Det där funkade hos mig också, statisk elektricitet/vibrationer vet inte varför det funkar. Men det gjorde det hos mig. Fick mer luft i ljudet. Mina kablar nuddar aldrig något annat än uttagen på stereon och högtalaren plus den handduk/filt som ligger på en skiva 30cm upp i luften.
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/11/04 :  10:46:38  Show Profile Send linq a Private Message
Mer luft i ljudet passar in på den förbättring jag upplevede också...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/04 :  10:49:52  Show Profile Send Larsho a Private Message
Lägga överflödig kabel på förstärkaren, det är nog inte
att rekommendera i längden

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/11/04 :  10:53:43  Show Profile Send linq a Private Message
Nej, det är ingen permanent lösning. Finns ju många andra lösningar, t.ex. att klippa av kabeln till rätt längd eller som crion gjorde.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/04 :  11:06:23  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det låter som en mycket bättre lösning såvida inte
kabeln är jättedyr förstås

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/05 :  05:42:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag förstår inte hur det kan bli bättre av att lägga nåpgonting på förstärkaren, det borde ju bara orsaka mera problem av det slag man vill ha bort, såvitt inte något värre störde där högtalarna låg tidigare.
Skulle avskiljande av kabel ha någon betydelse, så borde den ju isoleras från andra störkällor så gott det går som apparater, golv och nätkablar osv.

Bravo
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/11/05 :  08:48:02  Show Profile Send linq a Private Message
Önskar jag aldrig hade skrivit något om förstärkaren eftersom det inte var poängen här *suck*. Jag kunde lika gärna lagt överflödig kabel på ett ledigt hyllplan som en temporär lösning... Poängen var att frigöra kabeln från golvet, och som jag skrev så lär det ju inte funka för alla. Jag kommer dock aldrig ha högtalarkabel på golvet igen.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/05 :  12:47:19  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jomenalltså, om du snurrar ihop högtalarkabeln på förstärkaren så menar nog de flesta matematiker här att det kan ha mer påverkan på ljudet än om du lyfter upp kabeln från golvet. likaså om du kapar kabeln eller bara snurrar ihop den (spole light).

"plus den handduk/filt som ligger på en skiva 30cm upp i luften." hur hög WAF har den lösningen:) måste bli väldigt gosigt ljud:)

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/06 :  04:56:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Exakt att flytta kablarna från golvet till förstärkaren låte lite som att bota Fan med Belseebub, eller om du så vill, byta problem i lindrigaste fall.
Däremot om golvet påverkar, vilket jag inte har en aning om, så borde det vara logiskt att lyfta upp dem, men inte till andra störkällor.

Bravo
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/06 :  11:32:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja,mina kablar är så korta att de inte räcker om de skulle ligga på golvet, så därmed är det problemet ur världen.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/06 :  12:06:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Den här historien har dragit mig för att berätta för den verkar osannolik men den är sann för mig eftersom det är vad jag hört/upplevt. Välj sjäv vad du tror.

Jag har prövat lite olika placeringar av absorbenter i mitt rum nyligen och i det jobbet så hamnade de under en tid så att stereobänken flyttades något. Eftersom det var under en tid av nära nog ständig omplacering av absorbenterna så orkade jag inte hänga upp/separera kablarna som jag brukar ha.
Ljudbilden föll ihop pladask.
Absorbenterna åkte snabbt tillbaka där de stod innan men bänken kablarna var kvar.
Ljudbilden var lika platt.
OK, tillbaka med bänken (10cm) och kablar, separarade och upphöjda.
Ljudbilden kom tillbaka, stor och ljup.

Jag har ingen aning om vad exakt skapade detta men NÅGOT var det. Det kan ju lika gärna varit bänken som kablarna, välj själv.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/11/06 :  13:05:13  Show Profile Send linq a Private Message
För mig var det lite annorlunda eftersom jag gick från en ganska platt ljudbild(tycker jag nu) till en mycket djupare. Bekymrar mig inte så mycket över varför det kan fungera utan är mest nöjd med mitt nya ljud :).
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/11/06 :  15:40:48  Show Profile Send Klenkar a Private Message
jag låter min familj stå och hålla kablarna i luften, under tystnad dock, när jag lyssnar. Helt otroligt, vilken skillnad! Ljudet och samkvämet, kan det bli bättre.
mvh
ps. den gamle dominik, den nye

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/11/06 15:41:23
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:11:16  Show Profile Send linq a Private Message
Har nu även min JPC strömkabel separerad från golvet. Ska inte säga att förbättringen var lika stor men det var inte långt ifrån.
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:31:41  Show Profile Send daja a Private Message
Tvekar starkt på att kablars ledningsförmåga försämras då de vibrerar. Ge mig en matematisk formel innan jag ska tro på det!

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:52:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Daja, jag ger dig inte en matematisk formel, men en liten förklaring ska du få.
En ledare som rör sig i ett magnetfält ger en elektrisk kraft som inte är önskvärd i en signal, högtalar eller strömkabel i en hifianläggning.

En ledare som vibrerar i ett magnetfält uppför sig alltså precis som en generator eller en mikrofon (eller en vinyl-pickup).

Magnetfält finns alltid mer eller mindre mycket av överallt och mer än i naturen i närheten av en massa apparater.
Ettt betonggolv har en hel del armeringsjärn som är mer eller mindre magnetiskt. En heltäckningsmatta har mer eller mindre mycket statisk laddning. Magnetfältet avtar snabbt med avståndet från källan.
Lyft upp kablarna från ett golv så har man dels avståndet och även an minskning av vibrationer i kablarna.
Man kan också bygga kablarna på ett sådant sätt att dom inte kan vibrera så mycket.

Ju bättre anläggning desto tydligare blir en sådan störning som vibrerande kablar ger.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/06 :  18:55:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jorma

Det låter ju logiskt men det måste väl spela en viss roll
vad man lyfter kablarna med eller det duger med vad som helst

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/06 :  19:09:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Vad som helst är bättre än inget, så länge det inte är ett magnetiskt material, eller ett material som kan bli elektrostatiskt laddat. Och det beror också på hur kabeln är byggd. Avståndet mellan uppallningarna har också betydelse, men det är olika för olika kablar som måste provas fram.
Porslinspallar finns som är bra till vissa kablar.
Och gummisnoddar i en bygel kan vara bra till andra.
Jag använder en typ av skärm i mina signal och högtalarkablar som dämpar nästan lika effektivt som om jag hade använt blypulverfyllning i kablarna.
En styv kabel kan det bli värre att dämpa.

Jag använder inte uppallning själv då jag har trägolv och träbjälklag som inte är magnetiskt och kablarna ligger direkt på trägolvet. Men jag är noga med att hålla avstånd mellan dom olika kablarna.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/06 :  19:21:01  Show Profile Send Larsho a Private Message
OK tackar tipsen Jorma, kanske dämpkuddar kan vara något ??
de är ju inte så dyra i alla fall

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/11/06 :  20:20:21  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
själv så använder jag ett billigare alternativ, men minst lika bra som dämpkuddar under mina högtalarkablar, nämligen skumbananer!

Detta twek hörs extra klart o tydligt på Bob dylans, blood on the tracks- låt 4.

Lyssna får ni se!

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/06 :  20:58:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dämpkuddar kan vara ok. Träbitar också.

En lite exklusivare variant är ett antal Shakti stones
Kanske i kombination med dämpkuddar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:13:56  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jorma

Träbitar är ju lysande, att jag inte tänkte på det
det är väl bara att fixa till ett par träbitar och testa

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/06 :  22:55:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Franssons skumbananer ä gott

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000