HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Problem med dämpning.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2003/11/04 :  00:56:12  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Jag har nu ikväll testat att dämpa den första ljudreflexernan från sidovägarna i mitt lysningsrum. Resultatet blev väl inte någon höjdare direkt. Jag tog helt enkelt en bit glasfiber som var ca 5cm tjock och 1.5 kvadratmeter stor ungefär och prövade att spegla den mot min lyssningsplats. Jag upplevde att ljudet blev burkigare och att diskanten otydlig. Jag skulle tro att det beror på att jag bara dämpar ljust diskanten och övre mellanregistret medan övriga toner ej dämpas i någon högre grad. Vad föreslår ni att man skall bygga för att bli av med den första reflexen från sidoväggarna och dämpa över ett större register? Dålig bild på rummet [img][http://bildarkiv.hififorum.nu/Danne72/2]

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:02:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det verkar skumt. Andra dämpare har just avhandlats i en annan tråd där du får de bästa tips JAG vet.

Sen kan effekterna av dämpning bli lite olika beroende på vad du egentligen hör. Vad jag menar är att kanske hör du bättre hur det egentligen låter, kanske hör du att du behöver placera om högtalarna lite, kanske hör du någon mekanisk resonans någonstans. Vad vet jag.

Ge inte upp utan pröva att lyfta in två madrasser för att kolla hur ännu mer dämpning låter. Pröva också att ställa de bakom dig och bakom högtalarna för att få olika jämförelser att leka med.

Berätta vad som händer i fortsättningen så får du mer hjälp då.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/11/05 :  23:03:11  Show Profile Send celef a Private Message
jag har nog lite av samma erfarenhet, låter mkt mer naturligt i mina öron med högtalare med god spridning som får reflekteras i begränsningsytorna.

sound pollution
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/05 :  23:18:07  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag kör med profilerat dämpskum som är ca 40-50mm tjock, 1000 hör och 400 bredd och det har funkat skitbra varje gång jag prövat. Har haft allt från revelator (sprider inte så bra..) tills nu då jag har Focal som sprider otroligt bra men det var större skilland med Focalen faktiskt.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000