Author |
Topic |
|
ekenberg
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 22:18:05
|
Jag är lite ny inom området HiFi men har sysslat en del med HemmaBio tidigare. Har funderat lite över att köpa en begagnad TAG McLaren AVR32R (AV Processor). Och däremot köpa mig två stycken slutsteg. Ett slutsteg som ska driva fronthögtalarna (med HiFi karaktär) och ett slutsteg som ska driva centern och de bakre surround högtalarna (HemmaBio karaktär). Men undrar jag om ni har några tips eller idéer på om jag gör rätt som köper mig ett AVR32R? Och vilket slutsteg skulle jag sådana fall välja för att driva fronthögtalarna för att få bra HiFi känsla i bygget och finns det andra lösningar som är bättre? |
Mathias Ekenberg - En snus? Ja tack |
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 22:25:36
|
I kombination med AVR32R skulle jag nog komplettera med en integrerad tvåkanals förstärkare med "theater bypass" funktion. Eller satsa mer krut på bioförsteget.. |
|
|
ekenberg
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 22:35:06
|
Hmm, okay... Gjorde inte saken mycke bättre, hehe :) Man andra ord skulle jag inte till och börja med kunna köpa mig en AVR32R och ett bra HiFi 2-kanals slutsteg och driva fronthögtalarna genom dessa och på så sätt få en bra HiFi upplevelse till min musik? |
|
|
ekenberg
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 23:14:08
|
Vad anser ni om att kombinera försteget TAG McLaren AVR32R med ett slutsteg från Thule, modell PA250B? |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 23:22:33
|
ekenberg: Har du lyssnat på AVR32R i 2 kanal? Det finns ju många olika försteg/processorer i den pris klassen med olika karaktärer och kompromisser när det gäller 2 kanal. Om du inte behöver alla nya format utan kan nöja dig med DD och DTS så skulle jag titta på EAD bio försteg som är väldigt trevliga i 2 kanal, där finns som hos många andra, instegs modeller med uppgraderings möjliheter. Nackdelen med EAD är väl att det inte längre finns någon svensk återförsäljare, vilket innebär dyra reperations och uppgraderings kostnader.
Dom flesta tillverkarna gör ju nu för tiden 1,2,3 och 5 kanals slutsteg, så mitt tips skulle bli ett 2 kanals och ett 3 el 5 kanals, el ett påkostat 5 kanals beroende på om du ska köra 5.1 el 7.1.
Du skriver inte vilken prisklass du letar steg i, men med tanke på hur avancerad processor du kikar på så antar jag att du vill ha slutsteg i lite "klass"!? Proceed gör ett väldigt trevligt slutsteg som heter Amp2 resp 3 och 5. Jag har lyssnat på deras 5 kanalare (amp5) och blev mäkta imponerad!
/Amund
Edit: Jag har haft Pa-250b och använt det till flera olika processorer men tyckte att det spelade klart bäst ihop med deras egna Pr-250/350. När jag körde det ihop med både Tag och EAD så ville det inte riktigt stanna 5 kanaler i tysta partier i filmen, utan bytte tillbaka till 2 kanals läge. Då var det manuel mode som gällde... Tänk även på att Thule kräver att du har separata utgångar för front/stereo samt front/surround från din processor. |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
Edited by - Amund on 2003/11/03 23:29:27 |
|
|
ekenberg
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 23:36:55
|
Amund: Jag har lyssnat en del på AVR32R, men tyvärr inte i 2-kanal. Bara som hemmabio, men du har nog rätt, eftersom jag vill ha en hemmabio med en bra hifi-karaktär så ska jag nog också se mig om efter andra lösningar än just TAG McLaren. Jag har kollat in en del Thule Audio produkter också, men har aldrig fått något tillfälle till att lyssna på dessa. Men jag har hört från andra människor att deras produkter ska vara riktigt bra både inom hifi och hemmabio. Jag har själv lagt en buget på ungefär 25 000 kr, så det mest intressanta alternativet för mig är att köpa begagnat. Vilket jag också anser att man får mer för pengarna om man gör det. Men frågan är som sagt om man ska satsa på ett 2-kanals slutsteg som just är bra för HiFi eller om man kan hitta en 5.1 eller 7.1 kanals slutsteg som klarar av båda delarna... Men precis som du säger att det ska vara lite "klass" i utrustningen för jag jade tänkt att jag skulle börja bygga med en bra förstärkar del och därefter utöka framåt... |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 23:48:01
|
När jag hade Pa-250b så lånade jag en väns Pr-350, och för vad man får betala för Pr-250/Pa-250 begagnat så tycker jag absolut man får mycket välljud för pengarna både i 2 och 5 kanal! Pa-250b lät mycket bättre med Pr-350 än med den mer än dubbelt så dyra EAD!! Men efter att ha testat andra slutsteg så behöll jag min EAD då jag tyckte den var bättre än Pr-350, fast med ett annat märke på slutstegen... (Det här blev krångligt) Men gå in till någon butik och lyssna på denna kombo först innan du slår till på en begagnad, för det är inte alla som gillar det lite karaktiserade Thule ljudet. Jag personligen är en av dom som gillar det, men det finns många som absolut inte gör det oxå. |
/Daniel
Edited by - Amund on 2003/11/03 23:49:58 |
|
|
ekenberg
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 23:53:25
|
Amund: Jag tackar så mycke för hjälpen, jag har hittar en annons på Thule PR250B + PA250B, för en 25.000 kr, så det blir väl ett besökt hos HiFi Klubben skulle jag tro inom de närmaste dagarna för att ta reda på om det är något för mig då. Så du säger att Thule har ett karaktiserat ljud, skulle uppskatta om du ville förklara det lite bättre för mig. Men visst sen håller jag med dig om att det är en given punkt att man går och lyssnar på ett system som man är intresserad av innan man slår till. Man köper trots allt ett system som man ska leva med ett bra tag i sitt liv och arbeta vidare med... |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 00:14:09
|
Alltid kul och kunna hjälpa till !
Om jag ska beskriva ljudet i Thule... Tycker det drar lite åt det mörka hållet med rör acosiationer(stavning?), dock har jag aldrig lyssnat på hel rörs stärkare utan tycker det har en del liknader med dom rör hybrider jag lyssnat på. I 2 kanals läge så har Pa-250b kraft i massor och orkar ta fram en hel del detaljer förutom i dom högsta frekvenserna just pga av att det lutar lite åt det mörka hållet.Måste väl säga att Thule färgar ljudet en del och det är väl det som många inte gillar. En annan fördel med Thule hembio elektronik är väl att det ska låta väldigt bra tillsammans med deras cd, vilken vet jag inte och det har jag inte hört själv, utan jag har för mig att tidningar osv lovordat den kominationen. Nu finns det säkert andra som inte håller med mig om ljudet på Thule, och kanske inte heller du efter å ha lyssnat själv, men detta är min åsikt.
25000:- borde du kunna pruta några tusenlappar på. Har sett Pr-250 för 10000:- och Pa-250b för så lite som 9000:-
När det gäller skillnaden mellan 250 och 350 så har jag haft Pa-350 sida vid sida med 250 och kan inte skillnaden berättigar ca 10000kr pris skillnad! Lite mer kontroll i 350 kanske. Pr-350/250 kan jag inte uttala mig om då jag bara lyssnat på 350. |
/Daniel
|
|
ekenberg
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 00:20:54
|
OK, där ser man. Min pappa investerade i en Harman Kardon AVR7000 när den va alldeles ny och den uppskattade både jag och han eftersom vi ansåg just att den va lite mörkare, hade det där amerikanska i sig. Bestant och kratig bas, helt underbar när man tittat på hemmabio, men inte alls lika bra när den används som hifi maskin. Visst har även jag funderat på att lägga mina pengar på en Harman Kardon, men jag har hela tiden den negativen bilden av den som usel när det gäller musik återgivningen, för denna delen är lika om inte mer viktig för mig. Jag hoppas att mitt besök på HiFi Kubben blir åt det positiva och hittar som sagt produkter som ligger runt de pris klasserna du pratar om... |
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 08:13:31
|
Hejsan ekenberg!
Trevligt med en ny medlem, Välkommen....Ser fram mot ett bildrep. av ditt hifisystem (efter uppgraderingen)
Mvh Tom |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 10:59:08
|
Mitt tips är att försöka hitta ett Krell HTS-1. Det landar kring 25000:- begagnat. |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
|
|
ekenberg
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 11:16:29
|
Jag tackar för alla tipsen, men jag har sökt lite på Google efter annonsidor och har bara hittat HiFi Magasinet, finns det möjligvis fler? Sådana fall så skulle jag bara vilja ha namnen så kan jag själv söka upp dem... |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 11:34:27
|
ekenberg: Har du tittat / lyssnat på Meridian. Har en bra kompromiss mellan 5.1 och 2 kanal. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
ekenberg
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 11:41:17
|
Gemeni: Det ända jag har gjort är direkt att lyssnat på TAG McLaren AV332R i HemmaBio mode, och jag blev imponerad av den. Men tyvärr så kommer jag inte ihåg va det va för slutsteg m.m. kopplad till detta försteg. Därför har jag lagt upp den tråden om tips och idéer till alternativ att koppla TAG McLaren steget till eller helt nya kombinationer. Men jag ska även nu ta en titt på Meridian... Och se vart jag ska provlyssna någon stans... |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 15:31:25
|
Instämmer med "Gemeni", Meridian är bra på tvåkanal, jag har själv en 568 som låter väldigt bra i tvåkanal. Kritiken från vishetens brunn Hemmabiotidningen var att det lät hifi i alla fem kanalerna och det var tydligen mindre bra , det skulle vara lite mer buller och bång. Av de anförda maskinerna tycker jag nog att Meridian är bland de bästa, om inte den bästa på tvåkanal.
AVR32R, tycker jag, låter ljust och vasst men självklart är det den personliga smaken som avgör. |
Bravo |
|
|
ekenberg
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 15:46:09
|
Visst man har fått en del att tänka på nu... Jag ska försöka ta mig lite tid och åka en fin liten tur runder i Skåne och lyssna på olika system. Men det är just det att man vill ha ett försteg som är väldigt bra både som 2-kanalare och 5-kanalare. Men sen givetvis också ett slutsteg som kan hantera båda delarna. Är mycke inne i HemmaBio och tycker det är underbart att se en film med den perfekta upplevelsen. Men sen är HiFi även en grymt viktig del, man fick ögonen mer för HiFi måste jag säga när jag va på HiFi & HemmaBio mässan i Malmö. HiFi anläggningarna var helt klart en klass för sig själva :) Vilket gör att man har blivit förvirrad över vad man ska satsa mest på. Därför har jag insett att jag vill ha en HemmaBio processor som kan hantera både 2 och 5 kanal bra och därefter ett slutsteg med lite HiFi känsla. Kanske till och med 2 st slutsteg, ett HiFi steg till fronthögtalarna och ett slutsteg för de övriga HemmaBio högtalarna med den karaktären... Tror ni detta är en bra idé? Har även läst en del om Thule Audio nu och deras produkter verkar också intressant. |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 15:48:29
|
ekenberg: Om du syftar på den här annonsen http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11655 så vet jag att priset är förhandlingbart till dom priser som nämnts i tråden. Så gillar du ljudet från dessa så är det bara att ta på sig prutkostymen och börja förhandla Det är inte jag som står för annonsen utan en kompis till mig. |
|
|
ekenberg
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 15:51:08
|
fidelityn: Jag får tacka dig för tipset, jag ska göra ett besök på HiFi Klubben nu i veckan och lyssna på Thule systemet och därefter bestämma mig vad jag tycker om systemet. Men det är bra att veta att priset är örhandlingbart till de priser som nämts i tråden. Man andra ord så får vi se om prutkostymen kommer på och vill börja förhandla :) |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 16:04:32
|
Ekenberg: om du är intresserad av Meridian så kan du läsa en "review" här: http://www.hometheaterhifi.com/volume_8_4/meridian-568-processor-12-2001.html
Meridian har presenterat en ny modellserie så det kanske dyker upp några Meridian 568 på beg. marknaden.
Jag är själv sugen på deras nya serie, den visades på mässna i Malmö, men var inte spelbara då det var en förserie.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
Edited by - Gemeni on 2003/11/04 16:23:03 |
|
|
Devilfish
Member
185 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 16:12:50
|
NAD lär ha släppt en processor som jag tror kan vara intressant, prislapp runt 8000kr. |
From Helsingborg by the sea Now with thunder from DUCATI |
|
|
ekenberg
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 16:45:59
|
Aha. Men då har jag i alla fall 4 st kandidater när det gäller processor delen, nu är det bara slutstegs delen som ska lösas... Har ingen aning om vad för slutsteg man ska välja men har tittat en del på Rotel och Vincents produkter men även Thule. Några reflektioner över dessa slutsteg? |
|
|
Gonzo
Member
120 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 19:34:53
|
Jag har själv ett Cayin 5 kanalssteg som är uppbyggt med 5 separata monoblock. Låter mycket bra, oavsett om jag spelar hifi i 2 kanaler eller hembio i 5 kanaler eller bryggar.
Som försteg har jag en Denon 3801 och dess något anaytiska framtoning matchar Cayinsteget perfekt och den har ju också ett directläge för 2 kanalshifi.
Jag tror tyvärr inte att man få tag på Cayin i Sverige, utan Danmark är närmaste återförsäljare. Man kan nog få loss detta steg för ca 15000:- inkl frakt från Danmark. Ruskigt prisvärt !! Cayin/Spark bygger ju annars enbart rörförstärkare och andra highendprylar för 2 kanal. Att man byggt ett "hembiosteg" som låter så underbart till musik, kanske inte är så konstigt. Mottot verkar absolut vara "music first"
|
//Gonzo// |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 00:37:32
|
En balanserad Thule i tvåkanal är helt OK, men Meridian är bättre. Tyvärr följer de prslagen och Meridian är också dyrare, men kommer de ut på marknaden begagnade kan de bli väldigt intressanta. Självklart "ekenberg", kan det vara idé med bättre grejor till tvåkanal och använda enklare grejor till resten, antingen en riktigt bra processor med enklare slutsteg och högtalare till kringkanalerna, eller en så köper du Thulen, den fungerar på samma sätt kan man säga.
|
Bravo |
|
|
ekenberg
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 11:08:29
|
Jag börjar i alla fall helt klart för mig en bild över vad jag önskar mig för produkter, nu får man helt enkelt bara se vad plånboken erbjuder för några produkter helt enkelt. Men man får väl se detta som en långsiktig plan, ett mål i livet :) Det perfekta ljudet i HiFi / HemmaBio för min del :) |
|
|
|
Topic |
|