HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn och mässor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2003/11/04 :  13:58:32  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

På Arkenmässan har det i flera år varit kö på rummen. De rum som ibland byter utställare är de mindre på 15-30 kvadrat. Det finns på Arken ingen "politisk" utsållning, alla är välkomna i mån av plats vare sig de heter Linn, Hifiklubben eller vitrockarna...

I Malmö så är det 2 butiker som gemensamt anordnar mässan och de bjuder naturligtvis in sina leverantörer.

I Luleå så anordnades mässan av bossanova Audio och de inbjudna utställarna är leverantörer till butiken.

Den dagen då Linn levererar apparater till Bossanova, Malmsjö hifi eller Hificenter i malmö är jag säker på att de också är med på de mässor som anordnas av de butikerna.

Det står Linnbutiker och andra hugade fritt att anordna egna mässor och vi ser fram emot att få inbjudan till en sådan tillställning ifall det nu ses som normalt att bjuda in konkurrenter.



mvh


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/11/04 :  14:22:08  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Peder - Var inte T & T där ett av åren och demade NHT + Sunfire i källaren (eller var det något annat år)?

(Observera att detta inte är ett angrepp utan bara en förvirrad känsla av att jag har för mig att jag hörde dem köra bio på mässan(?).)
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/11/04 :  14:33:30  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Oj vad fel det blev n0p!

"Det handlar om exklusivitet. Att bygga upp en aura kring sitt märke. Genom att inte figurera i alltför många sammanhang så riskerar man inte att får sin aura kring sitt märke förstörd. Förvisso så minskar "reklamvärdet", men man slipper oxå risken för att stå bortgjord inför poteniella kunder.

Att linn inte figurerar på mässor tror jag är i allra högsta grad ett högst medvetet val deras uppfattning är ju att försöka sälja in sina produkter i hemmet hos folk. Den butik som jag varit i kontakt med är ofta villig att låna ut om köparen är seriös."

--Märkligt, jag har varit på en Linn affär som haft Classe's värstinggrejer och dynaudio evidence, på demo. Skulle va kul att höra Linn på demo hos tex Hifiklubben??
På tonläget säljs Naim, Taktoton sälgs TAG, Arcam, rotel, marantz, AE, kef, canton, Audiovektor, sunfire, mm mm. Och de Linn handlare jag varit i kontakt med uppmanar folk att låna produkter från konkurerande affärer för att jämföra-i butik eller hemma(självklart)!.


"Även på senare tid så har ju linn utvecklats till ett lifestylemärke där det talas lika gärna om multiroomsystem och musik i köket såsom "huvudstereon"."

--Linn har haft multirum länge, och personligen har jag aldrig hört någon säljare prata om det!


Siffernisse>> Du kommer ifrån Umeå eller hur? Det lyser igenom otroligt tydligt vem du har varit i kontakt med.

--Jaha....och vem skulle de vara, stereokompaniet kanske, bra hemsida, men jag har bara varit där en gång för ca 4år sedan! Därimot har jag varit på RC flera gånger om det är det du menar.


mvh/ siffernisse

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/04 :  15:38:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Att Linn inte skulle vara med på mässorna för att dom skulle vara bättre än allat annat var nog dagens skämt, så är inte fallet och kommer nog aldrig att vara heller... Men ska man vara elak så är det kanske så att dom inte vågar för att det skulle vara för stor konkurans !?!?

Men det är väll så att Linn handlarna har samma förhållande som Naimhandlarna då det inte finns nån distributör i sverige utan alla handlar direkt från fabriken, och då så blir det svårare att sammordna nått för mässor och dylikt...

/Martin
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/04 :  16:14:01  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
"Intressant" diskussion...

För det första måste det ju stå alla och envar på detta forum fritt att framföra att han eller hon tycker att en produkt är bättre eller sämre än någon annan. Är inte det tillåtet kan vi ju inte diskutera något överhuvudtaget på detta forum. Håller alltså med Siffernisse på den punkten.

Vad gäller Takt o Tons frånvaro från Luleåmässan, vilken jag besökte, så tycker i alla fall jag det var konstigt att de inte fanns på plats. Syftet med en mässa som den i Luleå kan ju inte endast vara kommersiellt. Eller? Coltrane och nya Bladelius demades väl knappast för att dessa skulle gå som smör i solsken, utan snarare för att det är lite häftigt att visa upp snuskdyra produkter.

Takt o Tons närvaro på mässan hade väl därför varit mer naturlig än onaturlig. I princip alla besökare på mässan borde ju vara medvetna om butikens existens, och därför ägna även deras produkter uppmärksamhet innan de lättar på plånboken.

Kanske läge för att mässans arrangör reder ut frågetecknen...


Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/11/04 :  16:21:51  Show Profile Send Piggen a Private Message
Min undran om varför Linn inte har varit med på de mässor jag har haft möjlighet att kolla på, besvarades av Hi Fi Consult: Man är helt enkelt inte så intresserad av att bjuda in konkurerande märken (Malmö och Luleå). Detta är ju egentligen inte speciellt svårt att förstå, och har ingenting att göra huruvida ett visst märke skulle vara bättre eller sämre än konkurrenter.
I fallet med Arken så är det tydligen så att alla är välkommna men att utrymmet är begränsat, vilket är synd för det hade varit roligt att även kunna se tex Linns produkter.

En annan reflektion är att tex Naim återfinns på mässorna i HifiArts monter (föredömliga visningar av MartinH och Kent, även av Totem och Moon). Dom är ju konkurrenter och har uppenbarligen blivit inbjudna. Har Linn av någon anledning blivit "Persona non grata" eller vill dom helt enkelt inte vara med?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/04 :  16:29:57  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Mr Ekan, Läs HiFi Consults tråd en gång till...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2003/11/04 :  16:50:38  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
Frågan om varför Linn inte var med just i Luleå måste anses vara besvarad.
Iofs kan man tänka sig att om två butiker samarrangerar en mässa så kan man få ett ännu bredare utbud, men det är förstås inte alltid det är genomförbart.
Utbudet på mässan i Luleå räckte bra för mig, jag hann ändå inte lyssna så mycket som jag hade velat på allt.

No hay banda
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/04 :  17:04:49  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Sanoj, jag har läst Hifi Consults tråd en gång och det räcker.

Min poäng är att en mässa snarare är, eller borde vara, en "happening" än en kommersiell händelse. Jag vet inte, men antar knappast att säljarna får försäljningstoppar bara för att en mässa arrangerats i Luleå, Malmö eller Gbg.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/11/04 :  17:14:10  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Det borde ju ändå ligga i alla Linn's konkurenters intresse att ta ner Linnisterna på jorden, genom att visa att Linns produkter inte är så himla bra!.

Så slipper folk också springa runt och tissla o tasla om Linn i korridårerna, som jag hörde ett flertal gånger i Luleå.

mvh/ siffernisse

Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/04 :  17:59:52  Show Profile Send patrikf a Private Message
Om man hör folk som tasslar i korridorer om ett hifimärke är väl inte det här rätt forum...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:02:18  Show Profile Send molsson a Private Message
koinonia verkar vara tokreligiösa!!!!

No hay banda!!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:07:14  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja, och tokbra.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:07:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Detta forum finns för att olika åsikter ska kunna framföras och diskuteras, och min åsikt, rörande varför LINN inte finns representerade på mässor är helt enkelt att Linn låter bättre, och det gillar inte andra hifi-handlare såklart, så därför blir det utfrusna.

Linn låter bättre än vad? All annan hifi i världen elr? (En stilla fundering bara.)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:11:50  Show Profile Send patrikf a Private Message
Jag tycker att Koinonia gör BRUTAL hissmusik!! Snacka om basreferens!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/11/04 :  19:16:20  Show Profile Send yalpa a Private Message
"Det borde ju ändå ligga i alla Linn's konkurenters intresse att ta ner Linnisterna på jorden, genom att visa att Linns produkter inte är så himla bra!."

hahaha...Linnisterna är alldeles för få för att någon ska orka bry sig. Det blir dock väldigt jobbigt att höra deras prat om att vara överlägsen, på allt, hela tiden. Usch!

Siffernisse, du har varit med på hifimagasinet/hififorum ganska länge, borde ha vuxit upp under den tiden, men det verkar som att en del aldrig inser att andra kan ha en annan uppfattning och att det ska respekteras.

Edited by - yalpa on 2003/11/04 19:17:27
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/11/04 :  19:37:30  Show Profile Send Piggen a Private Message
Tack, jag tror att frågan har fått ett så bra svar som man kan få (utan att ringa runt och intervju halva Sverige). Lite luddigt är det nog, och öppet för att tolka in om man vill (eller inte vill).
Summa summarum är att vi får hoppas att vi får se mer av Linn på mässorna framöver!

Och inget mer bäst-sämst krig i denna tråden nu (det var inte det som det gällde)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:47:10  Show Profile Send LageB a Private Message

Koinonia - Ruggigt bra musiker.
Abraham Laboriel - kanske världens bästa basist !

Mvh
LageB
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/11/05 :  14:00:40  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Farbror Barbro....du skrev..

* Peder - Var inte T & T där ett av åren och demade NHT + Sunfire i källaren (eller var det något annat år)?


Du har rätt i att ägaren av Takt o Ton var där,det var 1997.
Det var så här...

NHT´s dåvarande generalagent Göran Chatall från Sthlm var inbjuden med sitt sortiment till Öronvax Hifi-Mässa.Han levererade bla till Takt o Ton här uppe i Luleå,i och med detta så försökte Takt o Ton´s ägare ställa ut sina Linn-produkter i NHT´s rum jämte Göran Chatalls ordinarie sortiment.Detta trots att han INTE var inbjuden till Mässan.

När detta uppmärksammades av medlemmarna så tog Styrelsen för Öronvax Musikförening ett snabbt sammankallat styrelsemöte, där beslutades att ägaren skulle uppmanas att ta ut sina Linnprodukter från mässlokalen.
Det var NHT via Göran Chatall som var inbjuden att visa och demonstrera sitt hembiosortiment,det var inte meningen att ägaren av Takt o Ton skulle försöka slinka in *bakvägen* med sitt Linnsortiment....(se tidigare mail av mig angående orsaken).

Vi tog ett samtal med ägaren om detta och han följde styrelsens uppmaning,vi sträckte samtidigt ut en hand och sa att han var välkommen på lördagskvällens Mäss-bankett om han bad Öronvax Musikförening om ursäkt.
Ursäkten gällde att han baktalat organisationen och även dess företrädare på olika sätt,bla att det var en kriminell förening .

I affärer och konkuranshänseende verkar allt vara tillåtet .

Han tog inte den chansen till försoning med föreningen,men tilläts ändå vara med i NHT´s rum som person.Om en är dum finns ingen anledning att bägge är det.
Men av Mässbanketten blev det intet (om jag kommer ihåg rätt så var vi 58st som åt och drack gott)...en för övrigt sanslöst trevlig lördagkväll/natt,där det spelades och bars utrustningar från olika rum för att testa olika kombinationer till långt fram på småtimmarna .
Att sen Hasse Karlsson (Audio Active),på söndagsmorgonen hade *ågren* för att hans guldflageWhisky var slut,det är en annan historia .

Peter Westberg (skribent på High Fidelity) verkade stortrivas,vilket han också redovisade senare i ett mässreportage i tidningen.

Den kände Ingvar Öhman (Ino mm mm)var också på plats....mkt trevligt.

Ingen skugga ska falla på Göran Chatall,han kände inte till bakgrunden.Trots detta bad han om ursäkt för missförståndet (smygmedverkan), ang Takt o Ton´s ägare.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/11/05 :  15:34:38  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
peder47..Ägaren till taktoton finns inte här på forumet, och kan därför inte ge sin bild av historien..tänk på det!

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/11/05 :  16:12:44  Show Profile Send peder47 a Private Message
Siffernisse:

Svar: Finns ingen bild att ge,Farbror Barbro ställde en fråga om att han tyckte sig minnas ha sett ägaren till Takt o Ton på Öronvax-Mässan, trots att han INTE var inbjuden, men försökte tränga sig in.

Jag svarade på vilka premiser han fick vara där, som fysisk person i NHT-rummet.Detta VAR ett styrelse och medlemsbeslut.

I övrigt hänvisar jag till de två tidigare inläggen

Hur är det LINN säger...* As Simply As That*

Nog om det....
Peder

Våga vara *openminded*

Edited by - peder47 on 2003/11/05 21:48:34
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/11/06 :  12:08:47  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Peder - Jag tackar för ditt svar.

Siffernisse - Jag har träffat och pratat med mannen i fråga många gånger och känner till både för- och nackdelar hos honom. Jag är medveten om att Peder ger sin version och jag tar den för det utan att dömma någon. Hoppas att andra kan göra detsamma. (Största delen av svaret var mycket tydligt och bra. När det går in på personirritation tar jag däremot inte in så mycket information, även om jag i vissa fall kan förstå att det är befogat.)
Bra ändå att man (i detta fall siffernisse) påpekar så det inte spårar ur fullständigt då folk inte kan försvara sig. (Ingen kritik til dig Peder)

Som avslutning får jag väl väldigt mycket i efterhand tacka Peder för kanontrevliga mässor!!!!! En riktig ljuspunkt i mörkret. (Även jag kommer ihåg hur många deltagare med ågren berättade om nattens lyssningar under rejält vätskeintag testade mer eller mindre vettiga tweaks och att det blev svårt att höra tillslut. )

Än en gång tack Peder!
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/06 :  12:17:54  Show Profile Send n0p a Private Message
Siffernisse>> Mitt inlägg må vara något spekulativt. Men korn av sanning finns nog att hämta där. Disskutionen har varit uppe tidigare och ett flertal medlemmar har enats om att Linn är ett av dem märken som uttänkt och utstuderat ser över var de vill placera sina produkter. I exklusiva sportbilar, dyra klockor med mera med mera.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2003/11/06 :  13:45:46  Show Profile Send mwali a Private Message
Hmmm,

Jag är ny på forumet (hifivärlden också för den delen) och känner inte till gamla konflikter mellan personer eller märken. Ska kanske inte sticka in huvudet i getingboet men har svårt att låta bli.

Jag tror inte att denna diskussionen hade spårat ut
om siffernisse exempelvis hade varit en varm anhängare av något billigare märke. Ni som har huggit på hans uttalande hade sannolikt
haft en mycket mer förlåtande ton om det handlat om Audio pro högtalare för 3-5000 paret. JAg tror helt enkelt att vissa blir provocerade av att någon eller några har råd att köpa dyra grejor. Någon nämnde sandlåda tidigare.... Å andra sidan kan det vara svårt att erkänna brister på en produkt om man betalat en halv förmögenhet för dem.

Kort sagt tycker jag denna diskussion är mycket överdriven och verkar dölja andra konflikter både mellan individer och bolag. Jag instämmer i Siffernisse inlägg om att det trots allt handlar om döda ting eller små plåtlådor!

/Martin
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/11/06 :  13:49:09  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
jojo-
tråkigt att åronvax-mässorna inte finns längre.

en ide' som jag skulle tycka var rolig, skulle vara om man ordnade en mässa där privatpersoner fick ställa ut sina privata anläggningar. Det skulle vara riktigt skoj

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000