Author |
Topic |
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 20:52:36
|
Som Matså konstaterat () så lägger vissa av oss ner en icke oväsentlig summa på våra anläggningar.
Jag har frågat mitt försäkringsbolag IF om hemförsäkringen verkligen täcker en komplett hembio/hifi anläggning för 6 siffriga belopp. De säger att den gör det. Är det någon som har erfarenhet om detta verkligen stämmer. Räknar försäkringsbolagen med värdeminskning?
Om jag t.ex.har ett par högtalare som kostade 50 000 kr för tre år sedan. Vad får man då? Räknar dom värdeminskning enligt schablon? Vad gäller om man inte kan köpa ett par begagnade för det priset. Och vad gäller för DIY? |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 20:58:04
|
Om jag tolkade mitt försäkringsbolag riktigt så minskar värdet med 10% per år så man förlorar alltid på att nåt blir stulet+självrisken. Mvh |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:00:42
|
De räknar med 10-20% avräkning per år.
En smart sak är att ta några bilder så du kan verifiera ditt system för bolaget.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
bjorn
senior advisor
390 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:05:03
|
Hej,
Beräknad värdeminskning varierar från bolag till bolag. Vissa räknar fullvärdesersättning tom. år 2 och ersätter sedan med reellt begagnatvärde. Andra bolag räknar rutinmässigt med en värdeminskning om 20% per år, ner till ett restvärde om 20% av inköpsbeloppet.
Så ta ett snack med ditt försäkringsbolag, det kan spara dig mycket pengar om olyckan skulle vara framme...
Mvh
Björn |
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:12:19
|
När jag för några år sedan råkade spela sönder mina Wilson Watt/Puppy så fick jag ersättning från försäkringsbolaget med 18000 kronor. Det kostade dock 26000 att laga dem (2 mellanregister och 2 diskanter). Jag var givetvis tacksam för att försäkringen betalade en del av beloppet men undrar förstås hur de kom fram till att de skulle betala just 18000. Jag lärde mig också att när mitt Dynamic-steg börjar se ut som ett trafikljus så menar det allvar |
Stereotypen |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:23:54
|
Hajfi, gick detta på din normala hemförsäkring eller hade du någon form av tilläggsförsäkring? Om skivspelaren går sönder under "fummel" eller det börjar ryka från förstärkaren, går det på den vanliga hemförsäkringen? I mina vilkor kan jag inte läsa ut detta. Handlar mest om stöld och brand osv. mvh |
geldis |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:34:30
|
Jag tror att det ingår en "drulle-försäkring" i hemförsäkringen. Vi har också en tilläggsförsäkring som täcker lösöre upp till ett högre belopp än på "standard-försäkringen", jag vet dock ej om denna spelade någon roll i detta fall. Ringer man sitt försäkringsbolag och frågar om detta borde dom kunna förklara. |
Stereotypen |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:40:16
|
Har ingen "drulle" men borde kanske skaffa en plus tilläggsförsäkring, kan kanske vara anledningen till att du fick ut en del av dina kostnader, i vilket fall. Det blir dyrt om något går sönder, det ser man i ditt fall. mvh |
geldis |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:53:19
|
Det konstiga är att "vintage"-grejer inte räknas ned på samma sätt. Man kan snarare peka på eBay etc och säga att de stigit i värde...fårgan är vad gränsen går för vintage...10 år? 15? 25? Mvh |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 22:34:31
|
Margaux,
Jag frågade mitt försäkringsbolag om jag behövde nåon extra försäkring för mina hifi-prylar. Deras svar att jag inte behövde det. Det konstiga i sammanhanget är att jag har blivit tvungen att ta en extraförsäkring för mina musikinstrument (mina synthesizers)
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 01:07:45
|
Allt i vintage har ju inte blivit dyrare. Endast grejor som är tillräckligt bra. Finns inte så mycket gammalt japansk som är värt nåt. Oftast är det engelskt och amerikanskt som står sig. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
|
Topic |
|