HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hemmabio stärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/11/02 :  18:35:29  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
va o titta på hemmabioförstärkare, de hade ett par marantz o nårra H/K.. men ja tykkte de va skitklena, de va ju helt tillräckliga till film, lr de dög iaf.. han körde de på full volym..hm, lite för klent kanske... har i nuläget en NAD 3100 och ja har aldrig varit över halva volymratten, och när han spelade musik på hemmabioförstärkarna var de lÅÅÅngt ifrån samma stabila kännsla ja får på min nad när man skruvar upp lite...

men är alla hemmabiostärkare så klena lr va de bara de som hade billiga modeller..??

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/02 :  18:48:31  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tja, satsa på en H/K AVR 8500 som ger 115amp och 5 x125w (8 Ohm) FTC eller en Denon AVC A1SE som ger 7x170w (8 ohm), så är dom ju rätt starka....MEN. Hemmabiostärkare brukar inte ge samma styrka som en bra 2 kanalare av den enkla anledningen att det är lättare och billigare att bygga en stabil och stark strömförsörjning till en 2 kanalare.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/02 :  19:00:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror vad du är beredd att betala. Du kan ju alltid köpa den 5-kanaliga versionen av Grendel...
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/11/02 :  19:19:50  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
usch dedär sista lät dyrt...=P.. men ja vet ente riktigt vad jag vill lägga på den... ja går gymnasiet, så ente överdrivet mycke, kankse man kan få ett sommarjobb så bler de kankse lite mer.. men såddär en 3-5 000... ente mer än 6500 iaf...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/11/02 :  19:57:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Johan! Skall du ha något som motsvarar din Nad kraftmässigt,så behöver du tyvärr lägga betydligt mer än din budget tillåter. Jag sprang runt och lyssnade på nästan allt i prisintervallet 12,000-16,000kr för några månader sen,lånade även hem en del och jämförde med mitt Nad 216 slutsteg. Och det var en mycket intressant lyssningssejour. Ska du ha något som framför allt har samma kraft som 3100an så finns egentligen bara tre allternativ. Först H/K7500 ca14,000kr, mer kraft än i din 3100. På andra plats, Yamaha Z2 16,000kr, har jämfört den sida vid sida med H/K7500 och Yamahan är bara lite klenare. Kan tillägga att jag även lyssnade på en Pioneer 2011, 14,000kr vid detta tillfälle och den hade inte en chans mot dessa två. Nummer tre är Nad 762, som är helt okej kraftmässigt, skulle gissa att den inte är så mycket klenare än din 3100. Som du ser så blir det dyrt.

Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/02 :  19:59:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
En variant är ju att behålla din NAD och använda den för att driva fronthögtalarna, då får du dessutom bättre ljud även vid filmtittande ()andra gången inom loppet av tre minuter jag skriver den meningen ).

Vad du behöver är i så fall en reciver med pre-out för alla kanaler. Jag vet inte riktigt vilka recivrar i den prisklassen som har det men någonting bör du kunna hitta.

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/02 :  20:45:34  Show Profile Send Aton a Private Message
DJ Johan: Köp begagnat för sjutton. Kan du leva med en 5-kanals bioförstärkare så kan det bli riktigt billigt!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2003/11/03 :  01:23:13  Show Profile Send Gus a Private Message
Kanske att Marantz SR-4300 kan vara intressant,den har pre-out på samtliga kanaler.Reas ut för 3.490:- http://www.referenceaudio.se/
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/11/03 :  06:30:18  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
mm.. de va bla. den maranzen ja va o titta på... men takk för tipsen, men om man köper begagnat, missar man ent mycket i ljudväg då, ja menar de kommer ju nya Pro Logic o sånnt hela tiden..?
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/03 :  07:08:06  Show Profile Send niklas a Private Message

quote:
...missar man ent mycket i ljudväg då, ja menar de kommer ju nya Pro Logic o sånnt hela tiden..?

Jo, men sådär kan man inte tänka, då kan man aldrig köpa nånting. Det är ju samma dilemma oavsett vad du handlar. Bil, dator m.m. Kommer alltid komma något som är bättre senare.

Marantzen verkar vara ett klipp för dom pengarna. Slå ihop f95toli's tips med Gus´ och köp den och använd din nuvarande för frontkanalerna.

Lycka till!


Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/11/03 :  08:14:07  Show Profile Send Stenback a Private Message
Jag kör min 2-kanalsförstärkare som "slutsteg" åt frontkanalerna på hembioförstärkaren. Denna saknar pre-out på frontkanalerna men jag löste det med högnivå till lågnivåomvandlare. Duger gott för mig vid filmtittande.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/03 :  08:42:50  Show Profile Send Larsen a Private Message
Om du gillar NAD, så varför inte titta på en "bio-NAD"?
Tex NAD T752 för 7500:-. Den har bra ork!
Kanske NAD T742 för 5000:-. Den är dock svagare än din 3100.
Självklart tips som redan nämnts är begagnat.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/11/03 :  17:04:37  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
hmm.. missförstå maj rätt, ja vill ente ha nått monster som spelar grannarna ur huset, men ja vill ju veta att de finns kräm kvar... fall man vill ha nya högtalers...

men de där begagnade, de va ju en gammal rotel pro logic dekoder, ja menar e de nån som har koll på hur mykke man ente kan spela mä den jämfört mä vad som finns...???
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000