HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga egna filter och lådor till högtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/02 :  16:53:07  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Jag är nyfiken på att lära mig mer om filterbyggen och hur man ska gå till väga för att beräkna ut filter som matchar en specifik högtalare.

Finns det informationssajter på nätet som föklarar grundligt o enkelt? Tidsskrifter/böcker?

Vore skoj att lära mig lite mer för någon gång i framtiden hade det varit skoj att bygga sig en egen högtalare

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/02 :  17:19:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
"The Loudspeaker design cookbook" är en rätt bra bok som nog innehåller vad du söker, bör finnas/kunna beställas på närmsta bibliotek,

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/02 :  17:22:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det är ett stort område du ger dig in på, och man bör vara medveten om att upplärningsperioden är relativt lång och vissa fall inkluderar brända fingrar (lödkolvar är varma), sura förstärkare (dom tycker inte om kortslutna kretsar) osv...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/02 :  17:27:59  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Man kanske skulle ge sig på att bygga en sådandär HFLS-1?

verkar inte överdrivet svårt

Finns det svenska böcker?
Jag ska kollain den boken f95toli!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/02 :  17:57:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Epkpeng har helt rätt i att det är ett stort område. Jag vet inte hur mycket el du kan men om du är nybörjare så är det nog lämpligt att försöka hitta en bra bok om grundläggande elektronik också.
Det är mycket lättare att förstå filter om man har lite koll på de olika komponenterna och har ett hum om hur man räknar på enkla kretsar. Se bara till att du inte gräver ned dig för mycket i teorin utan kombinerar det med praktik, det ska ju vara kul också
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/02 :  18:08:18  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
U = I * R
R = U / I
I = R / U

Detta kan jag iallafall ;)

Jag läser mycket om HFLS bygget! Har inte sett detta förräns nu! Om man byter ut elementen mot bättre resp sämre element bör man då ändra om i filtret eller kanske man kan köra med detta filter oavsett?

mvh johan

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/02 :  18:17:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om man byter element måste man definitivt byta filter. Det är det filterbyggandet ädla konst (?) handlar om, att bygga "rätt" filter till den kombination element (och låda) man använder.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/02 :  18:29:23  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
finns det något program som kan räkna ut ett filter till en högtalare om man har högtalarens alla parametrar?

mvh johan

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000