HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mod av Vincent CD-S3 - hur bra är dessa komp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/11/02 :  15:46:06  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag har kollat lite i en Vincent CD-S3, för att se om det finns något att tjäna på en modifiering.

Finns det någon som kan säga hur bra följande komponenter är (digital och analogdel) och om det kan löna sig att byta ut dem:

OP-ampar:
Direkt efter DA omvandlaren sitter en OPA2134 - en dubbel op amp
Därefter en NE5532 dubbel op per kanal
Sedan en OPA2604 dubbel op per kanal
Vid de balanserad utgångarna sitter en OPA2134

Spänningsregulatorer:
En LM317T vid klockan
En A1837 vid D/A omvandlaren (vad är detta - är det en spänningsreg?)
En LM317T vid analogdelen

Klockdelen är byggd av en oscillator, en 74HC74 flip-flop och en 74HC125 buffertkrets.

Hjälp av er mer vana DIY:are uppskattas!

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/11/03 :  10:08:18  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Ingen som är bra på OP ampar och spänningsstabbar???
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2003/11/03 :  21:35:40  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
OPA2134 er en ganske bra opamp. NE5532 och OPA2604 kan bytas til OPA2134. Om inte priset spelar nån stor roll kan dom bytas til AD8620 (dyrt). Observera att AD8620 kun fås i SMD och inte tåler mer än +/-13V. Skulle dock inte själv spendera så mycke pengar på dette men det går at forsöke om man vill.
LM317 kan bytas til LT1085, men även här er det IMHO inte värd priset.
(2S)A1837 er en alm. transistor. Klockdelen er ret ordinär och kan evt. bytas till LClock el.lign. om man vill.


/U.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/11/04 :  10:17:56  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Spelar det inte roll vad de används till. T.ex. om en billig men extremt brussvag och låg offset op används som one point DC servo kanske man gör fel i att byta komponent till en mer audio lämplig op? Men man kan ju alltid prova och se.

Hjelm
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/04 :  11:02:24  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Personligen skulle jag inte ersätta BB opa 2604 med BB opa 2134. Har testad bägge då jag tweakade min Denon DCD-1650AR och Sony SCD-XB940. Tyckte att OPA 2604 spelade med varmare klang och mer pondus. OPA 2134 var kanske mer hifi i negativ bemärkelse. väluplöst, stickig, tunn, jobbig. (i jämförelse)

Så tycker i alla fall jag

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/11/04 :  15:45:34  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Verkar som om det råder delade meningar om vilken som är bäst av OPA2134 och 2604 här! Man kanske skulle pröva att byta båda mot AD8065 (se www.lcaudio.dk)? Detta under förutsättning att spänningsmatningen inte är för hög för denna OP. Är det någon som provat denna eller AD825?

Vad jag förstått genom att kolla på nätet verkar NE5532 vara den sämsta av de OP förstärkare som används (ljudmässigt). Skulle det kunna vara att man använder den till ett DC servo? Som Hjelm skriver så kan ju olika ampar passa bättre för olika saker, och i en sådan applikation skulle dess brister kanske inte visa sig så mycket. Men jag antar att den även i en sådan applikation påverkar åtminstone djupbasen (som jag inte tycker är 100% i Vincenten - inte dålig men kan bli bättre).

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000