HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-amp med förstärkare av olika fabrikat .
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:09:49  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Hejsan . nu kommer en fråga, bi amp med olika förstärkare, där en då endast spelar bas ger ju knappast några hörbara skillnader eller ?.
känsligheten bör väl vara lika eller ? .. är då Musical Fidelitys A3cr( 1000mv ) lika som primares A30.2 ( 1 v ) eller , om det är lika mycket borde det väl fungera eller ?.. sen så kör jag då dessa med olika högtalar kablar ( olika fabrikat ) för att bäst få mest ljud där det gör mest verkan,, är mina funderingar helt ko ko ?.

Hälsn André.
Ps kommer på mässan.

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:51:00  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Och på mässan köper du väl en käck HiFiForum-keps

Tankegångarna är lockande om jag löser problemet med känsligheten. Jag skulle kunna tänka mig att tex ett Rotel RB991 hade varit perfekt i basen och att jag kört mitt Copland CTA 505 i diskant och mellanregister. Då har man järnkoll på basen och magi i mellanregister och diskant.



"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:54:16  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
bra fråga.. har inte funderat på olika slutsteg nån gång.. klart man hör skillnad på basen.. kanske inte den allra djupaste.. elle jo.. den med..

enkelt svar.. testa... testa...

"Vendi vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/02 :  16:04:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har bi-ampat med olika slutsteg och det gick utmärkt.
Det viktigaste är nog att förstärkningen är lika , men det har legat på 29 dB på samtliga slutsteg jag haft.

Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/09/02 :  18:17:24  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Hur vet man hur hög förstärkningrn är ? spelar inte ingångskänsligheten någon roll ?.
Tanken var ju just att hitta ett slutsteg som är än bättre än det jag har på basen, och då det är en tre vägs högtalare, så är väl den nedre terminalen för basen, får fråga Consulterna på mässan.
André.

Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/09/02 :  20:05:56  Show Profile Send aaight a Private Message
tjena!
ville bara säga att bi-ampning är svårare än man tror om det ska bli riktigt bra. jag rekomenderar helt klart slutsteg av samma fabrikat. blir det inte rätt kan det försvinna en hel del information. numera kör jag bara med ett slutsteg och högtalare med bra delningsfilter.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/02 :  21:16:14  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag bi-ampar aktivt med gott resultat med Ino cr8 filter och Audio Analogue/Rotel som förstärkare. Funkar utmärkt.

Fast man bör nog tänka sig för om man ska biampa mellan mellanregister och diskant. Olika förstärkare har lite olika profil på ljudet. Man ska nog sträva efter att ha samma ljudprofil i mellanreg/diskant.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/09/03 :  07:47:36  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Fråga till Thomas A : Audio analoge & rotel har de då samma känslighet eller förstärkning? eller är det genom filtret du nämner som du får det hela att fungera ?, jag mernar att nivåerna blir lika höga .

André
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/03 :  11:55:56  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Jag bi-ampar aktivt med gott resultat med Ino cr8 filter och Audio Analogue/Rotel som förstärkare. Funkar utmärkt.

Fast man bör nog tänka sig för om man ska biampa mellan mellanregister och diskant. Olika förstärkare har lite olika profil på ljudet. Man ska nog sträva efter att ha samma ljudprofil i mellanreg/diskant.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark



Hmm har du byggt om dina 1.3se ? ?

Nyfiken jag blev nu =))))

//jona
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/03 :  17:14:23  Show Profile Send dax a Private Message
Det är ingångsimpedansen ni menar va?

Nu fick jag leka messerbisser![;)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/03 :  17:40:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Hur vet man hur hög förstärkningrn är ? spelar inte ingångskänsligheten någon roll ?.
Tanken var ju just att hitta ett slutsteg som är än bättre än det jag har på basen, och då det är en tre vägs högtalare, så är väl den nedre terminalen för basen, får fråga Consulterna på mässan.
André.



Det verkar som 29 dB är standard, dock kanske inte på rörslutsteg.
Ingångskänsligheten kan naturligtvis variera men om det ena steget har dubbla ingångskänsligheten så innebär det 3 dB skillnad.
Jag har själv haft den skillnaden men inte upplevt det som ett praktiskt problem. Det försvinner ingen information om så skulle vara fallet.
Däremot kan klangen kanske påverkas en aning, men det är så försvinnande lite att jag inte märkt av någon förändring.
Kabelval och rumsdämpning påverkar mer
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/09/03 :  21:29:34  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har kört biamp med rör och transistor, det fungerade bra trots att vissa förståsigpåare sa att det skulle låta skit
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/03 :  21:54:28  Show Profile Send Thomas A a Private Message
quote:
Hmm har du byggt om dina 1.3se ? ?



Hmmm...du måste nog förväxla mig med någon annan. Jag har högst ordinära högtalare. Trevägs, tvålådsprincip, delningen sker mellan bas/mellan. Nya högtalare med triamping är ett projekt som jag har framför mig.



quote:
Fråga till Thomas A : Audio analoge & rotel har de då samma känslighet eller förstärkning? eller är det genom filtret du nämner som du får det hela att fungera ?, jag mernar att nivåerna blir lika höga .


Känsligheten/förstärkningen ställer jag med filtret. Även "lutning" på baskurvan, men jag måste mäta bättre för att finjustera. Just nu bygger jag dämppaneler. Ska justera efter de är klara
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/09/04 :  09:26:50  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Tack för era inlägg och förklaringar, nu har jag förstått hur detta fungerar, mitt slutsteg i basen har 1 volt känslighet och det slutsteg som ska sköta mellan och diskant har 1,3 volt,, endast en liten skillnad således,det blir förvisso ett rörslutsteg om allt går enligt planerna som ska tas hem efter mässbesöket i GBG. sen så fattas högtalarkabel och signalkabel, men det kanske löser sig under vistelsen i GBG.
André. ( har t-shirt med Arjeplog logga på mässan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000