HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Börja tänk!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/02 :  13:11:00  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Nä, nu känns det som rena sandlådan här!

Visst kan man få tramsa till det lite. Men de flesta av er visar ju inte en tillstymmelse till att vilja föra ett mer sakligt resonemang! Inte om någonting!

Ni kanske inte kan tillräckligt mycket för att kunna resonera sakligt kring saker och ting? Det skall jag inte klandra någon för i så fall.
För övrigt anser jag inte att jag kan speciellt mycket själv! Detta trots att jag fått en hel del privata mail där motsatsen hävdas.

Men jag tycker det är helt utan utbyte för min egen del att till största delen läsa en massa meningslösa kallprats-inlägg. Det vimlar av åsikter. Ofta utan några funderingar bakom.

Slå på skallen för böveln! Jag vet att det går bara ni anstränger er lite.

I bästa välmening
Strmbrg,



Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/02 :  13:20:49  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
måste du göra två trådar?

"Vendi vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/02 :  14:15:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej S!

Ha ha ha ha...
... den var mkt rolig, humor på häg nivå!



För övrigt anser A inte att han är ofattbart ödmjuk samt bäst! Detta trots att han fått
en hel del privata mail där motsatsen hävdas.


PS Ditt eget inlägg var till skillnad ifrån alla andras, extremt meningsfullt och det märktes
verkligen att det låg väldigt mycket funderingar och anströgning bakom det.


Mvh A
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/02 :  14:22:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
[quote]
måste du göra två trådar?

Nej, det berodde på att det var jättetrögt att sända in meddelandet. Därför råkade det bli dubblerat när jag bankade och slog på maskinen!

:-)

Strmbrg,

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  14:28:04  Show Profile Send ekman a Private Message
Hej S!

Ha ha ha ha...
... den var mkt rolig, humor på häg nivå!


För övrigt anser A inte att han är ofattbart ödmjuk samt bäst! Detta trots att han fått
en hel del privata mail där motsatsen hävdas.


PS Ditt eget inlägg var till skillnad ifrån alla andras, extremt meningsfullt och det märktes
verkligen att det låg väldigt mycket funderingar och anströgning bakom det.



jag tänkte precis det samma men jag hade väl fått stryk om jag hade skrivit det själv =) kul att någon tänker i samma banor som en själv
maken till självgodhet får man leta efter




Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/02 :  14:32:51  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Tjena "krappen" ("Finska" för grabben.)

Vad är självgott?

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  14:34:05  Show Profile Send ekman a Private Message
Ni kanske inte kan tillräckligt mycket för att kunna resonera sakligt kring saker och ting? Det skall jag inte klandra någon för i så fall.
För övrigt anser jag inte att jag kan speciellt mycket själv!


"Detta trots att jag fått en hel del privata mail där motsatsen hävdas."





Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:02:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Strmbrg

” Visst kan man få tramsa till det lite. Men de flesta av er visar ju inte en tillstymmelse till att vilja föra ett mer sakligt resonemang! Inte om någonting!”

Ditt inlägg var bland det märkligaste jag har läst. Nu när forumet är sanerat från LTS-flum är det ett föredöme av åsiktsutbyte med avspänd attityd där den personliga delen av vår hobby, t.ex. lyssningen i sig, diskuteras utan pekpinnar och bestraffningar.

Om jag finge uttrycka vad jag egentligen anser om ditt inlägg så skulle jag bli avstängd för all framtid men även retroaktivt till före andre världskriget.

Detta är min enda kommentar till ett vansinnigt inlägg. Jag lägger i stället min tid på konstruktiva diskussioner.

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:12:22  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Ditt inlägg var bland det märkligaste jag har läst. Nu när forumet är sanerat från LTS-flum är det ett föredöme av åsiktsutbyte med avspänd attityd där den personliga delen av vår hobby, t.ex. lyssningen i sig, diskuteras utan pekpinnar och bestraffningar.



Hehe, detta forum är alls icke sanerat från LTS-flum, vad nu detta månde betyda, ty jag tillhör denna märkliga förening vars medlemmar knappt har något alls gemensamt.

Flint, du får gärna lyssna på musik och pyssla med högtalare eller rörförstärkare hur du vill. Jag lovar att jag inte kommer att försöka "förstöra" din hobby eller komma med pekpinnar. Trots att jag är LTS-are!

MEN! Du bör inte klumpa ihop folk (som inte hör ihopa) och tillskriva dem egenskaper som de inte alls har. Att jag är medlem i LTS säger faktiskt ingenting alls om mina åsikter. Jag läser MoLT mest för att det är roligt och lärorikt.

Det är ungefär som om jag skulle har fördomar om dig bara för att du gillar rörförstärkare, eller gud vet vad. Det har jag inte.


mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:14:25  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Flint!

Du kan berätta för mej vad du tycker utan att riskera att stängas av!
lars.stromberg@okq8.se

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:15:08  Show Profile Send j.persson a Private Message
Bäste Strmbrg,

Du skrev ett liknande inlägg på hifimagasinet en gång om att man skulle tänka själv. Då tror jag att jag förstod vad du var ute efter. Men nu gör jag det inte.

I själva verket undrar jag vad du försöker uppnå med att skriva inlägget. Jag menar, det är ju en sak hur man vill att saker ska vara, och det är en annan sak hur man agerar för att det ska bli så.

Om du tänker en stund tror jag att du kommer fram till att det vill uppnå (eller rättare - hur du vill att det ska vara) skiljer sig ganska mycket från det du ger sken av i ditt inlägg, främst den reaktion du väcker.

Eller?



mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:15:34  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Strmbrg, vad exakt vill du resonera om? Om du börjar med att ange det, kanske det går bättre :)

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:15:36  Show Profile Send ekman a Private Message
persson? motsägelsefullt

du säger att forumet INTE är rensat av ltsflum pga att du är kvar? men om du heller inte har samma åsikter som alla andra ltsare hur kan du då hålla ltsflummet vid liv =)

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:26:48  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Till Persson!

Det här ar mitt lilla förhållande till rörapparater:

Jag har själv rörförstärkare.
SAMTIDIGT har jag respekt för LTS:are och andra som påpekar att rörförstärkare färgar onödigt mycket. (Vilket jag gissar det handlar om.)
Jag VET att mina rörförstärkare färgar.
Jag VET att de inte bör klassas som hifi i begreppets semantiska betydelse.

Däremot - mitt i denna vetskap - så bryr jag mej inte om att dom färgar!
Deras färgade ljud tilltalar mej ganska väl!

Jag skall kanske klassa dom som ljudskapare snarare än återgivare.
Förstår precis vad Dr Öhman menar med sina distinktioner. Jag respekterar de som sträver efter andra ideal än jag själv.

Vad jag inte respekterar är sådana personer som blir osakliga eller agressiva som substitut, när argument tryter eller (in)sikten blir opack.

Mvh
Strmbrg,



Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:29:06  Show Profile Send ekman a Private Message
varför diskutera när det finns våld =)

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:37:21  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Till Persson!

Det här ar mitt lilla förhållande till rörapparater:

Jag har själv rörförstärkare.
SAMTIDIGT har jag respekt för LTS:are och andra som påpekar att rörförstärkare färgar onödigt mycket. (Vilket jag gissar det handlar om.)
Jag VET att mina rörförstärkare färgar.
Jag VET att de inte bör klassas som hifi i begreppets semantiska betydelse.



Med risk för att bli tjatig: jag har ingen aning om vad LTS:are i allmänhet tycker om rörförstärkare, och jag bryr mig faktiskt inte heller! Vad har LTS med saken att göra?

Själv låter jag bli dem för jag gillar transistorsteg. Hur de låter alltså. Muskler, kontroll. Inte för romantisk klang.

Dock så definierar jag hifi ungefär som det som folk håller på med här på forum. Du pratar nog om återgivning tror jag, se tråden om färgning/transparens som utspelade sig här på forum för inte så länge sen ("Vetenskaplig transparency vs allting annat" tror jag den hette)

quote:

Däremot - mitt i denna vetskap - så bryr jag mej inte om att dom färgar!
Deras färgade ljud tilltalar mej ganska väl!

Jag skall kanske klassa dom som ljudskapare snarare än återgivare.
Förstår precis vad Dr Öhman menar med sina distinktioner. Jag respekterar de som sträver efter andra ideal än jag själv.



Öhman, som för övrigt inte är teknologie doktor, får väl stå för vad han skriver själv, hur kom detta in i bilden? Jag använder mig inte av hans distinktioner, som du kallar det. Däremot försöker jag lära av det tekniska han skriver, främst högtalarkonstruktion. Vad har det med ditt inlägg att göra? Jag förstår inte alls!? Har du svarat på mitt svar till Flint, eller?

quote:

Vad jag inte respekterar är sådana personer som blir osakliga eller agressiva som substitut, när argument tryter eller (in)sikten blir opack.



Här är vi däremot alldeles rörande överens, angående de trytande argumenten. Vad du menar med opack (in)sikt förstår jag dock inte heller. Menar du opak, alltså genomskinlig/ogenomträngligt, eller va...?

Svara gärna dock vad du menade med ditt första inlägg, framgår nämligen fortfarande inte.


mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:39:55  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
[quote]
Strmbrg, vad exakt vill du resonera om? Om du börjar med att ange det, kanske det går bättre :)

Ja, vad var det nu?..
:-)

Det var resonemanget om VAD som händer rent elektriskt vid biwirning contra singewirning.

Nu ser jag att det kommit in en del respons, så jag bör vara ganska nöjd med reaktionerna nu.

Mer generellt, så upplever jag att mycket av inläggen baseras på åsikter och - ur teknisk synvinkel - diffusa resonemang.
Jag är både glad över och inte minst imponerad av att mina inlägg på Hifimagasinet fortfarande finns i åminnelse! (Själv grubblar jag så mycket att minnet tar stryk!)

Egentligen borde jag inte sitta här och oja mej överhuvud taget. Det finns andra lösningar.

Mvh
Strmbrg,


Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:40:14  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Sakliga resonemang, definiera tack. Skall vi förankra våra argument och resonemang i relevant litteratur, alltså referenser av det slag man använder inom den akademiska världe. Du kanske är ute efter att vi skall belägga våra argument genom att utgå från en överbyggande teori, och i sådana fall gäller det både filosofiska och venteskapliga resonemang? Vilken abstraktionsnivå skall vi hålla?
Om du inte kan svara på följande frågor, fullödigt naturligtvis med hänvisningar till relevanta teorier, så anser jag att du kan låta oss andra få ha vårt "flumsnack" och du kan själv kanske försöka komma med inlägg som inte består av kallprat.

Sådant skall man sjunga om, inte leva efter
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:44:23  Show Profile Send ekman a Private Message
så upplever jag att mycket av inläggen baseras på åsikter och - ur teknisk synvinkel - diffusa resonemang



det finns överhuvudtaget VÄLDIGT VÄLDIGT få absoluta sanningar i denna värld så vi fortsätter nog som innan ska du se

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/02 :  15:48:54  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

persson? motsägelsefullt

du säger att forumet INTE är rensat av ltsflum pga att du är kvar? men om du heller inte har samma åsikter som alla andra ltsare hur kan du då hålla ltsflummet vid liv =)



Jag antog för ett ögonblick att man kvalificerades till kategorin lts-flum genom att vara lts-are, och ha åsikter! Dvs säga sin mening.

Men läs mitt inlägg noga: grunden var att lts-are inte alls är någon åsiktsmässigt homogen grupp, trots att många här verkar tro annorledes. LTS ogillar inte automatiskt rörförstärkare, elektrostater, etc. Tvärtom hittar du nog en salig blandning av grejor bland LTSare. Det är bilden jag har, åtminstone.

Annorlunda uttryckt och mer skämtsamt: jag predikar inte någon annans eller mina egna åsikter, men jag kan nog flumma till det så det räcker och blir över ändå!

Om man trycker in mig i ett hörn kan jag dock ta fram pekpinnen. Men eftersom detta forum är mer efterhållet än på hifimagasinet så händer det helt enkelt inte. Vill dock påpeka att det är av största vikt att inte låta sig provoceras - något man blir bättre på efter ett tag.

Faktum är ju, inser man enkelt, att det är roligast att diskutera med dem som har en avvikande åsikt! Annars blir det ju bara nickedockor och panelhönor...


mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/02 :  16:14:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej ek!
quote:
varför diskutera när det finns våld =)

-Jo, men däri ligger just också internets stora svaghet ;).

( Är ek månne 1st tänkartvilling till A?? ;)


Mvh A.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  16:19:49  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har själv funderat på detta ibland Herr A =)

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/09/02 :  17:37:12  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:

det finns överhuvudtaget VÄLDIGT VÄLDIGT få absoluta sanningar i denna värld...



Jahaja, och hur vet du det?

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/02 :  18:03:48  Show Profile Send ekman a Private Message
det vet jag inte =)

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/09/03 :  05:19:42  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
det finns överhuvudtaget VÄLDIGT VÄLDIGT få absoluta sanningar i denna värld så vi fortsätter nog som innan ska du se


En definition på sanning jag gillar är: Som verkligeheten är. Eller: I överensstämmande med verkligheten.

Det blir en drös sanningar det!

quote:
Nu när forumet är sanerat från LTS-flum


Det där är en motsägelse. Det var nämligen LTS-flum i stora mått!

Joh
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/03 :  10:11:40  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vi får ge vår hififilosof Strömberg lite utrymme. Vad skall man annars med en sådan till?

När det gäller LTS så har onekligen föreningen de mest skiftande medlemmar. Få av dem vill nog bli ihopbuntade lite slarvigt, ännu färre vill nog bli det med negativa förtecken framför
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000