Author |
Topic |
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 01:47:08
|
lyssnat o druckigt malt till min grannes nya hemmabio,rotels försteg med tv :D fifan vikket lättlyssnat ljud fritt o fint, där blev man avis kan jag säga... super ljud ! nu ska det sparas till försteg ... "RSP-1066 i bästa fall"... bye for now. just det , det kommer nya burkar me..uhh surprise for me ..han ville inte säga vilka ...vi får se _D sub skulle visst väga 100 kg..hmm vi får se. |
|
Edited by - Smackman on 2003/11/04 10:22:27 |
|
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 01:57:16
|
Verkar som det blev en och annan malt för mycket |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
|
|
geten
Member
320 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 03:25:35
|
Hehe ja jag tror med det Kemppi |
// Johan |
|
|
Julle Jansson
Member
63 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 05:31:19
|
Jo, Rotelförsteget låter faktiskt jävligt bra. Dock är jag lite skeptisk till prylar som är fullproppade med ny teknik. Känns som man riskerar att bli sittande med en apparat som äe fullständigt ute efter några år.... |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 10:59:08
|
Som det verkar numera så är det svårt för tillverkare inom hemmabiosegmentet att kunna sälja så mycket större ljudsystem . Vi som kunder behöver ju plats för våra högtalare också. Visst man kan säkert ha högtalare både över och under sig, men till vilken nytta?MvhKristofer |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 17:41:10
|
Sen ser jag inte nyttan av att ha en LCD panel i försteget ?!?! Vet man inte vilken film man sätter i sin DVD ?!?!
/Martin |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 17:45:10
|
Jag fattar inte heller varför man vill ha en lcd-panel i försteget. Det lär ju skita ner signalen en del. Plojgrej kanske? |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 17:51:14
|
Kan vi få in en bild på mästerverket? |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 19:14:32
|
Som jag ser som en bra grej med lcd fönstret är kanske att man slipper att ansluta den till tv/projj för att få tillgång till inställningarna..?
mch Johan! |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 11:23:20
|
datar: jo det kan vara en grej det kan jag hålla med om, men inställningar görs oftast bara en gång och med ett bra försteg/processor idag så gör den oftast allt själv automatiskt och med en bra display så räcker det gott.. Så lite av ett säljknep tror jag nog det är, för lite coolt är det men inte så använbart i längden tycker jag...
/Martin |
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 12:58:42
|
Man har displayen för att kunna göra inställningar utan att tvingas använda TV, t ex när man vill ändra parametrar för musikavspelning.
Ett annat användningsområde för den inbyggda LCD:n är att koppla vilken kompositsignal som helst till den, exempelvis en övervakningskamera, vilket tydligen är ett säljargument i USA.
Det är många tillverkare som gör/gjort samma sak, Rotel är långt ifrån ensamma om att ha en LCD i sitt hembioförsteg. Det går mode i allt ... |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 13:35:25
|
Javisst går det mode i allt, men nyttan av det?´För så jobbigt är det ju inte att koppla på tv:n eller projektorn när man skall ändra någon parameter.MvhKristofer |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 13:56:34
|
Jag tror helt enkelt poängen är att man vill kunna dra bildsignalen via komponent direkt från DVDn till sin projektor/plasma, detta innebär att man inte kan se inställningsmenyerna för recivern på skärmen och ofta inte heller menyerna från DVDn/scalern eftersom de inte alltid går att få ut via komponent. Istället drar man en s-video kabel till steget från DVDn. Det är relativt "vanligt" - om man kan prata om det i detta prissegment - att man man har en liten TV på sidan om som gör detta, med Rotelsteget slipper man det.
Om man använder en HTPC lär det dessutom vara perfekt eftersom man slipper ha en monitor stående.
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/11/02 : 14:33:46
|
Men flertalet processorer/förförstärkare har ju så att man kan ställa in dem genom en s-videoutgång separat. Som på min Primare SP 31.7.Nyttan av att kunna använda RGB på denna utgång alternativt Komponent tycker jag också är av underordnad betydelse.För dessa inställningar gör man dess bättre oftast inte varje dag. MvhKristofer |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 15:07:53
|
Aton: här kommer bilden.
Fördelen med en display är att man slipper att ha TV:en på för att blädra i menyer, interna menyer eller på DVD-Audio tex. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 16:13:00
|
Ytterliggare ett argument till att man ska skippa DVD-A, varför ska man inte kunna göra saker utan att se en meny när man vill lyssna på musik ?!?! Idioti... |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 17:49:43
|
displayen kan va bra till o koppla in en kamera i sovrummet om man har småbarn o vill lira utan att oroa sig för mkt |
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 21:12:30
|
Mark Levinsons nya försteg har också display, så trenden har gått rakt in den godkända highenden. |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 01:54:07
|
Personligen så lyssnar jag på en del konserter på dvd och då kan det vara skönt å slippa sätta på tvn bara för att välja DTS eller likn. Men var inte Parasounds Dvd först ut med det för ett antal år sedan??
/Amund |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 03:51:31
|
LCD i hembio-försteget är ju bara coolt! Hur skulle en LCD förvränga signalen? Ta en titt på fejta hembio-system.. en inbyggd LCD verkar mer regel än undantag.
Smackman: Klockrent! |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 03:53:04
|
Många verkar bli mer skrämda av skit innan* än efter**.
* Ljudåtergivning ** Rum |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Chipko
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2003/11/04 : 07:42:30
|
LCD'n har en helt separat strömförsörjning. Mycket trendfaktor om man kollar pris per nytta men kom ihåg att vi snackar 70k hifi här så en sån diskussion är ingen idé att påbörja. |
|
|
Demon
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 07:44:03
|
Jag har beställt detta försteg för att byta ut mitt Vincent försteg.
Jag tycker det är superbra med den "lilla tvskärmen" då jag bara har proj i rummet där den ska stå och för att komma åt menyer på tex DVD audi och andra musik dvder vill jag slippa sätta på projen.
Dock är det jäkligt svårt att få det levererat... finns tydligen inte lika stor tillgång som efterfrågan... Skulle fått mitt idag men nu e det nästa vecka som gäller... F-----n!!!
Men det ska bli väldans intressant att se hur det låter..
Jag ska koppla ihop det mmed mit Vincent SAV-P200 6 kanals slutsteg eftersom jag tycker det låter trevligare med mina Infinity Kappa högtalare än med Rotel 1095.. vi får väl se..
|
http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon |
|
|
|
Topic |
|