HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rotel paket a la`70k ..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2003/11/01 :  01:47:08  Show Profile Send Smackman a Private Message
lyssnat o druckigt malt till min grannes nya hemmabio,rotels försteg med tv :D fifan vikket lättlyssnat ljud fritt o fint, där blev man avis kan jag säga... super ljud !
nu ska det sparas till försteg ... "RSP-1066 i bästa fall"...
bye for now.
just det , det kommer nya burkar me..uhh surprise for me ..han ville inte säga vilka ...vi får se _D
sub skulle visst väga 100 kg..hmm vi får se.

Edited by - Smackman on 2003/11/04 10:22:27

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/11/01 :  01:57:16  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Verkar som det blev en och annan malt för mycket

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/11/01 :  03:25:35  Show Profile Send geten a Private Message
Hehe ja jag tror med det Kemppi

// Johan
Go to Top of Page

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/11/01 :  05:31:19  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
Jo, Rotelförsteget låter faktiskt jävligt bra. Dock är jag lite skeptisk till prylar som är fullproppade med ny teknik. Känns som man riskerar att bli sittande med en apparat som äe fullständigt ute efter några år....
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/01 :  10:59:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Som det verkar numera så är det svårt för tillverkare inom hemmabiosegmentet att kunna sälja så mycket större ljudsystem . Vi som kunder behöver ju plats för våra högtalare också. Visst man kan säkert ha högtalare både över och under sig, men till vilken nytta?MvhKristofer
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:05:01  Show Profile Send matså a Private Message
Ett paket för di rike.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/01 :  17:41:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sen ser jag inte nyttan av att ha en LCD panel i försteget ?!?! Vet man inte vilken film man sätter i sin DVD ?!?!

/Martin
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/01 :  17:45:10  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag fattar inte heller varför man vill ha en lcd-panel i försteget. Det lär ju skita ner signalen en del. Plojgrej kanske?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/01 :  17:51:14  Show Profile Send Aton a Private Message
Kan vi få in en bild på mästerverket?
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/01 :  19:14:32  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Som jag ser som en bra grej med lcd fönstret är kanske att man slipper att ansluta den till tv/projj för att få tillgång till inställningarna..?

mch Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/02 :  11:23:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
datar: jo det kan vara en grej det kan jag hålla med om, men inställningar görs oftast bara en gång och med ett bra försteg/processor idag så gör den oftast allt själv automatiskt och med en bra display så räcker det gott..
Så lite av ett säljknep tror jag nog det är, för lite coolt är det men inte så använbart i längden tycker jag...

/Martin
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/11/02 :  12:58:42  Show Profile Send dali a Private Message
Man har displayen för att kunna göra inställningar utan att tvingas använda TV, t ex när man vill ändra parametrar för musikavspelning.

Ett annat användningsområde för den inbyggda LCD:n är att koppla vilken kompositsignal som helst till den, exempelvis en övervakningskamera, vilket tydligen är ett säljargument i USA.

Det är många tillverkare som gör/gjort samma sak, Rotel är långt ifrån ensamma om att ha en LCD i sitt hembioförsteg. Det går mode i allt ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/02 :  13:35:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Javisst går det mode i allt, men nyttan av det?´För så jobbigt är det ju inte att koppla på tv:n eller projektorn när man skall ändra någon parameter.MvhKristofer
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/02 :  13:56:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror helt enkelt poängen är att man vill kunna dra bildsignalen via komponent direkt från DVDn till sin projektor/plasma, detta innebär att man inte kan se inställningsmenyerna för recivern på skärmen och ofta inte heller menyerna från DVDn/scalern eftersom de inte alltid går att få ut via komponent. Istället drar man en s-video kabel till steget från DVDn. Det är relativt "vanligt" - om man kan prata om det i detta prissegment - att man man har en liten TV på sidan om som gör detta, med Rotelsteget slipper man det.

Om man använder en HTPC lär det dessutom vara perfekt eftersom man slipper ha en monitor stående.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/02 :  14:33:46  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men flertalet processorer/förförstärkare har ju så att man kan ställa in dem genom en s-videoutgång separat. Som på min Primare SP 31.7.Nyttan av att kunna använda RGB på denna utgång alternativt Komponent tycker jag också är av underordnad betydelse.För dessa inställningar gör man dess bättre oftast inte varje dag. MvhKristofer
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/03 :  15:07:53  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Aton: här kommer bilden.

Fördelen med en display är att man slipper att ha TV:en på för att blädra i menyer, interna menyer eller på DVD-Audio tex.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/03 :  16:13:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ytterliggare ett argument till att man ska skippa DVD-A, varför ska man inte kunna göra saker utan att se en meny när man vill lyssna på musik ?!?! Idioti...
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2003/11/03 :  17:49:43  Show Profile Send Smackman a Private Message
displayen kan va bra till o koppla in en kamera i sovrummet om man har småbarn o vill lira utan att oroa sig för mkt

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/11/03 :  21:12:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Mark Levinsons nya försteg har också display, så trenden har gått rakt in den godkända highenden.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/04 :  01:54:07  Show Profile Send Amund a Private Message
Personligen så lyssnar jag på en del konserter på dvd och då kan det vara skönt å slippa sätta på tvn bara för att välja DTS eller likn.
Men var inte Parasounds Dvd först ut med det för ett antal år sedan??

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/04 :  03:51:31  Show Profile Send henricsson a Private Message
LCD i hembio-försteget är ju bara coolt! Hur skulle en LCD förvränga signalen?
Ta en titt på fejta hembio-system.. en inbyggd LCD verkar mer regel än undantag.

Smackman: Klockrent!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/04 :  03:53:04  Show Profile Send henricsson a Private Message
Många verkar bli mer skrämda av skit innan* än efter**.

* Ljudåtergivning
** Rum

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/04 :  07:42:30  Show Profile Send Chipko a Private Message
LCD'n har en helt separat strömförsörjning. Mycket trendfaktor om man kollar pris per nytta men kom ihåg att vi snackar 70k hifi här så en sån diskussion är ingen idé att påbörja.
Go to Top of Page

Demon
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/11/05 :  07:44:03  Show Profile  Visit Demon's Homepage Send Demon a Private Message

Jag har beställt detta försteg för att byta ut mitt Vincent försteg.

Jag tycker det är superbra med den "lilla tvskärmen" då jag bara har proj i rummet där den ska stå och för att komma åt menyer på tex DVD audi och andra musik dvder vill jag slippa sätta på projen.

Dock är det jäkligt svårt att få det levererat... finns tydligen inte lika stor tillgång som efterfrågan...
Skulle fått mitt idag men nu e det nästa vecka som gäller... F-----n!!!

Men det ska bli väldans intressant att se hur det låter..

Jag ska koppla ihop det mmed mit Vincent SAV-P200 6 kanals slutsteg eftersom jag tycker det låter trevligare med mina Infinity Kappa högtalare än med Rotel 1095.. vi får väl se..

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000