HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips om integrerad förstärkare önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2003/11/01 :  00:46:11  Show Profile Send hogga a Private Message
Hej på er.
Jag funderar på att uppgradera lite, och det som jag tror är bäst att börja med är förstärkaren. Jag har tittat efter en Electrocompaniet ett tag. Såvitt jag vet är det ingen i Stockholmstrakten som säljer dem, så det är lite svårt att provlyssna. Kan en EC passa till mina grejor? Eller har ni andra tips? Budget ca 10000:-

Just nu har jag:
Förstärkare: HK 670
CD: Marantz CD 6000 KI
Skivspelare: Thorens TD 166 MKII?
Högtalare: NHT 2.5i
Signalkabel: Transparent Link 200
Högtalarkabel: Eichmann Express four

Ungefär 1 gång i månaden lyssnar jag på klassiskt och jazz, men annars är det pop/rock/blues som strömmar genom högtalarna.
(Just nu har jag återupptäckt Frank Black:Dog in the sand)

H. Hogga

Edited by - hogga on 2003/11/02 21:41:09

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/11/01 :  02:01:54  Show Profile Send Cyber a Private Message
Hejsan Hogga!

Varmt välkommen som ny medlem

Sunfire -(av Bob Carver)- elektronik kan passa bra till NHT-högtalare ..(har lyssnat på den kombinationen)..dock vet jag ej om det finns integrerad sunfire-elektronik..?

Mvh Tom
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2003/11/01 :  09:38:55  Show Profile Send hogga a Private Message
Tack för tipset Cybervoice.
Sunfire känner jag inte till. Jag har läst annonserna här och på hifimagasinet ganska länge men aldrig sett något av det märket. Finns det någon ÅF i Sverige? Sökte på Google, men fann ingen.

Jag var inne på Sunfires hemsida och de har två 2-kanals förstärkare (ingen integrerad) där den minsta ligger på 2x350 W. Det verkar som de (som många andra) satsar mest på hembio/flerkanal. Jag är inte mogen för det än och tänker hålla mig till 2 kanaler ett tag till.

Edited by - hogga on 2003/11/01 09:39:29
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/01 :  10:05:41  Show Profile Send Amund a Private Message
Ring "xpro". http://www.xpro.se/ Dom modifierade även delningsfilterna i mina NHT.
Det är en av dom som hade SLF butiken, dom hade argenturen på sunfire tidigare.
Bob Carver tillverkar även under eget namn "Carver".

Annars så har jag drivit mina 2.5i med Vincent vilket jag tyckte var en god kombination. Dom har några intigrerade i den prisklassen du letar i. Kolla tex http://www.referenceaudio.se

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2003/11/01 :  10:33:59  Show Profile Send hogga a Private Message
Hej Amund,
hur och varför modifierade de delningsfiltrn åt dig?

Vincent kan vara ett alternativ.

mvh Hogga
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/01 :  14:01:43  Show Profile Send Amund a Private Message
Hogga: Han bytte en del komponenter till lite mera kvalitets saker, sen tror jag han även ändrade delningen.
Detta pga ganska bumlig bas. Basen i 2.5i tycker jag är lite väl dominerande och bumlig, därför bad jag han att fixa till det. Och efter det så var det en ny högtalare! Annars så tycker jag fortfarande att det är en väldigt bra högtalare! Har inte lyssnat på någon golvare i klassen upp till 20k som slår den.

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/11/01 :  20:29:40  Show Profile Send Freahl a Private Message
hogga: En till Frank Black diggare, härligt!

/Fredrik

"Mindre är mer"
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/11/01 :  22:16:22  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tjena och välkommen!

Försök hitta en Densen DM-10 på beg.marknaden.
Jag har en själv och det blir svårslaget i den pengaregionen.
Med riia och nyservad från Danmark kan den ligga å ca 12000 sek.
Väl värt pengarna. Å lite till.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/01 :  22:47:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tycker att du ska hålla dig borta från Carvers produkter. Ända från början har det varit ett helvete att få dom lagade om dom pajar.

Ibland har det tagit flera månader innan reserv delarna har kommit från USA.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2003/11/02 :  21:09:46  Show Profile Send hogga a Private Message
Akktustakki: Hittar jag en beg sådan till bra pris slår jag till direkt. Denna recension på Audioreview övertygade mig:

"Several kind of amplifiers and Densen dm-10 that is been worth comparing product that experience before to me novel music make a monetary offering to a temple .
Performance and dual mode, and design of degree that do not believe price range order satisfaction enough from exoteric element.
Also, is excellent so much so that there is no comparison target in price range boldly in performance.
Inconvenient point is that can not buy this amplifier in Densen now.
If you make use of dyne speaker, Densen may show the best matching."


12000:- är lite över min budget. Jag har tänkt köpa ny gitarr i samma prisklass också. Fast det är ju en prioriteringsfråga.

Hogga
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000