HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Vill du höra hur FM-Radio VERKLIGEN låter ?!?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/31 :  09:41:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Idag är det nog många som inte lyssnar på FM-radio pga dålig signalkvalitet, detta problem kan bero på dålig eller för bra signal (överstyrd)!!
Nu finns lösningen att få tag i från Magnum Dynalab, det är en förstärkare/attetuator som heter " Signal Sleuth ", denna produkt är tänkt att ge eller ta signalstyrka med upp till +/- 30db, stabilisera signalen, separera närliggande kanaler så dessa inte stör signalen m.m. Detta gör den utan att öka THDn överhuvudtaget, resulterande i renare och mer dynamiskt ljud som lyfter FM-radio lyssnande markant...

Eller som en kund tyckte...
"One FM accessory no true audiophile should be without!"

Så har man en bra tunerdel men inte känner att det kunde bli bättre, skaffa en " Sleuth " !!!
Pris i sverige runt 4000:-



Ett annat alternativ som ALLA med en radio som har en extern kontakt kan skaffa för att förhöja sitt radiolyssnande är Magnum Dynalabs ST-2 antenn..

Denna omnidirectionela antenn är utormordentligt smidig med ett tunt spröt på runt 150 cm, en L-formad rostfri färstanordning och signalförbättrande egenskaper i högsta klass.
Montera den hängande från en gardinstång, på en mast utomhus, på balkongen, ja lite där den får plats och börja njut av FM-radio av högsta klass...

En genomtänkt design som reducerar störningar och höjer signalkvaliten till vilken tunerdel som helst ( även en Tivoli ), guldplätterade kontakter och rostfritt stålchassi...

Pris 1250:-



För ytterliggare info kontakta importören HifiArt 08-6616300

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:40:16  Show Profile Send Mattias a Private Message

Nu blir jag sugen igen....

MartinH, vet du vad en Magnum Dynalab MD90 går på idag. Är intresserad av en i silver. Intenrkablage Kimber kunde man få den med också va, eller hur var det där?

/Mattias
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/31 :  11:01:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Så nu väntar vi bara på en apparat som gör radioprogrammen bättre också
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/31 :  13:10:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Mattias: Klart du ska ha en MD-90

I silver ligger den på 12100:-, och vill man ha tillägget med Kimbers KCAG silverkablage så blir det en extra kostnad på 1900:-.

Sen finns det nu även en version av den som heter MD-90 Triode, där man har ett nytt kretskort med rör och div annat... Men då går priset upp ca 6500:-

/Martin
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/01 :  18:30:02  Show Profile Send Mattias a Private Message

Tack för prisuppgifterna.
Bara att börja spara & gneta då

/Mattias
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/01 :  20:49:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo men den som väntar på nått gott vet du... Men att uppgradera sin nurvarande tuner med en ST-2 är nått som alla kan göra och det kan bli ett rejält lyft !!!

/M
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/01 :  22:44:01  Show Profile Send Mattias a Private Message

Hur är igentligen förhållandena i hus med centralantenn för FM-radio. Blir det bra? Vinner man ngt med att ha en egen antenn typ ST-2?

Galvanisk avskiljare (trafo typ), vinner man ngt med sådan på FM-radio?

Själv har jag ingen direkt erfarenhet mer än att jag konstaterat att det låter verkligen illa här hemma. Har en gammal billig RDS radio som säkert gör sitt till för oljudet. Därav är allt sådant urkopplat sedan länge.

Skulle vilja lyssna mer till P2 härliga sändningar av klassisk musik.

/Mattias
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/01 :  23:44:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vissa centralantenner är rent ut sagt kass !!! Och ser man till att ST-2 är en väldigt bra antenn så kan jag nog säga att kommer bli en förbättring.. Men man måste som alltid testa själv aoch se, men visst har tunern en väldigt stor del i allt..
/Martin
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/02 :  12:56:56  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har jämfört signalen från Kabel-TV uttag och vanlig bandkabelantenn. Kabel-TV hade betydligt högre signalstyrka men kvaliteten var så dålig att det ändå lät bättre med bandkabeln. Signlarna är frekvenskonverterade, trängs med massor av andra kanaler med tydlig överhörning (märks om man på TV-n sätter på en kanal som inte sänder men ändå får in störningar från andra kanaler) samt säkert en massa andra störningar.
En vanlig gammaldags centralantenn på det egna taket kan jag tänka mig är litet bättre, men dessa har väl ofta inte särskild antenn för FM utan bara det som råkar sugas upp av TV-antennen.

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/02 :  13:04:42  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Får man ta med egen musik och lyssna på?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/02 :  14:43:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
ander47: Du har så rätt så, och då är "sleuth" helt perfekt då den separerar och eliminerar korsstörningar från andra kanaler och har man en för stark sognal kan den bämpas så det inte blir överstyrt..

Och Pär du får alltid ha egen musik med....

/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/02 :  14:47:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tänkta att jag skulle lägga in en bild på den tuner som mathias pratade om tidigare i tråden.. Det är instegsmodellen i deras MD-serie MD-90



/Martin
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/02 :  15:32:37  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Martin, jag tror på att man kan filtrera bort interferens från andra kanaler och dämpa alltför hög signalnivå, men är inte själva grundsignalen från Kabel-TV också distorderad?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/02 :  16:25:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det kan nog stämma, men det är därför jag skulle rekommendera en egen antenn som ST-2 istället för att köra allt vad kabel och centralantener heter...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000