HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnad mellan Creon och Xenon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/10/30 :  19:59:56  Show Profile Send Roq a Private Message
Nån som provlyssnat bägge av Amphions modeller?
Själv har jag bara som hastigast lyssnat till Xenon och hade jag haft tid skulle jag gärna lyssnat mer...
Vad har Xenon som inte Creon har (eller tvärtom)?

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/10/31 :  17:40:38  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag var idag och lyssnade på dessa modeller på Radiolagret i Göteborg.

Båda högtalarna är mycket trevliga. Jag tyckte att Creon var lite mjukare i ljudet och hadet inte lika mycket kraft i mellanregistret. Xenon uppfattade jag som luftigatre och mer öppen. Det fanns mer kraft i lågt mellanregister. Båda modeller har inte så kraftfull bas när de drivs av Quad. När jag tänker på hur Xenon lät på Malmömässan så tror jag basen inte berodde på Quad utan att högtalarna i sig har den karaktären. Basen var dock torr och trevlig.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/10/31 :  21:26:03  Show Profile Send Roq a Private Message
Tack Gebex. Det verkar som Creon helt klart är vard att lyssna på - kostar ju inte lika mycket heller. Det är ändå Xenon som lockar mest...
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/10/31 :  22:26:54  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag hade absolut köpt Xenon. Bara jag hade haft pengarna.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/01 :  10:19:58  Show Profile Send Aton a Private Message
Enligt ljudmakarns hemsidan är alla tre Xenon-element av aluminium och övre delningsfrekvensen ligger redan vid känsliga 1200Hz. Någon som har några negativa erfarenheter av det här?
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/11/01 :  12:20:41  Show Profile Send Gebex a Private Message
Anton: Varför är detta ett problem?

Ampion själva ser tydligen det hela på detta viset:
Current crossover techniques and human hearing
"Conventional crossover frequency range in 2-way speakers is 3000-4000 Hz and even up to 5000 Hz in 3-way speakers. Both are inside the most critical hearing range. In order to minimize the problems and achieve satisfactory results speaker designers are forced to come up with numerous complex crossover designs, use exotic materials or expensive special drivers. Even more problematic is the fact, that the critical frequencies are produced by the bass or the middle driver. Due to high mass drivers are not operating well in high frequency levels: lack of transient speed and uncontrolled vibrations are typical problems.

amphion and human hearing
The crossover points in amphion models are between 1200-1800 Hz, which are well outside the critical hearing region"

Förklara gärna för oss som inte vet varför det kan bli problem att dela vid 1200.

Edited by - Gebex on 2003/11/01 12:22:06
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/01 :  12:40:01  Show Profile Send Aton a Private Message
Det skall jag genast göra :
Som jag uppfattat det är frekvenser kring 1000Hz en mer kritisk region än 2000-3000 d v s örats känslighet är högre vid 1000Hz än vid dubbla frekvensen och uppåt. Men jag kan minnas fel, har inga exakta uppgifter om det här.
Ang aluminium-element så är det de vanliga frågorna: Tappar man värme i ljudåtergivningen? Tar de en total evighet att spela in? Spelar alu-diskanten mjukt och rent eller finns det tendenser åt överanalytisk vasshet?

edit: stavfel

Edited by - Aton on 2003/11/01 12:41:09
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/11/01 :  15:47:03  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det är faktiskt olika matrial i de olika högtalrna.
I Xenon så är det aluminium hela vägen.
I Creon så är det titanium diskant och polyproylen (vad det nu är...) i mellanregister och bas.

Undrligt nog så uppfattde jag diskanten som något hårdare i Xenon. En titaniumdiskant bör väl vara styvare och bidra till ett något hårdare ljud?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/01 :  16:21:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Hittade en hemsida som stödjer ditt (Amphions) påstående om örats känslighet.

http://home.swipnet.se/~w-37178/svenska/spec-arb/loud_1.htm

På denna sida påstås örats största känslighet ligga mellan 3-5 Khz. Utifrån ett sådant resonemang framstår ju 1200Hz som en idealisk delningsfrekvens. Men kanske är det annat som spelar in? Det kanske är vanligare med musikfrekvenser kring 1000 Hz än 3000 Hz? Jag har ingen aning, någon som har en åsikt? Eller är det alltid bättre att dela diskant/mellanreg. vid "låga" frekvenser?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/01 :  17:14:39  Show Profile Send Aton a Private Message
Hittade ett intressant svar på min egna fråga . På följande sida publicerar Elektronikvärlden en bild som visar grundtonerna hos ett antal instrument och röster.
http://www.ev.se/skiva/skiva.htm

Bilden från Elektronikvärlden:

Som ni ser ligger väldigt mycket musikinformation under 2KHz. Och 1200 Hz hamnar inom registret hos både violiner och sopranröster m m. Antar att det är därför som många tillverkare delar diskanten på en högre nivå.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/01 :  18:34:37  Show Profile Send Magnuz a Private Message
En anledning till att man oftast delar kring 2 kHz eller högre till diskanten är att de flesta diskantelement har dålig effekttålighet vid lägre frekvenser än så. Distorsionen blir hög från ett diskantelement som är för lågt delat.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/02 :  00:42:03  Show Profile Send Aton a Private Message
Magnuz: innebär det att idealet egentligen är så låg delning som möjligt för diskanten? Är 1200 Hz generellt att föredra framför 3000 Hz om det är genomförbart? Men att man tvingas dela högre p g a elementens begränsningar som du beskriver? Antar att det fr a är soft dome diskanter som delas högt för mina titandiskanter delas liksom Amphion Xenons alu-diskanter vid 1200 Hz om jag inte minns helt galet.
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/03 :  17:52:06  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Lite OT men är ni sugna på Amphion men saknar deg, kolla vad de kostar i Finland.
Tror jag skall beställa därifrån, om jag köper Xenon + 3 st Argon II sparar jag nästan 15000 kr, fast då är inte frakten inräknad.
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/11/03 :  18:00:10  Show Profile Send zip a Private Message
Gebex: Var i finland hittar du dessa priser? Jag har en hel del gamla kompisar som bor i finland, kanske är dags att återuppta vänskapen

/Zip
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/11/03 :  18:18:23  Show Profile Send Gebex a Private Message
Zip: Jag har inte hittat några priser i Finland. Det är dock möjligt att de går att hitta billigare där. Kolla på Amphions hemsida. De kanske skriver ut vilka som säljer högtalarna där.
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/03 :  20:47:49  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Hoppsan trodde jag hade klistrat in länken.
http://www.hifipiste.sci.fi/klattia.html

Har mailat lite fram och tillbaka med de och det verkar kosta ca 100 eujro att skicka.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2003/11/03 :  22:28:17  Show Profile Send PeterL a Private Message
Kolla in priset på Xenon här:
http://www.savelaitta.fi/kaiuttimet.htm

PeterL
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/11/03 :  22:47:42  Show Profile Send Roq a Private Message
Ja men Savelaitta svarar inte på mail - jag har försökt

edit: Ska inte göra det här till nån "köp-tråd" men om nån är intresserad av att köpa Amphion till bra pris kan du väl PMa mig!

Edited by - Roq on 2003/11/03 22:53:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000